Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Nieuwsblad

Hier kan je voortaan autodelen in stijl ... of toch niet

18/05/2017 - 18:41
"Wie in stijl wil autodelen, moet dezer dagen in Leuven zijn. Of daar leek het donderdag toch op. In de Brusselsestraat in Leuven, waar plaatsen voorzien zijn voor autodelen, stond donderdag een blitse BMW i8 geparkeerd. Leuk toch, dat autodelen? Jammer genoeg bleek het – alweer volgens omwonenden – om een foutparkeerder te gaan."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Daarom zit autodelen in de lift (24/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Het aantal mensen dat gebruikmaakt van een of andere formule van autodelen, stijgt gemiddeld met 30 procent per jaar. Dat zegt Jeffrey Matthijs van de koepelorganisatie Autodelen.net. “Bovendien zijn er steeds meer initiatieven die zich met autodelen bezighouden.” [naar artikel]


2. Achter het stuur zonder een auto te bezitten: op welke manieren kan je aan autodelen doen? (20/01/2022 - Express)

Autodelen wint aan populariteit. Uit het jaarrapport van Autodelen.net, het platform voor gedeelde mobiliteit, blijkt dat het aantal autodelers de afgelopen vijf jaar met 700 procent is gestegen tot 194.000. Je kan op verschillende manieren aan autodelen doen. Welke opties zijn er? Volgens Autodelen.net doet vandaag 2,5 procent van de Belgische rijbewijshouders aan autodelen. In […] [naar artikel]


3. Stadsbuurt deelt peperdure Tesla: “Eigen wagen is passé, rijden in stijl niet” (30/01/2017 - Het Nieuwsblad)

Er is autodelen en er is autodelen. Buurtbewoners van het Muinkpark in Gent delen vanaf mei een Tesla Model X, een luxueuze en volledig elektrische wagen met een prijskaartje van 120.000 euro. Nog aan dat Muinkpark werd dit weekend de allereerste ‘autodeelhub’ van Vlaanderen voorgesteld. [naar artikel]


4. Autodelen is niet altijd groener (08/11/2019 - Het Belang van Limburg)

Autodelen leidt niet vanzelf tot minder uitstoot. “Autodelen geeft alleen milieuwinst als je autobezit afremt. Dat gebeurt nu niet expliciet”, concludeert het Steunpunt Circulaire Economie na een bevraging bij 2.000 Vlaamse bestuurders, waarover De Morgen en Het Laatste Nieuws vrijdag berichten. [naar artikel]


5. Autodelen was nog nooit zo populair: 7 keer meer gebruikers dan in 2017, autoverkopers springen mee op de kar (20/01/2022 - VRT NWS)

Autodelen was in ons land nog nooit zo populair. De laatste vijf jaar steeg het aantal autodelers met maar liefst 700 procent, tot 194.000 gebruikers. Volgens het Netwerk Autodelen, het platform voor gedeelde mobiliteit, is dat maar een pril begin. Vandaag doet 2,5 procent van de Belgische rijbewijshouders aan autodelen (in Brussel zelfs 8 procent) en ook de automobielsector zet de stap richting autodelen. Door de elektrificatie van het wagenpark dalen de inkomsten uit onderhoud stelselmatig en concessiehouders en autoproducenten zoeken dus via autodelen naar extra inkomsten. [naar artikel]


6. Autodelen is een hefboom voor overstap naar duurzaam transport (31/03/2022 - Express)

Autodelen blijkt een interessante hefboom om een duurzaam vervoer te ondersteunen. Dat zegt het Duitse Bundesverband Carsharing naar aanleiding van een studie waaruit de toenemende populariteit van het autodelen blijkt. De onderzoekers stelden immers vast dat gebruikers van autodelen ook vaker op het openbaar vervoer beroep doen of zich met de fiets of te voet […] [naar artikel]


7. Autodelen wordt stilaan mainstream: 'De tijd van het Cambiomonopolie is voorbij' (28/03/2019 - Knack)

In Vlaanderen is de markt van het autodelen in twee jaar met 250 procent gegroeid. Vooral steden die kreunen onder de parkeerdruk zetten hoog in op autodelen. Geen wonder, als u weet dat 1 deelauto 12 gewone auto's kan vervangen. 'De salariswagen blijft een Belgische absurditeit.' [naar artikel]


8. Meer en meer mensen doen aan autodelen (02/02/2017 - Het Belang van Limburg)

Autodelen zit in de lift. Het aantal mensen dat gebruik maakt van een deelauto is op amper een jaar tijd verdubbeld. De reden? Alweer de millennial, de generatie geboren tussen 1981 en 2000. “Vooral millennials hebben geen nood meer aan een eigen auto”, zegt Jeffrey Matthijs van Autodelen.net aan VRT. [naar artikel]


9. Leiedal wil meer autodelen in Zuid-West-Vlaanderen (18/09/2020 - VRT NWS)

De West-Vlaamse Intercommunale Leiedal wil dat we vaker autodelen. In grotere steden zoals Brugge en Kortrijk is het al vrij populair. Maar in kleinere steden en gemeenten geraakt het principe moeilijker van de grond. Daarom werkt Leiedal nu samen met de organisatie Autodelen.net. [naar artikel]


10. Autodelen doe je zo (13/04/2019 - De Morgen)

In een jaar tijd verdubbelde het aantal autodelers van 14.000 naar 28.000, dat blijkt uit cijfers van Autodelen.net. Maar die doen dat niet allemaal op dezelfde manier. Wie zichzelf de juiste vragen stelt, komt uit bij een autodeelmodel op maat.Freek Evers [naar artikel]


11. Autodelen nu ook met elektrische auto's (17/09/2017 - Het Laatste Nieuws)

In de marge van de autovrije zondag is in Antwerpen een nieuwe vorm van autodelen voorgesteld. Voor het eerst komt een bedrijf met alleen maar [naar artikel]


12. Autodelen is niet noodzakelijk goed voor het milieu (08/11/2019 - De Morgen)

In de tocht richting schone lucht en klimaatneutraliteit moedigt ook onze overheid deelauto’s aan. Maar dat leidt niet vanzelf tot minder uitstoot. ‘Autodelen geeft alleen milieuwinst als je autobezit afremt. Dat gebeurt nu niet expliciet’, concluderen Vlaamse onderzoekers [naar artikel]


13. Autodelen niet altijd groener dan auto bezitten (08/11/2019 - De Morgen)

In de tocht richting schone lucht en klimaatneutraliteit moedigt ook onze overheid deelauto’s aan. Maar dat leidt niet vanzelf tot minder uitstoot. ‘Autodelen geeft alleen milieuwinst als je autobezit afremt. Dat gebeurt nu niet expliciet’, concluderen Vlaamse onderzoekers. [naar artikel]


14. Vanaf december gaat het stedelijk ‘Project autodelen’ van start (01/11/2017 - Het Belang van Limburg)

Met het project ‘Autodelen’ zet Sint-Truiden een volgende stap naar een leefbare toekomst. Sinds 2016 rijden de dienstvoertuigen voor 100 procent op elektriciteit. Twee van deze auto’s staan binnenkort ook ter beschikking van de inwoners van Sint-Truiden. Met het project autodelen wil het stadsbestuur de aanzet geven om de verontreiniging een halt toe te roepen. [naar artikel]


15. Al 7 jaar deelt Gerrit zijn wagen met de buurt: hoe werkt particulier autodelen? “Het levert mij 3.600 euro per jaar op” (04/10/2023 - Het Laatste Nieuws)

Autodelen zit in de lift, maar wist je dat ook particulier autodelen bestaat? Eigenaars die hun voertuig met anderen delen, kunnen daar heel wat voordeel uit halen. Gerrit Hannaert (46) uit Merelbeke deelt al zeven jaar zijn (elektrische) wagen via Dégage. Hij legt uit hoe particulier autodelen werkt en somt alle voor- en nadelen op. “Bij deze organisatie ben je omniumverzekerd en krijg je een vergoeding bij schade.” [naar artikel]


16. Autodelen wordt net zo cool en vanzelfsprekend als Netflix (26/08/2018 - VRT NWS)

Vrijdag stelde Poppy, een alsmaar bekender deelautosysteem in Antwerpen, elektrische deelscooters voor. Dat is een belangrijk stap in de strijd tegen de files. Hoewel Poppy populairder wordt in Antwerpen, kregen autodeelprojecten recent nog de wind van voren. Het aantal klanten groeit te weinig en ze focussen zich niet op het platteland. Toch zijn ze een essentieel puzzelstuk om ons mobiliteitsprobleem op te lossen. Autodelen moet én zal net zo vanzelfsprekend en hip worden als fietsdelen in een stad.  [naar artikel]


17. Autodelen is hip, maar zorgt vaak voor weinig milieuwinst: hoe kan dat? (08/11/2019 - De Morgen)

In de tocht richting schone lucht en klimaatneutraliteit moedigt ook onze overheid deelauto’s aan. Maar dat leidt niet vanzelf tot minder uitstoot. ‘Autodelen geeft alleen milieuwinst als je autobezit afremt. Dat gebeurt nu niet expliciet’, concluderen Vlaamse onderzoekers. [naar artikel]


18. Belgen zijn gemakzuchtig en vinden autodelen te omslachtig (18/09/2018 - Knack)

Opel is zopas in twee volksbuurten in Vlaanderen en Wallonië gestart met een zogeheten co-carring proefproject. Dat kadert in de Week van de Mobiliteit (16 - 22 september) en wil mensen de mogelijkheden van autodelen leren ontdekken. [naar artikel]


19. Maal zeven in vijf jaar tijd: bijna 200.000 geregistreerde gebruikers voor autodelen in België (20/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Het delen van een auto is aan een stevige opmars bezig. De nu al bijna 200.000 geregistreerde gebruikers in ons land waren vorig jaar goed voor ruim 1,1 miljoen ritten. Ook de automobielsector zet steeds meer de stap richting het aanbieden van autodelen. Er bollen nu al meer dan 4.600 deelwagens in België. Dat blijkt uit het jaarrapport van Autodelen.net. [naar artikel]


20. Cambio autodelen kan nu ook in Lummen (22/01/2024 - Het Belang van Limburg)

Maandag werd het startschot gegeven van Cambio autodelen in Lummen. “De twee deelwagens kunnen makkelijk uitgeleend worden. Wie sporadisch met de auto rijdt, kan hiermee geld uitsparen”, aldus burgemeester Luc Wouters. [naar artikel]


21. Opmars deelwagens niet te stuiten, ook buiten Antwerpen en Mechelen: “Maar we staan nog héél ver van het ware potentieel” (01/03/2023 - Gazet van Antwerpen)

Autodelen wordt steeds populairder. In 2022 gebruikten 40% meer Belgen een deelauto dan in 2021. En, ruim de helft van de autodelers zijn Vlamingen. Dat blijkt uit het onderzoek van Autodelen.net en de KULeuven. Volgens de onderzoekers vervangen alle deelauto’s in Vlaanderen samen 17.079 privéwagens. Zowel in de stad Antwerpen als in Mechelen neemt autodelen een grote sprong. Ook in de Kempen vindt het meer en meer ingang met de komst van Cambio naar verschillende gemeenten. Wat zijn de voornaamste redenen van dat succes? [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!