De een was tot voor kort onderwijsexpert bij de OESO, de ander lag onder andere mee aan de basis van de hertekening van het Franstalig onderwijs. Dirk Van Damme (ex-OESO) en Dirk Jacobs (onderwijssocioloog ULB) leggen samen figuurlijk het schooljaar ‘neer’ en kijken vooruit naar het volgende. [naar artikel]
Volgens Dirk Van Damme, onderwijsexpert bij de Oeso, is de verdere heropening van de scholen na de coronacrisis een positieve zaak. “Al wordt... [naar artikel]
In het verleden pleitte OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme al meerdere keren voor de sluiting van de scholen. En nu er heel wat scholen in quarantaine moeten door uitbraken, herhaalt hij dat pleidooi. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs wil leerlingen toelaten om een andere taal dan het Nederlands te spreken in de klas. 'Welbevinden op school is een middel, geen doel', zegt onderwijsexpert Dirk Van Damme van de OESO. [naar artikel]
17:43 De Vlaamse onderwijsexpert Dirk Van Damme trekt naar het Amerikaanse Center for Curriculum Redesign, een onderwijsspin-off van Harvard. Hij verlaat eind mei de denktank OESO, waarvoor hij 13 jaar werk... [naar artikel]
13:54 Dat leerlingen bij gebrek aan leraars almaar meer in de studie zitten en minder les krijgen, heeft volgens onderwijsexpert Dirk Van Damme (ex-OESO) een grotere impact dan toen tijdens de lockdowns op ... [naar artikel]
Beperk de eindejaarsexamens tot de echt belangrijke vakken en kort de traditionele examenperiode van drie of vier weken in juni in tot maximaal twee weken. Dat zegt Dirk Van Damme, onderwijsexpert bij de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling), in een nieuwe nota over de heropening van de scholen na het coronavirus. [naar artikel]
Het Vlaamse onderwijs was niet voorbereid op de gevolgen van de coronapandemie. Dat zei OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme maandagmiddag tijdens een hoorzitting in het Vlaams parlement. Vooral op vlak van investeringen in ICT-infrastructuur en -competenties schoot het onderwijs te kort, vindt Van Damme. [naar artikel]
Gent“De huidige maatregelen die moeten zorgen voor gelijke kansen in ons onderwijs zijn uitgemolken. We hebben nood aan nieuwe ideeën.” Dat zegt Dirk Van Damme, onderwijsexpert bij OESO, een samenwerkingsverband waarin 36 landen hun sociale en economische ontwikkeling bespreken en bestuderen. [naar artikel]
De verdere opening van de scholen is een heel goeie zaak, vindt Dirk Van Damme, onderwijsexpert bij de Oeso. “Maar september wordt héél belangrijk, dan moeten we voor elke leerling nagaan waar hij staat”, zei Van Damme vrijdagochtend op Radio 1. [naar artikel]
02:00 Deze week toonde het TIMSS-rapport andermaal dat onze leerlingen in het lager onderwijs slecht scoren voor wetenschappen en wiskunde. Hier maakt Dirk Van Damme (64), onderwijsexpert van de OESO, zijn ... [naar artikel]
Het sluiten van de scholen in ons land tijdens de coronacrisis zal leiden tot een grote leerachterstand. Dat zegt OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme in "De Ochtend" op Radio 1. "Sommigen denken: het gaat maar over een paar weken en dat wordt wel ingehaald, maar je mag dit echt niet onderschatten", aldus Van Damme. [naar artikel]
Dat binnenkort weer meer kinderen en jongeren naar school kunnen, is volgens Dirk Van Damme, onderwijsexpert bij de OESO, een goede zaak. Ook zomerscholen zijn belangrijk om achterstand weg te werken, zei hij op Radio 1. Maar nog veel belangrijker wordt het begin van volgend schooljaar. ‘Dan moeten we voor elke leerling nagaan waar hij staat.’ [naar artikel]
De een was tot voor kort onderwijsexpert bij de OESO, de ander lag onder andere mee aan de basis van de hertekening van het Franstalig onderwijs. Dirk Van Damme (ex-OESO) en Dirk Jacobs (onderwijssocioloog ULB) leggen samen figuurlijk het schooljaar ‘neer’ en kijken vooruit naar het volgende. [naar artikel]
De een was tot voor kort onderwijsexpert bij de OESO, de ander lag onder andere mee aan de basis van de hertekening van het Franstalig onderwijs. Dirk Van Damme (ex-OESO) en Dirk Jacobs (onderwijssocioloog ULB) leggen samen figuurlijk het schooljaar ‘neer’ en kijken vooruit naar het volgende. [naar artikel]
Het Vlaamse onderwijs was niet voorbereid op de gevolgen van de coronapandemie. Dat heeft OESO-onderwijsexpert Dirk Van Damme gezegd tijdens een hoorzitting in het Vlaams parlement. Vooral op vlak van investeringen in ICT-infrastructuur en -competenties schoot het onderwijs te kort, vindt Van Damme. “Dat is eigenlijk vrij dramatisch.” [naar artikel]
Gaat alles terug naar het oude wanneer het virus uit onze lijven en levens is verdwenen? Niet als het van onderwijsexpert Dirk Van Damme afhangt. Afstandsonderwijs is een blijver. En die lange zomervakantie van twee maanden? Die moet eraan geloven. [naar artikel]
10:11 Onderwijsexpert Dirk Van Damme zal met een internationaal team ons onderwijs onder de loep nemen. In het najaar van volgend jaar volgt een rapport met suggesties voor verbeteringen. [naar artikel]
Onderwijsexpert Dirk Van Damme vindt het goed dat de N-VA in het onderwijsdebat aan de boom schudt. Hij vindt het belangrijk dat het debat wordt opengegooid na jaren van consensus tussen de traditionele partijen. In “Terzake” waarschuwt Van Damme er echter voor dat een nieuwe minister van Onderwijs er niet met het gestrekte been in mag gaan en heel behoedzaam zal moeten zijn. [naar artikel]
De onderwijsvakbonden reageren verbolgen op enkele uitspraken van onderwijsexpert Dirk Van Damme van de OESO, de organisatie van 36 industrielanden. Volgens een nieuw OESO-rapport geeft ons land 90 procent van het onderwijsbudget uit aan personeelskosten, het meeste van alle Europese landen. Van Damme vindt daarom dat de klassen groter moeten en dat leraren meer uren les moeten geven. Maar volgens de bonden is dat niét de oplossing. [naar artikel]
Leerlingen die een grote leerachterstand hebben opgelopen door de coronamaatregelen mogen niet ontmoedigd raken door te veel leerstof. Dat zegt onderwijsexpert bij de OESO Dirk Van Damme. In alle ons omringende landen worstelen scholieren met leerachterstand door de coronapandemie. Experten komen met verschillende oplossingen voor de dag. Maar het lijkt onvermijdelijk dat er keuzes gemaakt moeten worden. [naar artikel]
Wil jonge leerkrachten beter begeleiden Een onafhankelijke Commissie van Wijzen moet het Vlaamse onderwijs moderniseren. Pedagoog Dirk Van Damme stelde de Commissie samen en zal ze ook leiden. Hij benadrukt dat jonge leerkrachten beter moeten worden begeleid. ‘We gooien hen voor de leeuwen. Ze krijgen de moeilijkste klassen en moeten uren bij elkaar sprokkelen’. The post Onderwijsexpert Dirk Van Damme appeared first on Knack. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.