900 vacatures, elke dag 400 bussen in panne, 95 miljoen verdwenen reizigers en meerdere voertuigen die al meer dan 1,5 miljoen kilometers op de teller hebben. Als er één lijn zit in het verhaal van De Lijn, dan is het wel deze: een compleet gebrek aan geld. En dat is dagelijks voelbaar voor wie afhankelijk is van het openbaar vervoer. Dit zijn de tien pijnpunten van De Lijn. [naar artikel]
De wagen verliest terrein in de Antwerpse straten. Steeds meer Antwerpenaars en werknemers in de stad springen op de fiets voor hun verplaatsingen. “We zien een effectieve gedragswijziging”, zegt mobiliteitsschepen Kennis. [naar artikel]
Thomas Goorden is activist bij onder andere stRaten-generaal en de Burgerlijst en creatief producent bij LEF. [naar artikel]
De ‘modal shift’ is in Antwerpen actueler dan ooit. De Vlaamse regering besliste deze week nog tot 18 maatregelen die de verkeersleefbaarheid moeten verhogen, én die meer mensen op de fiets moeten krijgen. Al in 1953 brak een Antwerpse ingenieur een lans voor meer trams en minder auto’s in de binnenstad. “Het bewijs dat er decennialang te weinig gebeurd is”, zegt Manu Claeys van stRaten-generaal. “Nu pas begint de kentering te komen.” [naar artikel]
De actiegroepen Ademloos, stRaten-generaal en Ringland hebben een gezamenlijk memorandum opgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen, gericht aan zowel de partijen in de stad Antwerpen als in de zowat 30 gemeenten van de ruimere vervoersregio. Ze vragen niet alleen een engagement voor de volledige overkapping van de Antwerpse Ring, maar ook voor het faciliteren van de modal shift naar maximaal 50 procent autoverkeer en - op termijn - voor een dieselban. [naar artikel]
Vlaanderen bestudeert of er een lage-emissiezone (LEZ) kan worden ingevoerd in de Antwerpse haven. Dat blijkt uit het voorontwerp van voorkeursbesluit voor de havenuitbreiding dat donderdag werd voorgesteld in het Vlaams Parlement. Voor de invoering zouden Antwerpen, Beveren en Zwijndrecht akkoord moeten gaan. [naar artikel]
Gaat de nieuwe Vlaamse regering de belofte nakomen om in de Antwerpse regio naar een modal shift te gaan van de helft auto’s en vrachtwagens, de helft openbaar vervoer en fiets? Groen vreest van niet. De partij baseert zich op de cijfers uit het milieueffectenrapport in aanloop naar de bouwvergunning voor Oosterweel. [naar artikel]
Een nieuwe spoorlijn met station in Sint-Job en ieder kwartier een bus moeten de mobiliteitsproblemen in Brecht, en bij uitbreiding het noorden van Antwerpen, oplossen. Het zijn enkele plannen in het regionaal Routeplan 2030 van de Vervoersregio Antwerpen. [naar artikel]
De modal shift, voor beleidsmakers en mobiliteitsdeskundigen is het de laatste jaren steeds meer een van de stokpaardjes. Als we willen dat het verkeer in en om Antwerpen niet nog meer in het slop geraakt, zeker met de werken aan de Oosterweelverbinding die voor de deur staan, is het noodzakelijk dat meer mensen de auto inruilen voor het openbaar vervoer, de fiets of een ander duurzaam vervoersmiddel. Zorro, het burgerplatform van Ringland in de Antwerpse zuidoostrand, lanceert nu de ‘Modal Selfie’. Met die tool kan ieder voor zich uitmaken hij de afgelopen periode een positieve modal split heeft bereikt. Of met andere woorden: wat is de verhouding van je persoonlijk verplaatsingsgedrag tussen fiets, bus, tram, trein, auto of te voet? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.