Artificial Intelligence-computers van Alibaba en Microsoft hebben mensen verslagen bij een test begrijpend lezen. Het is de eerste keer ooit dat een machine beter presteert dan een mens op zo’n test. [naar artikel]
De toonhoogte van de stem of de snelheid van het spreken verwerken in het schriftbeeld met bijzondere lettertekens. Visuele prosodie heet dat. Met andere woorden: Het zichtbaar maken van wat je hoort, van intonatie en ritme. Designers aan de universiteit Hasselt en de hogeschool PXL doen er onderzoek naar met financiële steun van het Amerikaanse bedrijf Microsoft. Het is al bewezen dat het kinderen beter begrijpend leert lezen en het kan ook een grote hulp zijn voor doven en slechthorenden. [naar artikel]
"Begrijpend lezen mag geen lesje apart zijn, het is een vaardigheid die in àlle lessen aan bod moet komen." Dat zegt professor Hilde Van Keer van... [naar artikel]
17:58 De softwaresystemen van Alibaba en Microsoft hebben in een test begrijpend lezen voor het eerst beter gescoord dan mensen. [naar artikel]
Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden is het gemiddelde niveau fors gedaald. Leerlingen in Vlaanderen doen het minder goed dan gemiddeld in West-Europa. De resultaten komen uit het PIRLS-onderzoek (“Progress in International Reading Literacy Study”), dat de prestaties van leerlingen op het […] [naar artikel]
18:19 Computers kunnen steeds beter kijken. Ze lezen uw gelaat beter dan gelijk welke mens, en krijgen zo toegang tot eerder intieme gegevens. [naar artikel]
Twee op de drie leerlingen die afstuderen in het secundair beroepsonderwijs kunnen niet voldoende lezen, begrijpend luisteren en rekenen. Dat schrijft De Standaard op basis van peilingsproeven recent zijn afgenomen. "We moeten ons realiseren dat er iets grondig aan het foutlopen is in het onderwijs", zegt onderwijsexpert Dirk Van Damme in "De ochtend" op Radio 1. [naar artikel]
Leerlingen in het zesde leerjaar halen slechtere resultaten voor wiskunde en begrijpend lezen dan voor andere vakken. Dat blijkt uit de resultaten van de OVSG-toets die begin deze maand werd afgenomen in ruim 900 basisscholen van het gemeentelijk onderwijs en het gemeenschapsonderwijs in Vlaanderen en Brussel. Voor "wetenschappen en techniek" en Frans werd dan weer beter gescoord. [naar artikel]
Leerlingen uit het vijfde leerjaar in Genkse basisscholen scoren globaal ondermaats op begrijpend lezen. Dat blijkt uit onderzoek van de KULeuven, in opdracht van de stad Genk. De KULeuven werkt nu aan een vorming voor leerkrachten uit het kleuteronderwijs en het eerste leerjaar. [naar artikel]
Meer dan acht op de tien leerlingen halen op het einde van het basisonderwijs de eindtermen voor begrijpend lezen en luisteren. In 2013 lukte dat nog negen op de tien leerlingen de eindtermen. 'Dit is geen goede zaak', zegt minister Crevits. [naar artikel]
In een nieuw rapport vragen de Taalunie en de Taalraad meer urgentie in het beleid rond begrijpend lezen. Het Nederlands-Vlaamse orgaan pleit voor een totaalaanpak om het dalende niveau van de Vlaamse leerlingen aan te pakken. [naar artikel]
Op het vlak van begrijpend lezen zijn Vlaamse leerlingen er de laatste jaren opnieuw sterk op achteruitgegaan. Ten opzichte van 2006 hebben ze een leesachterstand opgelopen van tien maanden, blijkt dinsdag uit internationaal onderzoek. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) noemt de cijfers “dramatisch”. [naar artikel]
BrusselVlaamse leerlingen scoren ondermaats voor begrijpend lezen. In West-Europa lezen alleen kinderen uit Wallonië en Frankrijk nog slechter. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek (PIRSL) in 45 landen en tien regio’s waaraan de KU Leuven heeft meegewerkt. Vlaanderen daalt in tien jaar tijd van de 8ste naar de 32ste plaats in de ranking. Zo’n daling hebben de onderzoekers nog nooit eerder gezien. “Een eenduidige verklaring is er niet”, zegt Bieke De Fraine van het Centrum voor onderwijseffectiviteit en -evaluatie aan de KU Leuven. [naar artikel]
In Europaschool Genk vinden ze lezen en begrijpend lezen heel belangrijk. Daarom nodigde het eerste leerjaar de ouders uit om samen met hun kind aan de slag te gaan. [naar artikel]
Kan artificiële intelligentie het slabakkende leesniveau van de Vlaamse schoolkinderen weer op peil brengen? Zes Vlaamse scholen zijn alvast enthousiast over een experiment van Microsoft en uitgeverij Van In. “Alle kinderen kunnen nu weer mee in de les begrijpend lezen”. De kinderen zelf toonden ons hoe het werkt. [naar artikel]
De onderwijskoepels willen lezen buiten de school stimuleren en leraars bewust maken van hun voorbeeldfunctie op het vlak van lezen. De koepels reageren zo op het nieuws van vorige week dat Vlaamse kinderen de laatste jaren slechter scoren op begrijpend lezen. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits en haar Nederlandse collega Ingrid van Engelshoven richten een ‘Taalraad begrijpend lezen’ op. Die moet het dalende niveau van onze Vlaamse jongeren helpen aanpakken. Vlaamse leerlingen presteren ondermaats als het op begrijpend lezen aankomt, bleek eind vorig jaar uit het internationale PIRLS-onderzoek. Kinderen uit het vierde leerjaar scoren onder […] Het bericht Taalraad moet achterstand begrijpend lezen oplossen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
In een nieuw rapport vragen de Taalunie en de Taalraad meer urgentie in het beleid rond begrijpend lezen. Het Nederlands-Vlaamse orgaan pleit voor een totaalaanpak om het dalende niveau van de Vlaamse leerlingen weer op te krikken, schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws vandaag. “De actualiteit geeft reden tot bezorgdheid over begrijpend lezen”, klinkt […] Het bericht Taalunie en Taalraad Begrijpend Lezen vragen meer actie van onderwijs en beleid verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Heb je je al vaker afgevraagd met welk lettertype je alles beter zou kunnen onthouden? Austrailsche wetenschappers hebben nu een antwoord op die levensvraag gecreëerd. De onderzoekers aan het Royal Melbourne Institute of Technology ontwikkelden een lettertype waarbij mensen die informatie in dat lettertype lezen, die ook beter onthouden. De naam van het lettertype? Sans […] Het bericht Dankzij dit lettertype onthoud je alles beter verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Uit internationaal onderzoek blijkt dat het niveau van Vlaamse leerlingen voor begrijpend lezen in 10 jaar tijd sterk gedaald is. Dat Vlaanderen zo zwak scoort, komt omdat scholen minder tijd besteden aan lezen dan andere landen. Maar ook Vlaamse ouders lezen weinig voor aan hun kinderen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.