De leerlingen in het lager onderwijs scoren ondermaats voor Frans. De resultaten die ze halen, blijken sterk samen te hangen met de taalbeheersing van de leerkracht. Wat vinden de leerkrachten er zelf van? [naar artikel]
Let op met de lat te hoog te leggen, want anders kunnen de leerkrachten ze niet aan. Die boodschap geeft minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) nadat duidelijk werd dat leerlingen uit het lager onderwijs ondermaats scoren voor Frans. "Ik ben aan het problematiseren, maar ik moet dat ook doen." [naar artikel]
Het dreigt er bovenarms op te zitten tussen de VS en Frankrijk tijdens de G7-top in Canada. Minister van Onderwijs Hilde Crevits waarschuwt voor de lat te hoog te leggen, nadat duidelijk werd dat leerlingen uit het lager onderwijs ondermaats scoren voor Frans. Dit is onze lunchbreak. [naar artikel]
De leerlingen in het lager onderwijs scoren ondermaats voor Frans. Amper 45 procent haalt de eindtermen voor lezen. Scoort u zelf beter? Deze test is gebaseerd op een schriftelijke toets die 12-jarigen maken om de eindtermen af te toetsen. [naar artikel]
Meer dan de helft van de leerlingen kan aan het einde van het lager onderwijs onvoldoende Frans lezen. Ongeveer de helft van hen durft zelfs amper Frans spreken. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de KU Leuven bij meer dan 2.000 leerlingen. De resultaten die leerlingen halen, blijken sterk samen te hangen met het niveau Frans van de leerkracht. [naar artikel]
Leerlingen in het zesde leerjaar halen slechtere resultaten voor wiskunde en begrijpend lezen dan voor andere vakken. Dat blijkt uit de resultaten van de OVSG-toets die begin deze maand werd afgenomen in ruim 900 basisscholen van het gemeentelijk onderwijs en het gemeenschapsonderwijs in Vlaanderen en Brussel. Voor "wetenschappen en techniek" en Frans werd dan weer beter gescoord. [naar artikel]
Zowel de inrichtende macht, directie, leerkrachten, leerlingen en ouders van de stedelijke basisschool De Doening uit Peutie, een deelgemeente van... [naar artikel]
Een op de drie leerkrachten in het lager onderwijs geeft aan dat hij of zij het Frans onvoldoende machtig is, of dat de durf om die taal te spreken ontbreekt. [naar artikel]
De slechtere cijfers voor wiskunde en wetenschappen in het lager onderwijs zijn "een stevige wake-up call". Dat zeggen experten als reactie op het rapport dat vanochtend bekendgemaakt is. Over de oorzaak lopen de meningen uiteen. Maar dat de eindtermen er iets mee te maken hebben, is duidelijk. "Het is vijf voor twaalf om het aan te pakken." [naar artikel]
BrusselVlaamse leerlingen scoren ondermaats voor begrijpend lezen. In West-Europa lezen alleen kinderen uit Wallonië en Frankrijk nog slechter. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek (PIRSL) in 45 landen en tien regio’s waaraan de KU Leuven heeft meegewerkt. Vlaanderen daalt in tien jaar tijd van de 8ste naar de 32ste plaats in de ranking. Zo’n daling hebben de onderzoekers nog nooit eerder gezien. “Een eenduidige verklaring is er niet”, zegt Bieke De Fraine van het Centrum voor onderwijseffectiviteit en -evaluatie aan de KU Leuven. [naar artikel]
De leerlingen van het zesde leerjaar van Basisonderwijs De Linde (Overpelt) gaan ieder jaar op het einde van het schooljaar een week naar zee als afsluiting van hun lager onderwijs. Door het coronavirus kon dat dit jaar niet plaatsvinden. Als alternatief werd een feestavond georganiseerd waarbij gesmuld kon worden van "de reuzepan". Het eten werd "coronaproof" aangeboden en per klasbubbel opgegeten. "Uiteraard vervangt dit niet het plezier van een weekje aan zee, maar de leerlingen van het zesde leerjaar konden toch genieten van dit aanbod", aldus schooldirecteur Dirk Vanseggelen. [naar artikel]
Vergeet het M-decreet, met al zijn mankementen, en zeg voortaan "Leersteundecreet" als het gaat om het opvangen van leerlingen met speciale zorgnoden in het gewone onderwijs. Binnen dat nieuwe plan zullen scholen vanaf september 2022 "meer en betere ondersteuning krijgen om dat ook echt te laten lukken", zo kondigt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) aan. [naar artikel]
"Nederlands is geen mooie taal", "het is te moeilijk" of "het is geen wereldtaal". Dat kregen onze collega's van de jongerenredactie te horen op een school in Tubize, Wallonië. Ze waren er gaan vragen waarom Engels zoveel populairder is geworden dan Nederlands op Waalse scholen. Tegelijk scoren Vlaamse leerlingen steeds minder goed op Frans: "We hebben daar een klein probleem." [naar artikel]
Voor het eerst dalen de scores voor wiskunde en wetenschappen in het lager onderwijs significant. Dat blijkt uit het internationale TIMSS-onderzoek. ‘We zijn aan het wegglijden’, zegt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
Voor het eerst dalen de scores voor wiskunde en wetenschappen in het lager onderwijs significant. Dat blijkt uit het internationale TIMSS-onderzoek. ‘We zijn aan het wegglijden’, zegt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
"Het herbekijken van de eindtermen voor het lager onderwijs wordt de belangrijkst mogelijke innovatie voor ons Vlaams onderwijs de komende decennia." Dat zegt onderwijsexpert Tim Surma in "Terzake". Volgens Surma ligt niet alleen het lerarentekort aan de basis van de dalende leerprestaties in het zesde leerjaar. "Ook de leerstof die in het lager onderwijs aangeleerd wordt, is uitermate belangrijk om verder te analyseren." [naar artikel]
Meer en meer leerlingen uit het lager en het middelbaar onderwijs nemen bijlessen. Door corona en een tekort aan leerkrachten hebben leerlingen een leerachterstand opgelopen. Bij bijlesbureau Eduvik is het aantal aanvragen voor de provincie Antwerpen met bijna 40 procent gestegen, vergeleken met de periode voor corona. Vooral voor wiskunde en Frans worden extra lessen genomen. [naar artikel]
Net geen 50.000 leerlingen gaan vandaag in Brussel naar school in het Nederlands. Dat blijkt uit de jongste telling. Dat zijn er meer dan ooit. Eén op de vijf Brusselse leerlingen gaat naar het Nederlandstalige kleuter-, lager of middelbaar onderwijs. Terwijl er maar één op de tien thuis uitsluitend in het Nederlands opgevoed wordt. [naar artikel]
Leerlingen uit het vijfde leerjaar in Genkse basisscholen scoren globaal ondermaats op begrijpend lezen. Dat blijkt uit onderzoek van de KULeuven, in opdracht van de stad Genk. De KULeuven werkt nu aan een vorming voor leerkrachten uit het kleuteronderwijs en het eerste leerjaar. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil vanaf volgend academiejaar bindende proeven voor beginnende leerkrachten. Dat heeft hij gezegd in "Villa Politica". Volgens Weyts moet de kwaliteit van ons onderwijs dringend worden opgekrikt. Daarom wil hij ook in heel Vlaanderen proeven organiseren voor leerlingen van het 4e en 6e leerjaar in het lager onderwijs en voor leerlingen van het 2e en 6e leerjaar in het secundair onderwijs. [naar artikel]
Voor het eerst sinds de invoering van het M-decreet zitten er opnieuw meer leerlingen in het buitengewoon onderwijs. Dat antwoordde Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) vandaag in het Vlaams Parlement op vragen van Koen Daniëls (N-VA) en Kathleen Krekels (N-VA). Het M-decreet had onder meer tot doelstelling leerlingen met bijzondere onderwijsnoden zoveel mogelijk school te laten […] Het bericht Opnieuw meer leerlingen in het buitengewoon onderwijs verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
02:00 Deze week toonde het TIMSS-rapport andermaal dat onze leerlingen in het lager onderwijs slecht scoren voor wetenschappen en wiskunde. Hier maakt Dirk Van Damme (64), onderwijsexpert van de OESO, zijn ... [naar artikel]
"We hebben geen leerkracht voor Frans, aardrijkskunde en natuurwetenschappen." Dixit Sil, 15 jaar. Of: "We hebben twee weken wiskunde gehad, maar nu is dat ook weggevallen." Aan het woord is Lander, ook 15 jaar. Het lerarentekort begint zich stevig te laten voelen in onze klassen. Leerlingen van het secundair onderwijs getuigenis bij VRT NWS hoe het er momenteel aan toegaat in de klas. [naar artikel]
De leerlingenaantallen in het buitengewoon onderwijs groeien: van 47.000 naar 52.000 op drie jaar tijd. Uit de uitzending van ons magazine "Pano" bleek dat het almaar moeilijker wordt om de overstap van het gewone naar het buitengewone onderwijs te maken. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) ziet veel praktische problemen bij die overstap. Maar stelt ook de vraag: is het wenselijk? "Voor heel veel leerlingen is buitengewoon onderwijs de beste oplossing", zei hij in "De ochtend" op Radio 1. [naar artikel]
De komende jaren zijn fors meer middelen nodig om het kleuter- en lager onderwijs te versterken. Dat zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). "Het is van belang dat alle partijen die deel uitmaken van de volgende regering, consequent werken aan de uitvoering van het plan dat we hebben uitgewerkt." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.