De oren zijn kleiner, de wol is witter, maar vooral de ogen zijn opvallend. Het originele lam dat de restaurateurs van het Lam Gods blootlegden, roept vele vragen op. Want waarom schilderden de gebroeders Van Eyck zo’n onnatuurlijk lam? En waarom werd het een eeuw later al weer overschilderd? [naar artikel]
Zo uitbundig het VRT-journaal gisteravond juichte dat het verdwenen paneel De Rechtvaardige Rechters in het bezit zou zijn van een Gentse familie, zo snel remde het parket dat af. Het ontkent dat er ook maar enige progressie is in de zoektocht naar het al 80 jaar verloren Lam Gods-paneel. [naar artikel]
De restaurateurs van het Lam Gods zijn bijna klaar met de reiniging van de panelen. Zo goed als alle oude vernissen, overschilderingen en slechte retouches die in de loop der eeuwen op de houten panelen werden aangebracht, zijn verwijderd. Daarbij is vooral een duif bij wijze van spreken schitterend herboren. Nu begint de wederopbouw van het werk. Nog even geduld dus. [naar artikel]
De restaurateurs van het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck hebben het originele lam blootgelegd. Dinsdag wordt het wereldkundig gemaakt, meldt Het Laatste Nieuws. [naar artikel]
Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) in Brussel heeft het originele lam van Van Eycks Lam Gods blootgelegd. Dat werd vijf eeuwen lang bedekt door een overschildering. En het oorspronkelijke lam ziet er opvallend anders uit dan hetgeen we kennen. [naar artikel]
Voor de academische wereld is de saga rond het Lam Gods afgerond: de restauratie gebeurde wel degelijk op de juiste manier. Maar voor Emeritus-hoogleraar kunstgeschiedenis Hélène Verougstraete (80) lijkt de strijdbijl niet begraven. Ze bundelt haar bevindingen nu op een website. Waarom keert de kunsthistorica zich tegen haar collega-experten? Een terugblik. [naar artikel]
Een eeuwenoud mysterie rond Het Lam Gods is eindelijk opgehelderd. Van de schildershand van Hubert Van Eyck uit Maaseik was tot nu niets bekend, maar zijn inbreng blijkt groter dan gedacht. Zijn schilderstalent kan evenwel niet tippen aan het meesterschap van jongere broer Jan. [naar artikel]
Tijdens de restauratie van "Het Lam Gods" in het Museum voor Schone Kunsten in Gent wordt niet alleen de voorkant aangepakt, er wordt aan de achterkant ook gewerkt aan de stevigheid van de houten panelen. Specialist Jean-Albert Glatigny ging drie weken lang het centrale paneel te lijf met zaag en beitel, zijn deel van de restauratie is net afgerond. [naar artikel]
Een deel van de panelen van "Het lam gods" is weer thuis in de Sint-Baafskathedraal in Gent. Nu beginnen de restaurateurs aan onder meer het centrale paneel. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.