Bijna iedereen in Vlaanderen krijgt te veel PFAS binnen om gezond te zijn. Dat staat in het nieuwe rapport van de Vlaamse opdrachthouder rond de PFAS-problematiek. Hij pleit ervoor om de productie en consumptie ervan af te bouwen en wijst op de nood aan sanering. Maar tegelijk waarschuwt hij voor tunnelvisie – “er sterven elke dag twee mensen in het verkeer, maar we schaffen niet het hele verkeer af.” [naar artikel]
De gemiddelde Vlaming krijgt via de voeding te veel van de schadelijke stof PFAS binnen. Dat is een van de conclusies die Karl Vrancken, die voor de Vlaamse regering de PFAS-problematiek opvolgt, in zijn eerste tussentijdse rapport maakt. Hij pleit ervoor om de productie en consumptie ervan af te bouwen en wijst de overheid op de nood aan een saneringsaanpak. Maar tegelijk waarschuwt hij voor tunnelvisie. [naar artikel]
Door de coronamaatregelen hebben we vorig jaar veel minder kilometers afgelegd met de wagen. Des te opvallender dat er iets meer snelheidsovertredingen zijn gemeten dan in het jaar daarvoor. Ook kwamen 484 mensen om in het verkeer. Omdat we nonchalanter reden. En vaak ook harder dan normaal, net omdat er zo weinig verkeer op de baan was. [naar artikel]
Bij zowat elke (verijdelde) aanslag gaan stemmen op om de Schengenzone af te schaffen. Maar zou het zoden aan de dijk zetten het vrij verkeer van mensen in te dijken? [naar artikel]
Er komen bijkomende maatregelen om het verkeer weer vlot te krijgen op en rond de N73 en de Kanaalweg. De opening van de nieuwe expresweg verliep vorige week niet vlekkeloos Omdat de Vlaamse Waterweg binnenkort ook start met werken op de Kanaalweg, dringen extra maatregelen zich op. [naar artikel]
De maatregelen die verkeersveiligheidsinstituut Vias vooropstelt om het verkeer snel veiliger te maken in de volgende legislatuur, leiden bij de bevoegde ministers van de huidige legislatuur tot geprikkelde reacties. “Er is te veel weerstand”, klinkt het. [naar artikel]
?Twee tragische verkeersongevallen in amper 24 uur. Een 11-jarige fietser in Minderhout (Hoogstraten) en een 17-jarige stepper in Willebroek kwamen om het leven, beiden aangereden door een vrachtwagen. “Elke twee dagen sterven er drie personen in het verkeer”, zegt verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Omdat er nog te veel kinderen sterven in het verkeer. Omdat het verkeer op zo veel plekken in ons land onveilig blijft. Daarom spreekt acteur Marc Stroobants (58) voor het eerst over het verlies van zijn zoon Ziggy, die voor zijn ogen aangereden werd. “Mensen zeggen soms: ‘Het komt wel goed.’ Nee. Het komt niét goed.” [naar artikel]
De politie Demerdal heeft donderdagavond twee laagvliegers uit het verkeer geplukt op de Wezelbaan in Schaffen. De twee moesten in opdracht van het Leuvense parket hun rijbewijs onmiddellijk voor vijftien dagen inleveren en zullen zich later voor de politierechter moeten verantwoorden. Een 24-jarige vrouw uit Laakdal reed 140 km/uur in een zone waar 70 km/uur is toegelaten. Een 18-jarige Diestenaar reed 120 km/uur buiten en 100 km/uur binnen de bebouwde kom. [naar artikel]
Olivier Deschacht (43) vertelt in het programma ‘JOE Le taxi’ openhartig over zijn leven na zijn voetbalcarrière. Over de korte romance met Pauline Slangen (22), maar ook over de dagdagelijkse dingen. Zo geeft hij toe dat hij zich best wel kan ergeren in het verkeer, maar wel altijd rustig probeert te blijven. “Ik moet tegen mezelf zeggen: Oli, doe dat niet, want het gaat weer ‘dienen Olivier Deschacht’ zijn. En verkeersagressie, dat zal dan ook wel weer in de krant komen. Dus hou je rustig.” [naar artikel]
Het verkeer rond Flanders Expo stond donderdag, op de eerste dag van Agriflanders, opnieuw stil. Terwijl de beurshallen zelf maatregelen nemen voor een betere mobiliteit, zwengelt de lange file de discussie over het geplande outletcenter weer aan. “Nieuwe projecten die veel verkeer met zich meebrengen, zijn daar niet gewenst”, zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). [naar artikel]
Gemengde Brigadestraat: ?De Gemengde Brigadestraat in deelgemeente Loksbergen wordt definitief afgesloten voor doorgaand verkeer. De Oude Leuvensebaan en de Hagelandstraat lopen quasi parallel van Loksbergen naar Assent (Bekkevoort) in Vlaams-Brabant. Daar is ook een oprit van de E314-autosnelweg tussen Leuven en het klaverblad in Lummen. “De Gemengde Brigadestraat krijgt veel sluipverkeer te slikken”, zegt tweede schepen Kris Jacobs (cd&v), die bevoegd is voor verkeer en mobiliteit. “Bovendien maakt de Gemengde Brigadestraat deel uit van wandelroutes en rijden er ook veel fietsers.” Ludo Raymaekers, door iedereen gekend als Jimmy, van de oppositiepartij Vooruit is het niet eens met het verbod op doorgaand verkeer: “De invoering van éénrichtingsverkeer is een betere oplossing.” Bij de stemming onthield hij zich. [naar artikel]
Omdat er nog te veel kinderen sterven in het verkeer. Omdat het verkeer op zo veel plekken in ons land onveilig blijft. Daarom spreekt acteur Marc Stroobants (58) voor het eerst over het verlies van zijn zoon Ziggy, die voor zijn ogen aangereden werd. “Mensen zeggen soms: ‘Het komt wel goed.’ Nee. Het komt niét goed.” [naar artikel]
In Italië komen er nieuwe maatregelen om het verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen. Premier Giuseppe Conte wil het land verdelen in drie zones al naargelang het risico. Het verkeer van mensen wordt ook aan banden gelegd. [naar artikel]
“We vinden PFAS zowat overal.” Dat is de conclusie van een nieuw rapport van professor Karl Vrancken, die op vraag van de Vlaamse regering de PFAS-vervuiling in Vlaanderen onderzoekt. “Het is ook gemeten op veel plekken waar we het niet hadden verwacht, maar niet in niveaus dat het tot risico’s leidt”, verduidelijkt Vrancken. In “Terzake” geeft hij ook een aantal tips om de blootstelling aan PFAS te beperken. [naar artikel]
In Antwerpen stelt het stadsbestuur vandaag een 10-punten plan voor om de verkeersveiligheid en de mobiliteit in de stad te versterken. Het plan komt er na drie dodelijke ongevallen met fietsers, vorige maand. Er klonk toen felle kritiek op het stadsbestuur omdat het nog amper werk heeft gemaakt van conflictvrije kruispunten waar zwakke weggebruikers niet in conflict komen met gemotoriseerd verkeer. Dit zijn de maatregelen uit het plan die het verkeer in Antwerpen veiliger moeten maken: [naar artikel]
De partij Vooruit is ontstemd omdat het rijbewijs met punten er niet lijkt te komen. Parlementslid Joris Vandenbroucke haalde in De Ochtend op Radio 1 uit naar PS en MR. “Er sterven mensen op de weg omdat PS en MR weigeren om maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren”, zegt Vandenbroucke. [naar artikel]
Het dramatische ongeval waarbij twee zusjes omkwamen op een gevaarlijk kruispunt in de Lange Leemstraat doet veel Antwerpse ouders stilstaan bij hoe ze omgaan met hun kind in het drukke verkeer. “Er gebeurt zo veel tegelijk.” [naar artikel]
Vias tekent het nodige voorbehoud aan bij het voorstel voor nultolerantie in het verkeer van de partijen sp.a en Groen. Het verkeersinsituut is het “eens met het principe” dat je beter niet drinkt in het verkeer. Maar de organisatie wijst ook op de mogelijke gevolgen van de maatregelen die onderzocht moeten worden. Zo zou nultolerantie er net voor kunnen zorgen dat de pakkans voor zware drinkers kleiner wordt. [naar artikel]
Wat slecht is voor de luchtkwaliteit, is dat ook voor onze levenskwaliteit: één Vlaming op vier wordt geregeld tot zelfs elke nacht wakker door straatverkeer. [naar artikel]
Antwerpenaren op rechteroever, die binnen een straal van vijf kilometer wonen van 3M, zullen zich ook kunnen laten onderzoeken op PFAS. Dat heeft de Vlaamse regering beslist. De aanmeldprocedure wordt dit najaar opgestart. “Ik begrijp dat mensen veel vragen hebben over PFAS”, zegt Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V). [naar artikel]
In 2022 zijn er in ons land 8 procent meer mensen omgekomen in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de Verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias. In totaal lieten 521 mensen het leven, 1 op de 3 daarvan was een zwakke weggebruiker. Het aantal fietsers dat in het verkeer omkwam, stijgt zelfs naar het hoogste aantal ooit: 95 op een jaar tijd. Ook het aantal ongevallen met elektrische steps blijft toenemen. [naar artikel]
Vias tekent het nodige voorbehoud aan bij het voorstel voor nultolerantie in het verkeer van de partijen sp.a en Groen. Het verkeersinsituut is het “eens met het principe” dat je beter niet drinkt in het verkeer. Maar de organisatie wijst ook op de mogelijke gevolgen van de maatregelen die onderzocht moeten worden. Zo zou nultolerantie er net voor kunnen zorgen dat de pakkans voor zware drinkers kleiner wordt. [naar artikel]
Een ongeval met een vrachtwagen veroorzaakt donderdagochtend veel fileleed op de E17 richting Antwerpen. Er zijn twee rijstroken versperd, waardoor het verkeer over één rijstrook moet. Er staa al meer dan 13 kilometer file, wat overeenkomt met meer dan 2 uur aanschuiven aangezien het verkeer maar stapvoets kan verlopen. Ook elders staan er meer files dan gewoonlijk en is het erg druk. “Mede met dank aan het regenweer”, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.