In het Europees Parlement wordt de komende dagen gedebatteerd én gestemd over nieuwe regels voor politieke advertenties op sociale media. Onder meer politieke partijen kunnen dankzij de gigantische dataverzameling van sociale media-bedrijven heel gericht advertenties sturen naar kleine groepen mensen. Dat wordt niet verboden, maar advertenties sturen op basis van etnische achtergrond, godsdienst, seksuele geaardheid en andere ‘gevoelige’ gegevens, zou niet meer mogen. [naar artikel]
Het is alle hens aan dek bij Facebook om de Europese verkiezingen eind mei niet te laten kapen door buitenlandse regeringen of politieke saboteurs.... [naar artikel]
Het Europees Parlement wil niet langer dat persoonsgegevens van mensen ongevraagd gebruikt worden om hen online met politieke advertenties te bestoken. Dat standpunt heeft het donderdag ingenomen in de onderhandelingen met de lidstaten over een ontwerpverordening die transparantie moet brengen in de wereld van de politieke marketing. [naar artikel]
Het moet voor burgers in de Europese Unie duidelijker worden waar politieke advertenties vandaan komen en wie ervoor betaald heeft. Bovendien wordt het moeilijker om politieke boodschappen van buiten de Europese Unie in EU-landen te verspreiden. De Raad van de Europese Unie had daar eerder al een voorstel over, nu is er een akkoord bereikt met het Europees Parlement. [naar artikel]
De Europese Commissie heeft een voorstel klaar wat het moeilijker maakt om specifieke sociale mediagebruikers te targetten voor politieke advertenties. De wetgeving volgt in de nasleep van grote privacyschandalen zoals Cambridge Analytica. Expert Reinout Van Zandycke, oprichter van het communicatiebureau Exposure, waarschuwt ervoor dat een wet niet alles oplost. Beluister hier het volledige interview met […] [naar artikel]
Facebook gaat striktere regels opleggen rond politieke advertenties in de landen waar er in de eerste helft van dit jaar verkiezingen zijn. Dat... [naar artikel]
Facebook gaat striktere regels opleggen rond politieke advertenties in de landen waar er in de eerste helft van 2019 verkiezingen zijn. Dat moet inmenging in de verkiezingen in de Europese Unie, India, Nigeria en Oekraïne tegengaan, meldt het bedrijf. [naar artikel]
Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. Ook in Europa. [naar artikel]
Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media, aan de VRT. Volgens hem lijkt het alsof we in een permanente verkiezingscampagne zitten. “We krijgen buiten de verkiezingen meer propaganda binnen dan tijdens de verkiezingen”, aldus Steurs. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.