Dat Katholiek Onderwijs Vlaanderen vanaf 2019 een nieuw vak “mens en samenleving” wil invoeren, is volgens oppositiepartij sp.a een goede zaak. Maar dat daarvoor een lesuur Nederlands verdwijnt, noemt de partij een “foute keuze”. “Waarom schra [naar artikel]
Een grote meerderheid van de scholen wil de godsdienstvakken anders organiseren. Zelfs in het vrij onderwijs – met dus ook de katholieke scholen – wil twee derde van de directeurs aanpassingen. [naar artikel]
Studenten van de Katholieke scholengroep UC Leuven-Limburg moeten dit schooljaar voor het eerst niet alleen rooms-katholieke godsdienst volgen. Ook andere levensbeschouwingen worden een volwaardig vak. [naar artikel]
Er is een vernieuwd leerplan voor de lessen rooms-katholieke godsdienst in het secundair onderwijs. Het was al twintig jaar geleden dat er nog iets veranderd was aan dat leerplan. Leerlingen zullen opnieuw meer theoretische kennis moeten hebben over het christendom. [naar artikel]
Patrick Loobuyck is moraalfilosoof aan de UAntwerpen/UGent en opiniemaker voor De Morgen. [naar artikel]
Almaar meer katholieke kerkgebouwen in ons land worden tegelijk ook door orthodoxe en protestantse gemeenschappen gebruikt. Dat stelt opmerkelijk [naar artikel]
Voor een nieuw vak "mens en samenleving" in het eerste jaar van het katholiek onderwijs moet een uur Nederlands uit het vaste lessenpakket wijken. Het vak moet onder andere burgerschap, economische geletterdheid en mediawijsheid bijbrengen. Zowel politici als de academische wereld zijn daar wel voor te vinden, maar vragen zich af of het Nederlands daarvoor moet wijken. “We denken dat het beter is om het uur te zoeken in de twee uur godsdienst", klinkt het duidelijk bij Jo De Ro (Open VLD) van de Vlaamse commissie Onderwijs. [naar artikel]
Het equivalent van 145 voltijdse leerkrachten is vorig schooljaar niet vervangen bij afwezigheid van de leraar godsdienst of zedenleer. Dat betekent dat hun leerlingen duizenden uren in de studie zaten. Oppositiepartij Vooruit wil die ‘verloren’ uren inzetten voor pakweg lessen Nederlands of burgerschap. [naar artikel]
Als het van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) afhangt, moeten de scholen in het officieel onderwijs in de toekomst zelf kunnen kiezen hoe ze de twee uur levensbeschouwelijke vakken invullen. Zo zouden ze er in het belang van de onderwijskwaliteit voor kunnen kiezen om die uren te vervangen door uren Nederlands of wiskunde. Maar dan moet de Grondwet wel gewijzigd worden. Zo heeft minister Weyts woensdag in het Vlaams Parlement geantwoord op een vraag van Open VLD-parlementslid Jean-Jacques De Gucht. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.