Een ruime meerderheid van de leerkrachten is van mening dat de kwaliteit van het onderwijs in België over het algemeen daalt, zo blijkt uit een gepubliceerde studie van de vereniging Oproep Voor een Democratische School (OVDS). Onder Vlaamse leerkrachten stijgt het percentage zelfs naar 81 procent. [naar artikel]
De commissie Beter Onderwijs, opgericht door Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), is van start gegaan. Er werden zeven onderwijsexperts en zeven leerkrachten geselecteerd die concrete aanbevelingen zullen doen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. [naar artikel]
Voor sommigen kwamen de resultaten van het vergelijkende TIMSS-onderzoek niet als een verrassing. Dat het niveau voor wiskunde en wetenschappen daalde in het lager onderwijs, zagen zeker de leerkrachten met wat ervaring op de teller van ver aankomen. [naar artikel]
Aan de vooravond van het schooljaar fileren experts Dirk Van Damme en Dirk Jacobs ons onderwijs. ‘Alles staat of valt met het leerkrachtenprobleem’, vindt Jacobs. Zijn collega is het daarmee eens, al zal dat zowat de enige keer zijn tijdens het gesprek. [naar artikel]
10:31 De leerlingen in Vlaamse scholen scoren slechter dan vroeger voor wiskunde en wetenschappen. [naar artikel]
De onderwijskoepels kunnen binnenkort kiezen om bepaalde vakken te clusteren. Volgens de christelijke onderwijsbond COC is dat geen goede zaak. "Dit is niet goed voor de kwaliteit", klinkt het bij de VRT. [naar artikel]
Basisonderwijs is gratis, of zou dat toch moeten zijn. In theorie is dat ook altijd zo geweest, maar het is pas sinds de invoering van een maximumfactuur echt vastgelegd in een aantal principes. Een daarvan is dat elke basisschool gratis alle materialen ter beschikking moet stellen die leerlingen nodig hebben om hun diploma te halen. [naar artikel]
De nieuwste PISA-resultaten zijn opnieuw een tegenslag voor het Vlaams onderwijs. Ze tonen dat onze 15-jarigen weer achteruitgaan, vooral voor leesvaardigheid. Wat moet er gebeuren om die dalende trend van de afgelopen jaren om te keren? [naar artikel]
Het katholiek onderwijs is vernietigend voor de nieuwe eindtermen die de Vlaamse regering afgelopen vrijdag goedkeurde voor de tweede en derde graad van het middelbaar. Volgens de koepel vormen ze een ernstige inbreuk op de vrijheid van het onderwijs en een grote bedreiging voor de onderwijskwaliteit. Als er geen aanpassing komt, dreigt het katholiek onderwijs met juridische stappen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.