De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet voor de Vlaamse Toetsen, centrale toetsen die alle leerlingen vanaf 2024 op vier momenten in hun schoolcarrière zullen moeten afleggen. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) beschouwt de centrale toetsen als een manier om de onderwijskwaliteit in de gaten te houden. Het ontwerp van decreet gaat nu naar het Vlaams Parlement. Bedoeling is om het systeem in mei al een eerste keer te testen bij 700 scholen en ruim 21.000 leerlingen. [naar artikel]
150.530 leerlingen uit 3.103 scholen leggen vanaf nu tot midden mei de eerste Vlaamse toetsen af. Die proeven zijn het stokpaardje van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om de onderwijskwaliteit op te krikken. Maar nog voordat de eerste toets goed en wel is ingevuld, is er kritiek, klinkt het bij pedagogisch directeur Inge Van Mieghem. Wat miste zij en wat kan dan nog de meerwaarde van de toetsen zijn? [naar artikel]
Meer dan 700 scholen testen de nieuwe Vlaamse toetsen. Het is een ‘generale repetitie’ om het instrument te verfijnen. Maar sommige vragen botsen meteen op kritiek. ‘We maken ons al langer zorgen over de manier waarop centrale toetsen misbruikt kunnen worden.’ [naar artikel]
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Die moeten bijdragen aan de strijd tegen de dalende onderwijskwaliteit. Tegen 2027 zullen alle leerlingen de centrale toetsen op vier momenten in de loop van hun schoolcarrière voorgeschoteld krijgen. [naar artikel]
Deze week leggen leerlingen uit het vierde leerjaar en het tweede middelbaar de Vlaamse toetsen af. Bij 145.000 kinderen wordt getest hoe het met hun kennis voor de vakken Nederlands en wiskunde gesteld is. ‘Een kleine revolutie’, worden die centrale testen genoemd. Maar er is ook kritiek. Waarom komen die toetsen er? En wat kunnen we leren uit de resultaten? [naar artikel]
In het decreet dat de Vlaamse toetsen zal invoeren in het onderwijs zal een verbod op de openbaarmaking van de resultaten van de scholen worden opgenomen. Dat zegt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Dat moet het risico op een ranking tussen scholen, een bezorgdheid in het Vlaamse onderwijsveld, ontmijnen. [naar artikel]
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Die moeten bijdragen aan de strijd tegen de dalende onderwijskwaliteit. Tegen 2027 zullen alle leerlingen de centrale toetsen op vier momenten in de loop van hun schoolcarrière voorgeschoteld krijgen. De Vlaamse Scholierenkoepel maakt zich zorgen over de toenemende schoolstress die hiermee gepaard kan gaan. [naar artikel]
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts lijkt niet van plan zijn plannen voor de invoering van centrale toetsen in te trekken of fors bij te sturen na ernstige kritiek van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor). “Er zijn geen 1.000 recepten om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Het is onze verdomde plicht om de recepten die in het buitenland hun deugdelijkheid bewezen hebben, ook in Vlaanderen in te voeren”, zo zei de N-VA-minister woensdag in het Vlaams Parlement in antwoord op vragen van Elisabeth Meuleman (Groen), Loes Vandromme (CD&V), Kim De Witte (PVDA), Koen Daniëls (N-VA) en Jan Laeremans (Vlaams Belang). [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over de invoering van Vlaanderenbrede, centrale toetsen. De ‘Vlaamse Toetsen’ zullen vanaf 2024 stapsgewijs ingevoerd worden op vier momenten, met name het vierde leerjaar, het zesde leerjaar, het tweede jaar secundair en het zesde jaar secundair. Volgens Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) moeten de centrale toetsen helpen om “de onderwijskwaliteit in de gaten te houden”. [naar artikel]
Het Vlaams onderwijs is erin geslaagd de tanker van de dalende onderwijskwaliteit te doen keren. Dat zegt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) aan de vooravond van het nieuwe schooljaar. Hij klopt zichzelf op de borst en verwijst naar enkele maatregelen die hij genomen heeft zoals de Vlaamse toetsen en de taaltest voor kleuters. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft zich in het Vlaams Parlement urenlang moeten verdedigen tegen stevige kritiek op de dalende onderwijskwaliteit en het lerarentekort. De oppositie vindt dat de N-VA-minister onvoldoende ingrijpt. Weyts zelf is het daar niet mee eens en verwijt de critici “overdreven zwartgalligheid”. “De toestand is ernstig, maar ook hoopvol”, aldus Weyts. [naar artikel]
Vanaf 2024 worden “Vlaamse toetsen” ingevoerd in het basis- en het secundair onderwijs die de onderwijskwaliteit meten. Maar een rangschikking van scholen wordt bij decreet verboden. [naar artikel]
In het Vlaams Parlement draaide het actuadebat over het lerarentekort en de dalende onderwijskwaliteit uit op een bij momenten bitse discussie. Minister Weyts belooft extra maatregelen. ‘De toestand is ernstig, maar hoopvol’, zegt hij. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts lijkt niet van plan zijn plannen voor de invoering van centrale toetsen in te trekken of fors bij te sturen na ernstige kritiek van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor). “Er zijn geen 1.000 recepten om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Het is onze verdomde plicht om de recepten die in het buitenland hun deugdelijkheid bewezen hebben, ook in Vlaanderen in te voeren”, zo zei de N-VA-minister woensdag in het Vlaams Parlement in antwoord op vragen van Elisabeth Meuleman (Groen), Loes Vandromme (CD&V), Kim De Witte (PVDA), Koen Daniëls (N-VA) en Jan Laeremans (Vlaams Belang). [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft zich woensdag in het Vlaams Parlement urenlang moeten verdedigen tegen stevige kritiek op de dalende onderwijskwaliteit en het lerarentekort. De oppositie vindt dat de N-VA-minister onvoldoende ingrijpt. Weyts zelf is het daar niet mee eens en verwijt de critici “zwartgalligheid”. “De toestand is ernstig, maar ook hoopvol”, aldus Weyts. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over de invoering van centrale toetsen. De "Vlaamse Toetsen" zullen vanaf 2024 stapsgewijs ingevoerd worden op vier momenten: het vierde leerjaar, het zesde leerjaar, het tweede jaar secundair en het zesde jaar secundair. Volgens Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) moeten de centrale toetsen helpen om "de onderwijskwaliteit in de gaten te houden". [naar artikel]
De dalende kwaliteit van het Vlaams onderwijs zorgt al een tijd voor veel debat. De meningen over wat er allemaal fout loopt, vallen in bakken uit de hemel. Iedereen is ooit naar school geweest, dus iedereen is onderwijsspecialist. In het Vlaams regeerakkoord is afgesproken om een toets in te voeren die de onderwijskwaliteit meet. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) heeft de “centrale” of “gestandaardiseerde toetsen” nu omgedoopt tot “Vlaamse toetsen”. Een eenvoudige naam, maar met een gecompliceerde uitwerking. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.