Laadpaalklevers, bestuurders van elektrische wagens die bij een laadpaal parkeren maar hun wagen niet of veel te lang laten opladen, worden niet beboet. De Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) wil dat dat verandert, zo meldt Radio 2. [naar artikel]
Wie zijn elektrische wagen op straat parkeert en oplaadt, doet maar beter eerst grondig zijn huiswerk. Overal in Vlaanderen gelden er andere regels en tarieven, zo blijkt uit een rondvraag door HLN bij verschillende steden. Van eindeloos gratis blijven staan tot vier uur gratis met parkeerschijf of gratis tot de parkeersensor daar anders over beslist. Het is een kluwen, dat niet zonder gevolgen blijft. Hoe zit dat precies in de verschillende steden? En wat is de oplossing? [naar artikel]
Wie op een laadparking parkeert, moet vanaf 1 oktober zijn voertuig aansluiten op een laadpaal. Daarmee wil de overheid ‘creatief gratis parkeren’ sanctioneren. Maar moet je ook een GAS-boete van 58 euro betalen wanneer je auto volgeladen op het laadpunt blijft staan? We zochten uit hoe ‘laadpaalkleven’ nu precies wordt aangepakt. [naar artikel]
In Nederland willen energiebedrijven en verenigingen van elektrische autobestuurders boetes voor laadpaalklevers, chauffeurs die te lang aan laadpalen blijven staan. “Ook bij ons zijn ze er meer en meer”, zegt Alex De Swaef van openchargepoint.be “Maar nog erger zijn de laadpaalmollen.” [naar artikel]
Om ‘laadpaalklevers’ af te schrikken, wordt het straks verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. “Er was nood aan duidelijke wetgeving voor elektrisch laden terwijl je parkeert”, aldus minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
De gemeente Willebroek neemt maatregelen tegen het fenomeen van de ‘laadpaalklevers’, bestuurders die hun wagen opladen aan publieke laadpaal en hun wagen er een hele dag laten staan. “Zo kunnen veel mensen geen gebruikmaken van de paal. Omdat de voorkomen is het vanaf nu verplicht om de parkeerschijf te leggen tijdens het opladen”, zegt schepen Thierry Serrien (Groen). [naar artikel]
Vanaf 1 oktober wordt het verplicht je auto te connecteren met de laadpaal als je op een laadparking staat. Federaal minister voor Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil zo het ‘laadpaalkleven’ tegengaan. [naar artikel]
In Brussel betalen elektrische auto's die aan het opladen zijn geen parkeergeld. Maar daardoor houden sommige wagens de plek langer bezet, nadat het voertuig volledig is opgeladen. Er zijn nu maatregelen op komst om het fenomeen van de "laadpaalklevers" tegen te gaan. Dat schrijft La Dernière Heure. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.