Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

OVSG-toets bevestigt: leerlingen van het 6de leerjaar scoren ondermaats voor wiskunde en begrijpend lezen 

27/06/2022 - 16:42
"Leerlingen in het zesde leerjaar halen slechtere resultaten voor wiskunde en begrijpend lezen dan voor andere vakken. Dat blijkt uit de resultaten van de OVSG-toets die begin deze maand werd afgenomen in ruim 900 basisscholen van het gemeentelijk onderwijs en het gemeenschapsonderwijs in Vlaanderen en Brussel. Voor "wetenschappen en techniek" en Frans werd dan weer beter gescoord."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Genkse leerlingen scoren slecht op begrijpend lezen (16/09/2016 - Het Belang van Limburg)

Leerlingen uit het vijfde leerjaar in Genkse basisscholen scoren globaal ondermaats op begrijpend lezen. Dat blijkt uit onderzoek van de KULeuven, in opdracht van de stad Genk. De KULeuven werkt nu aan een vorming voor leerkrachten uit het kleuteronderwijs en het eerste leerjaar. [naar artikel]


2. Vlaanderen presteert ondermaats voor begrijpend lezen (05/12/2017 - Het Nieuwsblad)

Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden is het gemiddelde niveau fors gedaald. Leerlingen in Vlaanderen doen het minder goed dan gemiddeld in West-Europa. [naar artikel]


3. Franstalige leerlingen iets beter in wiskunde, lezen en wetenschappen blijven ondermaats (03/12/2019 - De Standaard)

Voor het eerst sinds de lancering van de Pisa-studies in 2000 scoren de Franstalige leerlingen in ons land bovengemiddeld voor wiskunde. Hun leesvaardigheid en wetenschappelijke kennis blijven echter ondermaats. [naar artikel]


4. Leerkrachten verklaren: "Waarom leerlingen zo slecht scoren op begrijpend lezen" (06/12/2017 - Het Belang van Limburg)

BrusselVlaamse leerlingen scoren ondermaats voor begrijpend lezen. In West-Europa lezen alleen kinderen uit Wallonië en Frankrijk nog slechter. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek (PIRSL) in 45 landen en tien regio’s waaraan de KU Leuven heeft meegewerkt. Vlaanderen daalt in tien jaar tijd van de 8ste naar de 32ste plaats in de ranking. Zo’n daling hebben de onderzoekers nog nooit eerder gezien. “Een eenduidige verklaring is er niet”, zegt Bieke De Fraine van het Centrum voor onderwijseffectiviteit en -evaluatie aan de KU Leuven. [naar artikel]


5. Leerlingen uit vierde leerjaar scoren slecht op wetenschappen en wiskunde (08/12/2020 - De Standaard)

Vlaamse leerlingen zakken voor wiskunde en wetenschappen weg naar de middenmoot. Internationaal onderzoek leert dat leerlingen uit het vierde leerjaar slechter scoren voor deze domeinen dan vier jaar eerder. ‘De lat moet dringend hoger’, zegt onderwijsminister Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]


6. Van wereldtop naar ondermaats: leesniveau Vlaamse leerlingen in vrije val (05/12/2017 - Het Laatste Nieuws)

Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden... [naar artikel]


7. Leerlingen die tijdens corona moesten thuisblijven, scoren slechter op wiskunde (15/09/2023 - De Tijd)

01:00 Leerlingen van scholen die gesloten werden tijdens de coronaperiode scoren significant slechter voor wiskunde dan leerlingen van scholen die openbleven. Dat blijkt uit een studie voor wiskunde en wete... [naar artikel]


8. Hoe goed is uw Frans in vergelijking met 12-jarigen? Doe zelf de test (07/06/2018 - De Morgen)

De leerlingen in het lager onderwijs scoren ondermaats voor Frans. Amper 45 procent haalt de eindtermen voor lezen. Scoort u zelf beter? Deze test is gebaseerd op een schriftelijke toets die 12-jarigen maken om de eindtermen af te toetsen. [naar artikel]


9. Vlaamse leerlingen lezen steeds slechter (05/12/2017 - Het Belang van Limburg)

Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden is het gemiddelde niveau fors gedaald. Leerlingen in Vlaanderen doen het minder goed dan gemiddeld in West-Europa. [naar artikel]


10. Leesniveau in vierde leerjaar opnieuw fors gedaald: "Scholen zijn overbevraagd, maar ook ouders spelen rol" (16/05/2023 - VRT NWS)

Het niveau begrijpend lezen van de Vlaamse leerlingen van het vierde leerjaar is opnieuw sterk achteruitgegaan. Dat blijkt uit het internationale PIRLS-onderzoek waar in Vlaanderen ruim 5.000 leerlingen aan hebben deelgenomen. De leerlingen bleken bij de test zowat een schooljaar achter te lopen op hun Vlaamse leeftijdsgenoten uit 2006. We scoren nu net boven het gemiddelde van alle deelnemende landen. [naar artikel]


11. Onderwijskoepel OVSG ziet leerachterstand voor lezen in basisonderwijs (02/03/2021 - De Morgen)

Het niveau voor lezen in het basisonderwijs is gedaald, terwijl leerlingen even goed scoren voor getallenleer en wereldoriëntatie. Dat blijkt uit onderzoek van het Onderwijs van de Steden en Gemeenten (OVSG), de derde grootste onderwijskoepel. [naar artikel]


12. Vlaamse leerlingen blijven goed scoren op wiskunde, wetenschappen en leesvaardigheid (06/12/2016 - Het Laatste Nieuws)

De 15-jarigen in Vlaanderen scoren zowel in wiskunde, wetenschappen als lezen beter dan het gemiddelde van alle jongeren uit de OESO-landen. Dat [naar artikel]


13. Onderwijswereld na slechte wiskundecijfers bij leerlingen: minder abstracte leerplannen en meer en betere leerkrachten (01/06/2022 - VRT NWS)

Nieuwe leerplannen die minder abstract en praktischer zijn, kunnen voor een verbetering van het wiskundeniveau in het basisonderwijs zorgen. Dat zegt de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG). Die reageert daarmee op het nieuws dat leerlingen in het zesde leerjaar minder goed scoren voor wiskunde dan vijf jaar geleden. Het GO! en het Katholiek Onderwijs vragen dan weer dringend meer en betere leerkrachten. [naar artikel]


14. Prestaties slimste leerlingen gaan sterkst achteruit (13/01/2023 - De Tijd)

06:00 Leerlingen uit het zesde leerjaar scoren almaar slechter op Nederlands en wiskunde. De resultaten van de sterkste leerlingen zijn het felst achteruitgaan. De allerbesten hebben in drie jaar een leerac... [naar artikel]


15. Leerlingen basisonderwijs scoren slechter op lezen en luisteren dan vijf jaar geleden (04/04/2019 - VRT NWS)

Leerlingen in het basisonderwijs scoren minder goed op begrijpend lezen en luisteren dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een Vlaamse studie naar de kennis van de eindtermen. In totaal haalt 84 procent van de leerlingen de eindtermen, tegenover 92 procent in 2013. [naar artikel]


16. Leerlingen Kindercampus Mozaïek succesvol in Kangoeroewedstrijd (11/06/2018 - Het Belang van Limburg)

Leerlingen van het 6de leerjaar van Kindercampus Mozaïek hebben deelgenomen aan de Kangoeroewedstrijd, georganiseerd door de Vlaamse Wiskunde Olympiade vzw Vlaanderen. Wereldwijd nemen meer dan 60 landen en 6 miljoen leerlingen deel aan deze wedstrijd. De 'Koala' wiskunde editie is bedoeld voor sterke rekenaars uit het vijfde en zesde leerjaar. [naar artikel]


17. Niveau Nederlands daalt op elk vlak, en wiskunde scoort al niet veel beter: wat kunnen we doen? (05/04/2019 - De Morgen)

Lezen, luisteren, schrijven: op alle vlakken gaat de kennis van het Nederlands er bij leerlingen uit het zesde leerjaar op achteruit. Bij wiskunde is het beeld nauwelijks beter: op een enkele stijging na blijft ook daar het niveau hangen op dat van vorige testen. [naar artikel]


18. Vlaamse leerlingen scoren alsmaar slechter op wiskunde en wetenschappen: “Onze onderwijskwaliteit is in het gedrang” (08/12/2020 - Het Laatste Nieuws)

Vlaamse leerlingen scoren opnieuw slecht op wiskunde en wetenschappen. Het Vlaamse onderwijs glijdt zo weg naar de internationale middenmoot in het internationale TIMMS-onderzoek dat 58 landen vergelijkt. “Onze onderwijskwaliteit is in het gedrang”, reageert Vlaams Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) teleurgesteld. Het onderzoek werd in 2019 - nog vòòr de coronacrisis dus - afgenomen bij kinderen uit het vierde leerjaar. [naar artikel]


19. Twaalfjarigen scoren slechter voor wiskunde en ICT, Onderwijsminister Weyts: "Resultaten zijn alarmerend" (01/06/2022 - VRT NWS)

Leerlingen in het zesde leerjaar scoren minder goed voor wiskunde dan vijf jaar geleden. Dat schrijft Het Laatste Nieuws op basis van resultaten van peilingstoetsen die vorig jaar werden afgenomen bij meer dan 6.000 leerlingen uit meer dan 300 klassen. Ook op vlak van ICT is er ook nog een pak werk aan de winkel. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) noemt de resultaten alarmerend. [naar artikel]


20. Taalraad moet achterstand begrijpend lezen oplossen (12/06/2018 - Metro)

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits en haar Nederlandse collega Ingrid van Engelshoven richten een ‘Taalraad begrijpend lezen’ op. Die moet het dalende niveau van onze Vlaamse jongeren helpen aanpakken. Vlaamse leerlingen presteren ondermaats als het op begrijpend lezen aankomt, bleek eind vorig jaar uit het internationale PIRLS-onderzoek. Kinderen uit het vierde leerjaar scoren onder […] Het bericht Taalraad moet achterstand begrijpend lezen oplossen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


21. Begrijpend lezen en luisteren gaat achteruit in basisonderwijs (04/04/2019 - De Standaard)

Meer dan acht op de tien leerlingen halen op het einde van het basisonderwijs de eindtermen voor begrijpend lezen en luisteren. In 2013 lukte dat nog negen op de tien leerlingen de eindtermen. 'Dit is geen goede zaak', zegt minister Crevits. [naar artikel]


22. Wiskundekennis en leesvaardigheid van Vlaamse leerlingen blijft achteruitgaan (03/12/2019 - Knack)

Vlaamse leerlingen van 15 jaar scoren wel nog steeds beter dan hun Frans- en Duitstalige collega's, maar ze scoren steeds slechter op wiskunde, lezen en wetenschappen. Dat blijkt uit het driejaarlijkse PISA-onderzoek. [naar artikel]


23. Kent u de verkeersregels even goed als leerlingen van het vijfde leerjaar? Test het hier (10/05/2019 - De Morgen)

Ruim 55 procent van de leerlingen uit het vijfde leerjaar is geslaagd voor de Grote Verkeerstoets. Dat meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), die met de steun van de Vlaamse overheid het initiatief neemt voor deze toets. In totaal legden net geen 36.000 leerlingen van bijna 1.500 scholen deze test af. Bij de vorige editie slaagde 46 procent. Als ze 17 op 25 halen, zijn de leerlingen geslaagd voor de toets. Wij bundelden enkele oefenvragen in een quiz. Zou u slagen voor de test? [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!