Er zijn steeds minder ongevallen met gewonden en doden in ons land, maar het aantal vluchtmisdrijven volgt die trend niet. Dat blijkt uit cijfers van het centrum voor verkeersveiligheid VIAS. Relatief gezien stijgt het aantal vluchtmisdrijven dus: vorig jaar waren ruim 11 procent van alle letselongevallen met vluchtmisdrijf, bijna een kwart meer dan tien jaar geleden. "Het is onbegrijpelijk dat vluchtmisdrijven nog zo vaak voorkomen", zegt Stef Willems, woordvoerder van VIAS. [naar artikel]
De politiezone AMOW heeft de vermoedelijke dader van twee vluchtmisdrijven in Brussegem bij Merchtem kunnen oppakken. De ongevallen gebeurden eind januari. Een bestuurder botste eerst tegen een auto en daarna reed hij motorrijder Raphaël aan. Hij vluchtte weg maar dankzij beelden van ANPR-camera’s is de dader nu opgespoord. [naar artikel]
In de nasleep van het dodelijke ongeval in Temse, waarbij de zestienjarige Francis werd doodgereden door een bestuurder die onder invloed was en vluchtmisdrijf pleegde, vraagt de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) om strengere straffen voor vluchtmisdrijven. “In theorie zijn de straffen zwaar genoeg, al worden ze nu te weinig toegepast. [naar artikel]
De populariteit van SUV's heeft een ernstige schaduwzijde: hun vierkante en hoge voorkanten leiden tot aanzienlijk meer dodelijke ongevallen onder... [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze snelwegen in 2021 en 2022 gebeurde in de buurt van op- en afritten, zo bleek eerder uit cijfers van Vias. Een verdere analyse toont nu aan dat er op de ene plek al meer ongevallen gebeuren dan op de andere. Een overzicht. [naar artikel]
In de Brusselse gemeente Tervuren is zaterdag een vrouw van 49 omgekomen bij een aanrijding met vluchtmisdrijf. Van de aanrijder is geen spoor, hij wordt nog gezocht. Kenniscentrum voor de verkeersveiligheid VIAS trekt aan de alarmbel: “Er zijn in tien jaar nooit zoveel ongevallen met vluchtmisdrijf gebeurd.” Eén lichtpunt: de pakkans is groot. [naar artikel]
Na de twee dodelijke ongevallen op de Opitterkiezel vorige week, wordt er stevig ingegrepen om de snelheid op deze weg onder controle te houden. Net als op de Meeuwerkiezel komt er ook op de Opitterkiezel trajectcontrole. [naar artikel]
Stad Gent en de fusiehaven Nord Sea Port gaan maatregelen nemen om de verkeerssituatie in het havengebied veiliger te maken na 2 recente dodelijke ongevallen. De weginfrastructuur zal aangepast worden er komt ook betere signalisatie. [naar artikel]
Voor de rechtbank zijn er minder betwistingen over de verantwoordelijkheid bij dodelijke ongevallen. Dat stelt het parket Limburg vast. De inzet van drones en geavanceerde simulatie- en berekeningsprogramma’s helpen verkeersdeskundigen om het ongeval nog nauwkeuriger te reconstrueren. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden. [naar artikel]
Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv's van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen. [naar artikel]
De voorbije jaren zijn al meermaals fatale ongevallen gebeurd tijdens rallywedstrijden in België. Een overzicht van dodelijke ongevallen sinds 1995. [naar artikel]
Dodelijke ongevallen met e-steps, opgedreven exemplaren … De elektrische step is razend populair, maar niet zonder gevaar. “Vanaf 30 km/u is er een grote kans op overlijden.” [naar artikel]
Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv’s van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen. [naar artikel]
Er komt tegen de zomer van 2020 een nieuwe parking voor vrachtwagens op Linkeroever in Antwerpen met 370 plaatsen. Dat is goed nieuws voor de transportsector. Hoe meer vrachtwagenchauffeurs in staat worden gesteld om hun verplichte rij- en rusttijden na te leven, hoe kleiner de kans op dodelijke ongevallen. [naar artikel]
Ecolo-covoorzitter Jean-Marc Nollet wil het debat over de kernuitstap niet heropenen zonder het evaluatierapport van netbeheerder Elia, dat tegen 18 maart klaar moet zijn. Dreigen met een val van de regering wil hij niet doen. “De regering werkt in consensus”, klonk het vrijdag op de Franstalige radiozender Bel-RTL. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar in West-Vlaanderen minder dodelijke verkeersslachtoffers gevallen, maar bij meer ongevallen waren fietsers betrokken. Dat is bekendgemaakt op fietsbeurs Velofollies in Kortrijk. [naar artikel]
In 2022 stierven er liefst 49 mensen op de Limburgse wegen. Omdat achter elk ongeval een naam en een verhaal schuilt, hebben we de dodelijke ongevallen van vorig jaar verzameld op een interactieve kaart. Via de kruisjes kun je meer info krijgen over wat er gebeurd is. [naar artikel]
Op de E34 gebeurden woensdag verschillende ongevallen. Daarbij vielen twee dodelijke slachtoffers te betreuren. Ter hoogte van Oelegem overleed een vrachtwagenchauffeur toen hij inreed op een andere vrachtwagen. In de staart van die file reed een bestelwagen in op een andere vrachtwagen, ook met dodelijke afloop. [naar artikel]
Vorig jaar pleegden in Vlaanderen meer dan dubbel zoveel chauffeurs vluchtmisdrijf als in 2013. Dat blijkt uit recente cijfers van mobiliteitsclub VAB. Opvallend: de meeste vluchtmisdrijven zijn gevallen waarbij de schade wordt veroorzaakt door een parkeermanoeuvre. [naar artikel]
Na twee dodelijke ongevallen op korte tijd, wordt in het oosten van Marokko op grote schaal geprotesteerd tegen de gang van zaken in de illegale mijnen. Tienduizenden mensen komen er op straat om een verbetering van de economische situatie in de regio te eisen. [naar artikel]
Op- en afritten van snelwegen zijn bijzonder risicovol: in de periode 2021-2022 vond meer dan 1 op de 2 dodelijke ongevallen daar plaats. En 1 op de 10 verkeersdoden op de snelweg was een voetganger. Dat blijkt uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.