07:39 Het mobiliteitsbudget, waarvoor de regering een praktischer kader uitwerkt, wordt voorgesteld als een oplossing tegen files. Maar onderzoek wijst uit dat we daar geen grote impact moeten verwachten. [naar artikel]
Caroline Copers is algemeen secretaris van het Vlaams ABVV. [naar artikel]
07:22 Het mindere woon-werkverkeer wordt gecompenseerd door verplaatsingen voor de kinderen of boodschappen die normaal op weg naar het werk gebeuren. [naar artikel]
In 2019 daalde de filedruk in België. Dat blijkt uit de filebarometer van Be-Mobile, de verkeerspartner van de VRT. De cijfers gaan vooral over het verkeer op de snelwegen. Wat is er aan de hand? Is het plafond bereikt? Zijn we de files beu en stappen we steeds vaker over op de fiets en de trein? Of staan we gewoon vaker in de file op de kleinere wegen? [naar artikel]
Volgende week zou het in de havens van Antwerpen en Zeebrugge, en de andere Europese havens, extra druk kunnen worden, nu het scheepvaartverkeer in het Suezkanaal weer kan hernemen. Bijna een week lang blokkeerde de Ever Given het kanaal, nadat het was gestrand op de oever. Honderden vrachtschepen moesten daardoor wachten om door het kanaal te varen. Nu dat weer kan, zal het in de havens van bestemming zeer druk worden, omdat er meer containerschepen tegelijkertijd zullen toekomen. [naar artikel]
Nog nooit stonden we zo veel in de file. 2023 klopt alle records, en dat ondervinden Steven Gordts (44) en Nicky Aerts (33) elke dag. Twee uur extra op de baan is geen uitzondering. “Alleen tijdens corona was het zalig om te rijden.” [naar artikel]
De kilometerheffing en het rekeningrijden. Er wordt al jaren over gesproken, maar nu lijkt het er onvermijdelijk te komen op de Vlaamse wegen. Maar wat kan de automobilist precies verwachten? En hoe veel gaat dat kosten? [naar artikel]
Wat een nationale staking al niet kan doen. Gisteren werkten velen thuis. Resultaat: minder files, minder fijn stof. 'Het is goed dat veel mensen eens kennismaken met dit systeem', zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt. [naar artikel]
Bij onze noorderburen zijn de files dit jaar met bijna 17 procent afgenomen, en dat zou te danken zijn aan nieuwe snelwegen en extra rijstroken. Meer asfalt als ultieme filebestrijding? ‘Met onze Belgische spinnenwebstructuur zijn we er niets mee’, zegt het Vlaams Verkeerscentrum. [naar artikel]
Als we niet wakker schieten, dreigen we over twintig jaar met nostalgie terug te kijken op de relatief kleine files in en rond Antwerpen in 2019. Dat is geen flauw grapje, het is bittere ernst. De Belgische automobilist staat, na die van het Verenigd Koninkrijk, van alle lidstaten van de Europese Unie het langst in de file. Maar volgens het Planbureau zal de gemiddelde snelheid op de Antwerpse assen tegen 2040 nog eens met 13% dalen ten opzichte van 2015. Dat komt omdat er steeds meer goederen worden vervoerd. Antwerpen is de logistieke draaischijf van Vlaanderen, en de files zullen hier dus het meest toenemen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.