In een nieuw rapport vragen de Taalunie en de Taalraad meer urgentie in het beleid rond begrijpend lezen. Het Nederlands-Vlaamse orgaan pleit voor een totaalaanpak om het dalende niveau van de Vlaamse leerlingen weer op te krikken, schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws vandaag. “De actualiteit geeft reden tot bezorgdheid over begrijpend lezen”, klinkt […] Het bericht Taalunie en Taalraad Begrijpend Lezen vragen meer actie van onderwijs en beleid verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
In een nieuw rapport vragen de Taalunie en de Taalraad meer urgentie in het beleid rond begrijpend lezen. Het Nederlands-Vlaamse orgaan pleit voor een totaalaanpak om het dalende niveau van de Vlaamse leerlingen aan te pakken. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits en haar Nederlandse collega Ingrid van Engelshoven richten een 'Taalraad begrijpend lezen' op. Die moet... [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits en haar Nederlandse collega Ingrid van Engelshoven richten een ‘Taalraad begrijpend lezen’ op. Die moet het dalende niveau van onze Vlaamse jongeren helpen aanpakken. Vlaamse leerlingen presteren ondermaats als het op begrijpend lezen aankomt, bleek eind vorig jaar uit het internationale PIRLS-onderzoek. Kinderen uit het vierde leerjaar scoren onder […] Het bericht Taalraad moet achterstand begrijpend lezen oplossen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Onze leerlingen kunnen niet goed meer lezen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Taalunie en Taalraad. Zij vragen dan ook meer aandacht voor... [naar artikel]
Vlaamse leerlingen presteren ondermaats voor begrijpend lezen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek. In vergelijking met tien jaar geleden is het gemiddelde niveau fors gedaald. Leerlingen in Vlaanderen doen het minder goed dan gemiddeld in West-Europa. De resultaten komen uit het PIRLS-onderzoek (“Progress in International Reading Literacy Study”), dat de prestaties van leerlingen op het […] [naar artikel]
Een nieuw schooljaar begint en dat zal u geweten hebben. Kinderen of geen kinderen, vanaf half augustus belandt er dagelijks een vers nieuwsbericht op uw bord: het tekort aan leerkrachten als mogelijke bedreiging voor de kwaliteit van ons onderwijs, graag anonieme psychologische raadplegingen voor studenten hoger onderwijs, OESO-topman Dirk Van Damme nogmaals over de problemen van het begrijpend lezen, een anomalie in de wetgeving rond verkorte opleidingen voor licentiaten, een hoofddoek of niet, een oproep om het technisch onderwijs te herwaarderen, startmomenten nog tijdens de zomervakantie en zeker nog eens de hervorming van de eerste graad secundair onderwijs. [naar artikel]
"Begrijpend lezen mag geen lesje apart zijn, het is een vaardigheid die in àlle lessen aan bod moet komen." Dat zegt professor Hilde Van Keer van... [naar artikel]
Op het vlak van begrijpend lezen zijn Vlaamse leerlingen er de laatste jaren opnieuw sterk op achteruitgegaan. Ten opzichte van 2006 hebben ze een leesachterstand opgelopen van tien maanden, blijkt dinsdag uit internationaal onderzoek. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) noemt de cijfers “dramatisch”. [naar artikel]
Artificial Intelligence-computers van Alibaba en Microsoft hebben mensen verslagen bij een test begrijpend lezen. Het is de eerste keer ooit dat... [naar artikel]
Dag na dag laait de cultuuroorlog op over de identiteit van het Vlaamse onderwijs. Nu blijkt er ook nog een echt probleem te zijn: kinderen kunnen niet meer begrijpend lezen. Midden in het schootsveld meet minister van Onderwijs Hilde Crevits (50) de schade op. ''t Is nog al nie naar de wuppe.' [naar artikel]
Meer dan acht op de tien leerlingen halen op het einde van het basisonderwijs de eindtermen voor begrijpend lezen en luisteren. In 2013 lukte dat nog negen op de tien leerlingen de eindtermen. 'Dit is geen goede zaak', zegt minister Crevits. [naar artikel]
Leerlingen in het zesde leerjaar halen slechtere resultaten voor wiskunde en begrijpend lezen dan voor andere vakken. Dat blijkt uit de resultaten van de OVSG-toets die begin deze maand werd afgenomen in ruim 900 basisscholen van het gemeentelijk onderwijs en het gemeenschapsonderwijs in Vlaanderen en Brussel. Voor "wetenschappen en techniek" en Frans werd dan weer beter gescoord. [naar artikel]
Twee op de drie leerlingen die afstuderen in het secundair beroepsonderwijs kunnen niet voldoende lezen, begrijpend luisteren en rekenen. Dat schrijft De Standaard op basis van peilingsproeven recent zijn afgenomen. "We moeten ons realiseren dat er iets grondig aan het foutlopen is in het onderwijs", zegt onderwijsexpert Dirk Van Damme in "De ochtend" op Radio 1. [naar artikel]
De toonhoogte van de stem of de snelheid van het spreken verwerken in het schriftbeeld met bijzondere lettertekens. Visuele prosodie heet dat. Met andere woorden: Het zichtbaar maken van wat je hoort, van intonatie en ritme. Designers aan de universiteit Hasselt en de hogeschool PXL doen er onderzoek naar met financiële steun van het Amerikaanse bedrijf Microsoft. Het is al bewezen dat het kinderen beter begrijpend leert lezen en het kan ook een grote hulp zijn voor doven en slechthorenden. [naar artikel]
Schoolboeken worden niet altijd op een wetenschappelijke manier opgebouwd. En dus moet dringend meer onderzoek gebeuren naar de kwaliteit van die boeken. Dat concludeert professor emeritus Jan Van Damme (KU Leuven) in een nieuwe studie, bericht De Morgen vandaag. Vorige week bleek uit een peilingsproef nog maar eens dat het aantal Vlaamse elfjarigen die de […] Het bericht “Dringend onderzoek nodig naar kwaliteit schoolboeken” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dat er een campagne komt om lezen “hip” te maken. De campagne moet mikken op een “ruime doelgroep” en moet lezen ontdoen van het volgens Weyts wat “stoffige” imago. Het zou aan de Nederlandse Taalunie zijn om de campagne uit te werken, waardoor er meteen kan samengewerkt worden met Nederland. Dat heeft minister Weyts gezegd in antwoord op een vraag van Vlaams Belang-parlementslid Roosmarijn Beckers. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dat er een campagne komt om lezen “hip” te maken. De campagne moet mikken op een “ruime doelgroep” en moet lezen ontdoen van het volgens Weyts wat “stoffige” imago. Het zou aan de Nederlandse Taalunie zijn om de campagne uit te werken, waardoor er meteen kan samengewerkt worden met Nederland. Dat heeft minister Weyts gezegd in antwoord op een vraag van Vlaams Belang-parlementslid Roosmarijn Beckers. [naar artikel]
Het Vlaamse onderwijs, dat tot 2003 een uitstekende reputatie had, blijkt hier en daar te sputteren. Volgens professor emeritus Jan Van Damme van de KU Leuven geldt dat in de eerste plaats voor begrijpend lezen in het 4e leerjaar van het lager onderwijs. Volgens hem komt dat omdat vooral het Katholiek Onderwijs zich voor zijn leerplannen te veel is gaan baseren op de minimumdoelstellingen van de Vlaamse eindtermen. Ook de bijscholing van leerkrachten kan beter en de wetenschappelijke basis van het onderwijs is te smal. [naar artikel]
Leerlingen uit het vijfde leerjaar in Genkse basisscholen scoren globaal ondermaats op begrijpend lezen. Dat blijkt uit onderzoek van de KULeuven, in opdracht van de stad Genk. De KULeuven werkt nu aan een vorming voor leerkrachten uit het kleuteronderwijs en het eerste leerjaar. [naar artikel]
Vlaamse tienjarigen hebben voor lezen op vijf jaar tijd een achterstand van vier maanden opgelopen. Het internationale PIRLS-onderzoek naar begrijpend lezen is een nieuwe klap voor ons onderwijs. Zes ongemakkelijke conclusies. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.