De Werkvennootschap zal in de zomer de omgevingsvergunning aanvragen voor de herinrichting van het op- en afrittencomplex aan de E314 in Maasmechelen voor de komst van de trambus. Opmerkelijk: de Heirstraat wordt dan toch niet afgesloten voor autoverkeer. [naar artikel]
De politie onderzoekt een verdacht overlijden op de parking langs de Heirstraat in Maasmechelen. [naar artikel]
Op het kruispunt van de Heirstraat met de Gauwstraat in Bazel gebeurde maandagvoormiddag rond 11.20 uur een stevig verkeersongeval. Drie personenwagens deelden in de brokken, maar gewonden vielen er als bij wonder niet. [naar artikel]
De Heirstraat richting Opgrimbie krijgt nieuwe riolering en veilige fietspaden en wordt voor een stuk heringericht met eenrichtingsverkeer vanaf de rotonde aan de Ringlaan tot aan de Rijksweg (Maalderij Repriels). De werken gaan iets meer dan vier miljoen euro kosten. [naar artikel]
Met trambussen tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen wil mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) een doorbraak forceren in het Spartacusplan. Krijgt Limburg eindelijk hoogwaardig openbaar vervoer? [naar artikel]
Rijksweg: De herinrichting van de Rijksweg van twee naar één rijvak voor de trambus roept vragen en bedenkingen op bij de oppositie. Daan Deckers (Vooruit) heeft het over de luchtkwaliteit en vraagt zich af wat er met de auto’s zal gebeuren die niet meer op de Rijksweg kunnen. Jos Lambrichts (AdemM) zegt dat de Rijksweg de belangrijkste weg is voor lokale verplaatsingen: “De Ontsluitingsweg bestempelen als de nieuwe Rijksweg is geen vergelijking.” Erik Ver Berne (Onafhankelijk raadslid) wierp op dat de Ontsluitingsweg straks ook nog eens het verkeer van de nieuwe Willemskaai (400 woningen) moet slikken. Burgemeester Raf Terwingen (CD&V) vergelijkt de versmalling met wat destijds op de Brusselse Anspachlaan is gebeurd. “Ook toen rezen er vraagtekens, maar de Smeetslaan en Dokter Houbenlaan in eigen gemeente zijn goede voorbeelden. In Dilsen en Lanaken is de versmalling al lang een feit. Wij lopen achter qua infrastructuur.” Schepen Inge Opsteijn (Open vld) zegt dat deze plannen slechts een streefbeeld zijn. [naar artikel]
In Maasmechelen is er discussie over de plannen om de Rijksweg in het centrum te versmallen. Nu is dat nog een viervaksbaan, maar zoals de plannen nu voorliggen zal er over enkele jaren maar één rijvak in elke richting overblijven omdat de trambus naar Hasselt er op een eigen bedding zal rijden. Volgens oppositiepartij N-VA zal dat verkeersopstoppingen veroorzaken. De partij vraagt de gemeente Maasmechelen om de plannen van de Vlaamse regering af te wijzen en zal zelf bij Vlaams minister en partijgenoot Zuhal Demir aandringen om geen vergunning te geven. [naar artikel]
Drie omgevingsvergunningen voor vrije beddingen van de trambus Hasselt-Maasmechelen zijn afgeleverd. Het gaat om een deel van de Koning Boudewijnlaan in Hasselt, de Universiteitslaan in Diepenbeek en de Europalaan in Genk. [naar artikel]
De Rijksweg in Maasmechelen wordt voorlopig niet ontdubbeld. Dat heeft Vlaams minister Lydia Peeters beslist na nieuwe verkeerstellingen. [naar artikel]
Als het van de mobiliteitsschepenen van de stad Halle en Sint-Pieters-Leeuw afhangt, rijdt er binnenkort een trambus door hun gemeenten. Ze zijn ervan overtuigd dat het langere en milieuvriendelijkere voertuig geschikt is om ook op hun grondgebied passagiers te vervoeren. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.