De Vlaamse overheid heeft een nieuwe lijst opgemaakt van kruispunten waar de meeste ongevallen gebeuren. Bedoeling is om die 314 kruispunten zo snel mogelijk aan te pakken. [naar artikel]
Vrijdagavond, 17 uur. Dan kan je beter niet in je auto zitten. Op dat moment gebeuren de meeste ongevallen met gewonden en doden in België. Dat blijkt uit een analyse van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), dat 40.303 zware ongevallen uit 2015 onder de loep nam. Nog opvallend: de zomermaanden houden het meeste risico in op de weg. [naar artikel]
Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers op kruispunten met lichtenregeling. [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze snelwegen in 2021 en 2022 gebeurde in de buurt van op- en afritten, zo bleek eerder uit cijfers van Vias. Een verdere analyse toont nu aan dat er op de ene plek al meer ongevallen gebeuren dan op de andere. Een overzicht. [naar artikel]
De politie van Antwerpen zal extra ploegen inzetten om kruispunten te controleren. Zo willen ze de kruispunten zo veel mogelijk vrijhouden. De extra controles komen er na de zware verkeershinder van afgelopen week. Er zal ook strenger worden opgetreden tegen automobilisten die kruispunten blokkeren. [naar artikel]
Er gebeuren fors minder arbeidsongevallen in de Antwerpse haven. Dat blijkt uit een rapport van Vanbreda, de verzekeringsmakelaar die de meeste havenarbeiders tegen ongevallen verzekert. Het uitgekeerde schadebedrag is in vijf jaar met 42% gedaald. [naar artikel]
Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en... [naar artikel]
Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). ‘Minstens aan scholen moeten alle kruispunten volledig conflictvrij zijn’, eist Vandenbroucke nu. [naar artikel]
Hoeveel ongevallen gebeuren in de straten rondom jouw huis? En hoe ernstig zijn die? Ontdek het op onze interactieve kaart. [naar artikel]
In de stad Antwerpen waren er in 2018 7.214 verkeersongevallen. Er vielen toen elf verkeersdoden te betreuren, 167 zwaargewonden en 2.426 lichtgewonde slachtoffers. Hoe is het met de verkeersveiligheid gesteld in de Antwerpse districten? We duiken in de verkeersveiligheidsaudits die de politie opmaakte per district. We bezoeken een gevaarlijk kruispunt, praten met de weggebruikers en leggen het voor aan deskundigen en beleidsmakers. Vandaag deel 3: Merksem. [naar artikel]
Vlaanderen telt steeds meer conflictvrije kruispunten, maar dat vertaalt zich (nog) niet in een daling van het aantal ongevallen met fietsers en voetgangers op kruispunten met lichtenregeling. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Volgens Vandenbroucke moet er nog een tandje worden bijgestoken. Hij pleit voor meer conflictvrije kruispunten. “Minstens aan scholen moeten alle kruispunten volledig conflictvrij zijn.” [naar artikel]
Op conflictvrije kruispunten zijn zwakke weggebruikers bijna twee keer minder vaak het slachtoffer van een ongeval dan op andere kruispunten. Dat toont een onderzoek van de Universiteit Hasselt aan. [naar artikel]
Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) stuurt een team van onafhankelijke experten uit na zware of dodelijke ongevallen om te onderzoeken hoe de verkeerssituatie er snel veiliger kan worden. "We willen voorkomen dat er meer ongevallen gebeuren." Een kruispunt in Gent is als eerste aan de beurt. [naar artikel]
Wie vanuit Gent of het Waasland via Antwerpen richting Hasselt wil, ondervindt zware hinder door twee ongevallen met vrachtwagens op de Antwerpse... [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze snelwegen in 2021 en 2022 gebeurde in de buurt van op- en afritten, zo bleek eerder uit cijfers van Vias. Een verdere analyse toont nu aan dat er op de ene plek al meer ongevallen gebeuren dan op de andere. Een overzicht. [naar artikel]
Tijdens een hittegolf gebeuren opvallend meer én zwaardere ongevallen op de weg. Dat blijkt uit cijfers van Vias. [naar artikel]
In de provincie Antwerpen gebeurden er in 2021 evenveel ongevallen met kinderen op weg van of naar school als voor corona. “Het blijft een pijnpunt”, zegt Vlaams CD&V-parlementslid Katrien Schryvers, die de cijfers opvroeg. “Het verbaast niet”, zegt Renaat Van Hoof van de Antwerpse fietsersbond. “Er is veel verbeterd, maar dat ga je niet merken in de ongevallencijfers zolang de kruispunten onveilig blijven.” [naar artikel]
Jaarlijks gebeuren zo’n zestigtal dodehoek ongevallen in Vlaanderen waarbij een afslaande chauffeur een overstekende voetganger of fietser aanrijdt. Ook gisteren belandde een 13-jarige fietser onder een vrachtwagen in Gent. De jongen raakte zwaargewond. “Deze ongevallen kunnen vermeden worden”, volgens co-voorzitster van Groen Nadia Naji en Vlaams parlementslid Stijn Bex. Ze pleiten voor gecombineerde verkeerslichten en conflictvrije kruispunten. [naar artikel]
Autobestuurders die met een BMW onderweg zijn, "maken de straten onveilig" of Mini's zijn "sardinedoosjes die zo plat geduwd worden". Dat is toch wat nu en dan eens gezegd wordt als er onder vrienden gepraat wordt over automerken en de veiligheid ervan. Maar, niets blijkt minder waar te zijn. We hebben, zoals de krant La Dernière Heure, de ongevallenstatistieken tegenover de gegevens over wagens in België gezet. Daaruit blijkt dat BMW en Mini het alvast veel beter doen dan bijvoorbeeld Seat of Volkswagen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.