Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Drie influencers krijgen waarschuwing van Vlaamse Regulator van de Media: reclame moet “duidelijk herkenbaar” zijn

23/12/2022 - 10:30
"Drie influencers hebben van de VREM, de Vlaamse Regulator van de Media, een waarschuwing gekregen omdat ze de regels voor reclame niet goed volgen. De VREM onderzocht video’s van Sarah Puttemans, Steffie Mercie en Maximiliaan Verheyen en kwam tot het besluit dat gesponsorde content daarin te vaak “niet duidelijk herkenbaar” is. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. VRM berispt verschillende influencers waaronder Dennis Van Peel en Dorien Reynaert voor niet herkenbaar maken van reclame (20/06/2023 - Het Belang van Limburg)

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, waarschuwt influencers Dennis Van Peel, Dorien Reynaert, Lisa Sloodts en Margot Verhille voor het niet naleven van het Mediadecreet. Dat decreet bepaalt dat commerciële communicatie en boodschappen van algemeen nut gemakkelijk als zodanig herkenbaar moeten zijn. [naar artikel]


2. Influencers vinden het nog altijd moeilijk om te zeggen dat ze reclame maken (15/02/2024 - De Standaard)

Reclame moet herkenbaar zijn als reclame. Veel influencers hebben dat nog altijd niet begrepen, leert een onderzoek. “Als je zegt dat iets reclame is, swipen de mensen sneller weg.” [naar artikel]


3. Vlaamse influencers smokkelen commerciële boodschappen onherkenbaar in online video’s (09/02/2023 - Apache)

De Vlaamse Regulator voor de Media gaf drie influencers in primeur een waarschuwing wegens overtreding van de regelgeving. [naar artikel]


4. VRT krijgt waarschuwing van regulator voor reclame via VRT MAX (14/11/2022 - Het Belang van Limburg)

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de VRT een waarschuwing gegeven voor het vertonen van reclamespots voorafgaand aan live-uitzendingen via streamingplatform VRTNU (inmiddels VRT MAX). Dat is een schending van het Mediadecreet. Een waarschuwing is een gepaste sanctie, zo meldt de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media maandag. [naar artikel]


5. Vlaamse mediaregulator waarschuwt vijf influencers, onder wie Kim Van Oncen en Robert Van Impe (08/11/2023 - Gazet van Antwerpen)

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de influencers Kim Van Oncen, Véronique Leysen, Lies Clerx, Robert Van Impe en Kirilove CommV een waarschuwing gegeven voor het niet naleven van het mediadecreet. In video’s op socialemediaplatformen schonden ze artikel 53. Dat bepaalt dat commerciële communicatie gemakkelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. Dat heeft de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media woensdag gemeld. [naar artikel]


6. Influencers Sarah Puttemans en Steffi Mercie op de vingers getikt door de Vlaamse Regulator voor de Media (22/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

De nieuwe regels in influencerland worden nog niet door iedereen correct nageleefd. De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, deelt een waarschuwing uit aan influencers Sarah Puttemans, Steffi Mercie en Maximiliaan Verheyen. Zij maken in hun video’s onvoldoende duidelijk wanneer het over ‘commerciële communicatie', of sponsoring gaat. [naar artikel]


7. Vier influencers krijgen waarschuwing na commerciële video's: welke regels moeten ze volgen? (20/06/2023 - VRT NWS)

Vier influencers hebben van de Vlaamse Regulator voor de Media een waarschuwing gekregen omdat ze commerciële communicatie niet duidelijk hadden aangegeven. Het ging om posts op Instagram of TikTok waar er onvoldoende of niet werd duidelijk gemaakt dat de makers op een bepaalde manier vergoed werden voor hun content. We overlopen de regels nog eens. [naar artikel]


8. Natalia krijgt waarschuwing van mediawaakhond voor verdoken reclame op sociale media (25/04/2024 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, heeft zangeres Natalia (43) gewaarschuwd na inbreuken op het Mediadecreet. De VRM waakt over het naleven van de regels omtrent media, dus ook voor bekendheden en influencers. [naar artikel]


9. VRM berispt influencers Nena Schuurmans en Sam Van Denderen (07/02/2024 - Het Nieuwsblad)

De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, heeft influencers Nena Schuurmans en Sam van Denderen gewaarschuwd voor het niet naleven van het Mediadecreet. Dat decreet bepaalt dat commerciële communicatie gemakkelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. [naar artikel]


10. Overheid controleert meer dan 1.500 influencers, drie van hen krijgen een waarschuwing (07/04/2023 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft vorig jaar 1.532 accounts op Instagram, 1.229 op TikTok, 556 op Twitch en 553 kanalen op YouTube gecontroleerd. Drie keer heeft hij een sanctie uitgedeeld. Dat blijkt uit het jaarverslag. Influencers moeten sinds een jaar beter aangeven wanneer ze betaald worden voor een post. [naar artikel]


11. Astrid Coppens op vingers getikt door Vlaamse mediaregulator voor verborgen reclame op Instagram en TikTok (02/05/2023 - Gazet van Antwerpen)

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), dat is opgericht door de Vlaamse overheid, heeft BV Astrid Coppens een waarschuwing gegeven omdat ze op haar mediakanalen niet altijd duidelijk aangaf wanneer ze betaald werd voor een post. Dit is nochtans sinds september 2021 verplicht voor alle influencers, content creators en vloggers. [naar artikel]


12. Bijna geen enkele Belgische influencer volgt reclameregels: “Mensen klikken weg, net als op tv” (15/02/2024 - Gazet van Antwerpen)

Reclame moet herkenbaar zijn als reclame. Veel influencers hebben dat nog altijd niet begrepen, leert een onderzoek. “Als je zegt dat iets reclame is, swipen de mensen sneller weg.” [naar artikel]


13. Astrid Coppens op de vingers getikt door Vlaamse mediaregulator voor posts op Instagram en TikTok (02/05/2023 - Het Belang van Limburg)

De influencers Astrid Coppens en Romy Schlimbach hebben een waarschuwing gekregen van de Vlaamse Regulator van de Media voor het niet naleven van het mediadecreet. Op sociale media hebben ze video’s geplaatst waarin commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar werd gemaakt.  [naar artikel]


14. Average Rob, Kim Van Oncen en Tiany Kiriloff op vingers getikt voor verborgen reclame op sociale media (08/11/2023 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de influencers Kim Van Oncen, Véronique Leysen, Lies Clerx, Robert Van Impe (Average Rob) en Tiany Kiriloff een waarschuwing gegeven voor het niet naleven van het mediadecreet. In video’s op hun socialemediaplatformen hebben ze bij bepaalde posts niet duidelijk genoeg aangegeven dat het om commerciële communicatie ging. [naar artikel]


15. Vlaamse mediaregulator waarschuwt vijf influencers, onder wie Average Rob en Kim Van Oncen (08/11/2023 - Het Belang van Limburg)

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de influencers Kim Van Oncen, Véronique Leysen, Lies Clerx, Robert Van Impe en Kirilove CommV een waarschuwing gegeven voor het niet naleven van het mediadecreet. [naar artikel]


16. Astrid Coppens krijgt waarschuwing voor verborgen reclame op sociale media (02/05/2023 - Het Laatste Nieuws)

De door de Vlaamse overheid opgerichte Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) tikt Astrid Coppens (40) op de vingers. Coppens zou op haar mediaplatforms niet consequent aangeven wanneer ze vergoedingen ontvangt voor bepaalde commerciële berichten. Sinds september 2021 is dit nochtans verplicht voor alle influencers, contentmakers en vloggers. [naar artikel]


17. Natalia krijgt waarschuwing van mediawaakhond (25/04/2024 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, heeft zangeres Natalia (43) gewaarschuwd na inbreuken op het Mediadecreet. De VRM waakt over het naleven van de regels omtrent media, dus ook voor bekendheden en influencers. [naar artikel]


18. Influencers Nena Schuurmans en Sam van Denderen berispt door Mediaregulator (07/02/2024 - De Standaard)

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft influencers Nena Schuurmans en Sam van Denderen gewaarschuwd omdat betaalde advertenties op hun sociale media niet duidelijk als zodanig te herkennen waren. [naar artikel]


19. Raad voor de Reclame: influencers moeten duidelijk aangeven wanneer ze #reclame maken (08/10/2018 - VRT NWS)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen van de Raad voor de Reclame. [naar artikel]


20. Sarah Puttemans moet boete van 2.000 euro betalen aan Vlaamse Regulator voor de Media (17/01/2024 - Het Laatste Nieuws)

Na een waarschuwing eind 2022 heeft Sarah Puttemans (24) een boete van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) aan haar been. Dat is een primeur, want nooit eerder legde de VRM zo’n sanctie op aan een influencer. Ze zal 2.000 euro moeten ophoesten. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!