“Wij hebben niks tegen Tournée Minérale”, zegt de voorzitter van Horeca Vlaanderen “maar als het op hun website zo wordt voorgesteld dat je heel wat kan uitsparen door een maand geen alcohol te drinken en dus beter thuis te blijven, dan gaan ze te ver”, vindt Danny Van Assche. [naar artikel]
Tournée Minérale, de actie om Vlaanderen in februari een maand lang van de alcohol te houden, valt niet bij iedereen in goede aarde. Zo trakteert Café Café in Hasselt haar klanten woensdag op een gratis vat als protest tegen de actie. “We zijn absoluut tegen alcoholmisbruik, maar Tournée Minérale wordt zodanig gehypet dat het op een aanval op de horeca begint te lijken”, zegt Maxim Willems, eigenaar van Café Café. [naar artikel]
Maxim Willems (foto) van Café Café in Hasselt geeft morgen een gratis vat als protest tegen Tournée Minérale, de actie om Vlamingen een maand lang van de alcohol te houden: “Tournée Minérale wordt zo gehypet dat het op een aanval op de horeca lijkt.”- Horeca Vlaanderen heeft begrip voor het initiatief. [naar artikel]
'De blijvende belangstelling en de groeiende aandacht voor niet-alcoholische alternatieven in horeca en handel wijzen op een maatschappij in verandering', concluderen de initiatiefnemers van Tournée Minérale na een tweede succesvolle editie. [naar artikel]
VAD/De DrugLijn en Stichting tegen Kanker blikken tevreden terug op ‘Tournée Minérale’. 122.460 Belgen engageerden zich om in de maand februari geen alcohol te drinken. “Zo’n overweldigend succes vraagt om een herhaling. Zet dus alvast februari 2018 in jullie agenda voor de tweede editie van Tournée Minérale”, aldus de organisatoren. Hieronder enkele resultaten: [naar artikel]
De vijfde editie van Tournée Minérale gaat vandaag van start en speelt in op de coronacrisis. Omdat het sociaal leven grotendeels stilgevallen is, is het drinken van alcohol immers verplaatst naar de thuissfeer. Tournée Minérale wil ervoor zorgen dat dit extra thuisdrinken geen blijvende gewoonte wordt. [naar artikel]
Eén week voor de start van Tournée Minérale hebben zich al meer dan 62.000 deelnemers ingeschreven op de website. Het initiatief komt van Stichting tegen Kanker, de DrugLijn en het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD). De actie spoort mensen aan om een maand lang geen alcohol te drinken. Tournée Minérale is aan haar tweede editie toe. [naar artikel]
Tournée Minérale, de campagne die oproept om in februari geen druppel alcohol te drinken, wordt uiteraard niet bijzonder hard toegejuicht door de alcoholproducenten. Winefair riep dan maar zijn eigen versie in het leven: Tournée VINérale. [naar artikel]
Mensen die hebben meegedaan aan Tournée Minérale, een uitdaging om in februari een maand lang geen alcohol te nuttigen, drinken achteraf minder alcohol in het dagelijks leven. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Gent. Wie voor Tournée Minérale gemiddeld tien glazen alcohol per week dronk, drinkt er nu nog maar acht. [naar artikel]
HasseltTournée Minérale heeft dit jaar minder verlies berokkend aan de horeca en de drankenhandelaars dan vorig jaar. Eén op de drie zaken noteert een omzetverlies te wijten aan de campagne. [naar artikel]
De campagne ‘Tournée Minérale’ heeft vooral impact gehad op het omzetcijfer van de restaurants. In de restaurantsector noteert 60 procent van de bedrijven een omzetdaling. Dat blijkt uit een bevraging die Horeca Vlaanderen en FeBeD (Federatie van de Belgische Drankenhandelaars) hebben gevoerd bij respectievelijk horecaondernemers en drankenhandelaars. [naar artikel]
Tournée Minérale, het initiatief dat mensen aanspoort om de hele maand februari geen alcohol te drinken, leidt tot de verkoop van minder alcohol en meer alcoholvrije dranken. Toch lijkt de impact op de omzet van drankenhandelaars en restaurants eerder beperkt. “In het begin van de maand dronk bijna niemand alcohol, maar intussen merken we er nog weinig van”, klinkt het bij restaurant De Mijlpaal in Tongeren. [naar artikel]
Bijna één volwassen Belg op de vijf nam in februari van dit jaar deel aan Tournée Minérale, het initiatief van Stichting tegen Kanker en VAD/De Druglijn om even stil te staan bij onze alcoholconsumptie door een maand geen alcohol te drinken. Dat blijkt uit een bevraging die de organisatoren lieten uitvoeren. In februari 2019 gaat de derde editie van Tournée Minérale van start. Die zal de aandacht richten op de voordelen voor de gezondheid van minderen met alcohol. [naar artikel]
De campagne ‘Tournée Minérale’ heeft vooral impact gehad op het omzetcijfer van de restaurants. In de restaurantsector noteert 60 procent van de bedrijven een omzetdaling. Dat blijkt uit een bevraging die Horeca Vlaanderen en FeBeD (Federatie van de Belgische Drankenhandelaars) hebben gevoerd bij respectievelijk horecaondernemers en drankenhandelaars. [naar artikel]
Eén op de vier horecazaken zal inspelen op Tournée Minérale, de maand zonder alcohol die op donderdag 1 februari van start gaat. Dat blijkt uit een enquête die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) uitvoerde op vraag van het Vlaams expertisecentrum voor alcohol en andere drugs (VAD) en de Stichting tegen Kanker, de initiatiefnemers van Tournée Minérale. [naar artikel]
Zou het toeval zijn, dat men voor een maand zonder alcohol de kortste maand gekozen heeft? Zelf heb ik niet deelgenomen aan Tournée Minérale. Niet omdat ik een onverbeterlijke dronkenlap ben, maar omdat ik iedereen voor was. Vorig jaar heb ik mijn hoogstpersoonlijke Tournée Minérale afgewerkt. En ja, ook in februari. [naar artikel]
Goed nieuws voor wie in februari meedoen aan Tournée Minérale: Goesting vond 15 resto's die mocktails, vruchtencreaties en andere [naar artikel]
Tournée Minérale bleek vooral een interessante uitdaging voor mensen met vastgeroeste gewoontes. [naar artikel]
Met extra goedkope pintjes en alcohol, werpt Taverne De Met in Overijse zich op als oase voor bierdrinkers tijdens Tournée Minérale. “We moeten creatief zijn. Veel cafés hebben het moeilijk, vooral in deze periode”, zegt barman Pascal Anciaux. [naar artikel]
Als jij één van de 100.000 Belgen bent die zich heeft ingeschreven voor Tournée Minerale, is er geen weg terug. Vandaag begint de maand zonder alcohol. Om je te motiveren nog even dit: zoveel calorieën zitten er in de drankjes die jij deze maand laat staan. [naar artikel]
Zaterdag stond de Soeptrinette in het teken van Tournée Minérale, een sensibiliseringscampagne van de Stichting tegen Kanker en het VAD, die mensen aanmoedigt om in februari een maand geen alcohol te drinken. [naar artikel]
Morgen beginnen 80.000 Vlamingen aan hun Tournée Minérale. Een maand lang zullen ze geen druppel alcohol drinken, beloven ze. Tournée Minérale is het jongere broertje van Dagen Zonder Vlees, een gelijkaardig initiatief dat mensen opriep om tijdelijk geen vlees te eten. In 2017 schreven zich voor die uitdaging meer dan 100.000 mensen in. Intussen zijn enkele duizenden dapperen bezig aan 30 Dagen Zonder Klagen. Telkens weer lokken dit soort acties heftige discussies uit, maar ze doen gelukkig meer dan dat. [naar artikel]
De restaurantsector is niet blij met de anti-alcoholcampagne Tournée Minérale. 60 procent van de bedrijven noteert een omzetdaling. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.