Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

Genkse leerlingen scoren slecht op begrijpend lezen

16/09/2016 - 06:04
"Leerlingen uit het vijfde leerjaar in Genkse basisscholen scoren globaal ondermaats op begrijpend lezen. Dat blijkt uit onderzoek van de KULeuven, in opdracht van de stad Genk. De KULeuven werkt nu aan een vorming voor leerkrachten uit het kleuteronderwijs en het eerste leerjaar."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Leerkrachten verklaren: "Waarom leerlingen zo slecht scoren op begrijpend lezen" (06/12/2017 - Het Belang van Limburg)

BrusselVlaamse leerlingen scoren ondermaats voor begrijpend lezen. In West-Europa lezen alleen kinderen uit Wallonië en Frankrijk nog slechter. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek (PIRSL) in 45 landen en tien regio’s waaraan de KU Leuven heeft meegewerkt. Vlaanderen daalt in tien jaar tijd van de 8ste naar de 32ste plaats in de ranking. Zo’n daling hebben de onderzoekers nog nooit eerder gezien. “Een eenduidige verklaring is er niet”, zegt Bieke De Fraine van het Centrum voor onderwijseffectiviteit en -evaluatie aan de KU Leuven. [naar artikel]


2. Leerlingen basisonderwijs scoren slechter op lezen en luisteren dan vijf jaar geleden (04/04/2019 - VRT NWS)

Leerlingen in het basisonderwijs scoren minder goed op begrijpend lezen en luisteren dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een Vlaamse studie naar de kennis van de eindtermen. In totaal haalt 84 procent van de leerlingen de eindtermen, tegenover 92 procent in 2013. [naar artikel]


3. OVSG-toets bevestigt: leerlingen van het 6de leerjaar scoren ondermaats voor wiskunde en begrijpend lezen  (27/06/2022 - VRT NWS)

Leerlingen in het zesde leerjaar halen slechtere resultaten voor wiskunde en begrijpend lezen dan voor andere vakken. Dat blijkt uit de resultaten van de OVSG-toets die begin deze maand werd afgenomen in ruim 900 basisscholen van het gemeentelijk onderwijs en het gemeenschapsonderwijs in Vlaanderen en Brussel. Voor "wetenschappen en techniek" en Frans werd dan weer beter gescoord. [naar artikel]


4. Vlaanderen presteert ondermaats voor begrijpend lezen (05/12/2017 - Het Belang van Limburg)

Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden is het gemiddelde niveau fors gedaald. Leerlingen in Vlaanderen doen het minder goed dan gemiddeld in West-Europa. [naar artikel]


5. Begrijpend lezen en luisteren gaat achteruit in basisonderwijs (04/04/2019 - De Standaard)

Meer dan acht op de tien leerlingen halen op het einde van het basisonderwijs de eindtermen voor begrijpend lezen en luisteren. In 2013 lukte dat nog negen op de tien leerlingen de eindtermen. 'Dit is geen goede zaak', zegt minister Crevits. [naar artikel]


6. Begrijpend lezen steeds moeilijker voor Vlaamse leerlingen, Weyts: “Het stopt niet om half vier en tijdens vakanties” (16/05/2023 - Gazet van Antwerpen)

Op het vlak van begrijpend lezen zijn Vlaamse leerlingen er de laatste jaren opnieuw sterk op achteruitgegaan. Ten opzichte van 2006 hebben ze een leesachterstand opgelopen van tien maanden, blijkt dinsdag uit internationaal onderzoek. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) noemt de cijfers “dramatisch”. [naar artikel]


7. Vlaamse leerlingen lezen steeds slechter (05/12/2017 - Het Belang van Limburg)

Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden is het gemiddelde niveau fors gedaald. Leerlingen in Vlaanderen doen het minder goed dan gemiddeld in West-Europa. [naar artikel]


8. Taalunie en Taalraad doen oproep: ‘Meer aandacht voor begrijpend lezen in onderwijs’ (28/08/2019 - De Morgen)

In een nieuw rapport vragen de Taalunie en de Taalraad meer urgentie in het beleid rond begrijpend lezen. Het Nederlands-Vlaamse orgaan pleit voor een totaalaanpak om het dalende niveau van de Vlaamse leerlingen aan te pakken. [naar artikel]


9. Hoe leerlingen weer moeten leren lezen (28/08/2019 - De Morgen)

In een nieuw rapport vragen de Taalunie en de Taalraad meer urgentie in het beleid rond begrijpend lezen. Het Nederlands-Vlaamse orgaan pleit voor een totaalaanpak om het dalende niveau van de Vlaamse leerlingen aan te pakken. [naar artikel]


10. Vlaamse leerlingen lezen minder goed dan 10 jaar geleden (05/12/2017 - VRT NWS)

Uit internationaal onderzoek blijkt dat het niveau van Vlaamse leerlingen voor begrijpend lezen in 10 jaar tijd sterk gedaald is. Dat Vlaanderen zo zwak scoort, komt omdat scholen minder tijd besteden aan lezen dan andere landen.  Maar ook Vlaamse ouders lezen weinig voor aan hun kinderen. [naar artikel]


11. Vlaamse leerlingen lezen steeds minder goed (05/12/2017 - De Tijd)

15:22 Het niveau van Vlaamse leerlingen voor begrijpend lezen is in tien jaar tijd sterk gedaald. Vlaanderen scoort minder goed dan het West-Europees gemiddelde. [naar artikel]


12. Leesniveau in vierde leerjaar opnieuw fors gedaald: "Scholen zijn overbevraagd, maar ook ouders spelen rol" (16/05/2023 - VRT NWS)

Het niveau begrijpend lezen van de Vlaamse leerlingen van het vierde leerjaar is opnieuw sterk achteruitgegaan. Dat blijkt uit het internationale PIRLS-onderzoek waar in Vlaanderen ruim 5.000 leerlingen aan hebben deelgenomen. De leerlingen bleken bij de test zowat een schooljaar achter te lopen op hun Vlaamse leeftijdsgenoten uit 2006. We scoren nu net boven het gemiddelde van alle deelnemende landen. [naar artikel]


13. Het is zover: machines kunnen nu officieel beter begrijpend lezen dan mensen (en wat dat betekent) (16/01/2018 - Het Laatste Nieuws)

Artificial Intelligence-computers van Alibaba en Microsoft hebben mensen verslagen bij een test begrijpend lezen. Het is de eerste keer ooit dat... [naar artikel]


14. Onderzoekers KU Leuven en UGent reiken remedies aan voor begrijpend lezen (20/08/2019 - Het Laatste Nieuws)

"Begrijpend lezen mag geen lesje apart zijn, het is een vaardigheid die in àlle lessen aan bod moet komen." Dat zegt professor Hilde Van Keer van... [naar artikel]


15. Onderwijskoepels willen lezen buiten de school stimuleren (13/12/2017 - VRT NWS)

De onderwijskoepels willen lezen buiten de school stimuleren en leraars bewust maken van hun voorbeeldfunctie op het vlak van lezen. De koepels reageren zo op het nieuws van vorige week dat Vlaamse kinderen de laatste jaren slechter scoren op begrijpend lezen. [naar artikel]


16. 2 op 3 beroepsleerlingen kunnen na afstuderen niet voldoende lezen, begrijpend luisteren of rekenen: "We falen echt" (01/04/2022 - VRT NWS)

Twee op de drie leerlingen die afstuderen in het secundair beroepsonderwijs kunnen niet voldoende lezen, begrijpend luisteren en rekenen. Dat schrijft De Standaard op basis van peilingsproeven recent zijn afgenomen. "We moeten ons realiseren dat er iets grondig aan het foutlopen is in het onderwijs", zegt onderwijsexpert Dirk Van Damme in "De ochtend" op Radio 1. [naar artikel]


17. Hogeschool start met opleiding van leescoaches (30/01/2019 - VRT NWS)

Aan de hogeschool Odisee in Brussel kunnen leerkrachten binnenkort een opleiding leescoach krijgen. Uit recent onderzoek is gebleken dat Vlaamse leerlingen voor begrijpend lezen minder goed scoren dan hun leeftijdgenoten uit andere West-Europese landen. De nieuwe opleiding tot leescoach moet dat tij doen keren. [naar artikel]


18. Van wereldtop naar ondermaats: leesniveau Vlaamse leerlingen in vrije val (05/12/2017 - Het Laatste Nieuws)

Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden... [naar artikel]


19. OESO-rapport: leerlingen die papieren boeken lezen, scoren beter op leestest (07/08/2022 - Het Laatste Nieuws)

Leerlingen die vooral papieren boeken lezen, scoren opvallend beter op een leestest dan leerlingen die vooral digitale boeken lezen. Dat blijkt uit een rapport van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) dat gekoppeld is aan de PISA 2018-resultaten. Uit dat rapport blijkt ook dat leerlingen uit socio-economisch benadeelde gezinnen wél steeds vaker toegang hebben tot digitale bronnen, maar steeds minder toegang tot papieren boeken. [naar artikel]


20. OESO-rapport: “Leerlingen die papieren boeken lezen, scoren beter op leestest” (07/08/2022 - Het Nieuwsblad)

Leerlingen die vooral papieren boeken lezen, scoren opvallend beter op een leestest dan leerlingen die vooral digitale boeken lezen. Dat blijkt uit een rapport van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) dat gekoppeld is aan de PISA 2018-resultaten. Uit dat rapport blijkt ook dat leerlingen uit socio-economisch benadeelde gezinnen wél steeds vaker toegang hebben tot digitale bronnen, maar steeds minder toegang tot papieren boeken. [naar artikel]


21. Vlaamse leerlingen gaan er opnieuw sterk op achteruit voor begrijpend lezen: ‘Alarmerend en dramatisch’ (16/05/2023 - De Morgen)

[naar artikel]


22. Onze leerlingen zijn amper beter dan die uit Albanië of Cyprus: ‘Dramatische’ cijfers op begrijpend lezen (16/05/2023 - De Morgen)

[naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!