Vlaanderen blijft investeren in trajectcontroles en dat leidt tot een pak meer boetes, maar hebben die trajectcontroles ook het gewenste effect? Volgens verkeersexpert Hajo Beeckman wel: "Het effect is groter dan bij een flitspaal, want je kan niet plots afremmen." [naar artikel]
De gemeente Rotselaar zet extra in op de verkeersveiligheid. Zo komen er meer trajectcontroles en flitspalen, maar ook een nieuw verkeersveiligheidsfonds. Het geld van de snelheidsboetes zal gebruikt worden om te investeren in verkeersveiligheid. [naar artikel]
De stad Bilzen heeft gisteren dan toch een overeenkomst gesloten met de privéfirma TAAS. Die zal de trajectcontroles in de gemeente installeren en onderhouden, in ruil voor een vergoeding van 24 euro per vaststelling. De voorbije weken kwam er veel kritiek op die plannen omdat het bedrijf zich zou bemoeien met het mobiliteitsbeleid van de stad. [naar artikel]
Vlaanderen investeert verder in trajectcontroles. Die zorgen voor meer boetes, maar resulteren die ook in meer verkeersveiligheid? Business AM vroeg het aan Stef Willems van het Vias Instituut. Beluister hier het volledige gesprek met Stef Willems. (ns) [naar artikel]
Het systeem van trajectcontroles in steden en gemeenten, waarbij hardrijders bestraft worden met GAS-boetes, ligt onder vuur. Justitie is immers niet op de hoogte van die ‘beperkte’ snelheidsovertredingen, en dat kan niet volgens verkeersinstituut Vias. “Je kan elke week geflitst worden met 52 kilometer per uur in een zone 30 en telkens netjes je boete betalen. Maar als je dan op een dag toch voor een politierechter staat na een andere inbreuk, dan weet die dat niet.” En dan is er ook nog de willekeur: zo krijg je in de ene gemeente een waarschuwing en in de andere een boete. [naar artikel]
De gemeentelijke trajectcontroles die sinds dit voorjaar in een vijftal straten in Lanaken actief zijn, missen hun effect niet: heel wat bestuurders gaan op de rem staan. “We wilden de verkeersveiligheid verhogen, en dat lijkt te lukken”, zegt schepen van Mobiliteit Jolein Martens. [naar artikel]
De Brussels Motor Show 2020 staat in het teken van elektrisch rijden. Daardoor is er minder aandacht voor de forse uitbreiding van het aanbod aan de zogenaamde Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Volgens Chris Vanhee (ProMove) bestaan er over hun impact op de verkeersveiligheid nog veel onduidelijkheid en misverstanden. [naar artikel]
Maasmechelen en Dilsen-Stokkem investeren samen met een private partner in respectievelijk zes en drie trajectcontroles. Sinds 1 januari zijn in Maasmechelen al twee trajectcontroles actief. [naar artikel]
Vorige zomer werden zestig tracés met trajectcontroles aangekondigd, maar ze zijn nog steeds niet actief. Dat schrijft Gazet van Antwerpen, en het werd ons bevestigd door het kabinet Weyts. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.