Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

22 September 2021
23:34 uur

Openbaar vervoer schrikt nog af: bijna helft minder reizigers bij De Lijn dan voor corona

Gazet van Antwerpen

15/09/2021 - 05:34

De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.”


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP GAZET VAN ANTWERPEN

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. De Lijn en NMBS tellen door coronacrisis ongeveer de helft minder reizigers (17/03/2021 - Het Laatste Nieuws)
    De impact van de coronapandemie op het openbaar vervoer in ons land is groot. De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn verloor in 2020 een derde van haar vervoersontvangsten. Het aantal reizigers viel met de helft terug. Spoorwegmaatschappij NMBS telt momenteel zowat 46 procent van het aantal reizigers van voor de crisis.
    [naar artikel]
  2. Meer files op komst? Bijna helft van de Belgen bang voor het openbaar vervoer (16/07/2020 - Express)
    Zowat de helft van de Belgische consumenten zal de komende tijd het openbaar vervoer vermijden, wegens Covid-19-besmettingsgevaar. Dat blijkt uit... The post Meer files op komst? Bijna helft van de Belgen bang voor het openbaar vervoer appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  3. Bijna helft Belgen zal komende maanden openbaar vervoer mijden (16/07/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Bijna de helft (43 procent) van de Belgen wil de komende maanden het openbaar vervoer vermijden uit angst voor het coronavirus. Dat blijkt uit een...
    [naar artikel]
  4. Nu pas mondmaskerplicht op Amerikaans openbaar vervoer, Trump lag vorig jaar dwars (30/01/2021 - Het Laatste Nieuws)
    De Verenigde Staten stellen (nu pas) het dragen van mondmaskers verplicht in bijna alle vormen van openbaar vervoer. Reizigers in vliegtuigen, treinen, veerboten, metro’s en taxi’s moeten vanaf maandag hun neus en mond bedekken.
    [naar artikel]
  5. MIVB verloor in 2020 veel reizigers en inkomsten door corona, maar wapent zich voor toekomst (31/05/2021 - VRT NWS)
    De MIVB, het Brussels openbaar vervoer, heeft een moeilijk jaar achter de rug. Door de coronacrisis daalde het aantal reizigers met ruim 40 procent tegenover 2019, en dus ook minder inkomsten. Maar er was ook goed nieuws: de tevredenheid van de reizigers stijgt en er wordt volop geïnvesteerd.
    [naar artikel]
  6. STANDPUNT. De Lijn speelt met haar toekomst (01/09/2020 - Gazet van Antwerpen)
    Hoe ziek kan een bedrijf zijn? Maandenlang moest De Lijn het stellen met nauwelijks reizigers. De scholen waren dicht en iedereen werkte thuis. Wie toch naar het werk ging, meed het openbaar vervoer uit vrees voor besmetting. Trams en bussen reden quasi leeg rond. Toen kwam de vakantie, dan de hittegolf. 2020 is een rampjaar voor De Lijn. Maar op 1 september kreeg de maatschappij de kans om te schitteren. Duizenden kinderen gingen blijgezind weer naar school. Het was hét moment om te bewijzen dat de rol van het openbaar vervoer niet is uitgespeeld.
    [naar artikel]
  7. Reizigers openbaar vervoer zijn mondmaskers beu: “Niet aangenaam” (10/06/2020 - Het Belang van Limburg)
    Ook het openbaar vervoer komt weer op gang na moeilijke coronamaanden. Het aantal reizigers stijgt weer, maar ze raken het wel beu om telkens een mondmasker te moeten dragen. “Ademhalen is soms moeilijk.”
    [naar artikel]
  8. Openbaar vervoer blijft “vervoer voor kneusjes” als er geen voordelen zijn tegenover auto (02/05/2019 - Metro)
    Als het openbaar vervoer geen voordelen biedt tegenover de auto, dan blijft de perceptie van het openbaar vervoer die van “het vervoer voor de kneusjes”. “En dat is zeer kwalijk als we de klimaatproblematiek en de verkeersellende willen aanpakken”, zegt Peter Thoelen van reizigersvereniging TreinTramBus vandaag, in een reactie op de dalende tevredenheidscijfers voor De Lijn. Uit de tevredenheidscijfers van De Lijn voor 2018 blijkt dat maar 62 procent van de reizigers De Lijn voor 2018 minstens een 7 op 10 gaf, terwijl dat in 2017 nog 64 procent en in 2016 zelfs 71 procent was. “Het openbaar vervoer zou de eerste logische keuze voor heel veel mensen kunnen zijn, als er voldoende prioriteit gegeven wordt aan efficiëntie, stiptheid, een goede en vriendelijke dienstverlening enzovoort”, benadrukt Thoelen. Volgens hem bewijst het voorbeeld van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB dat een frequent en beter aanbod de reizigersaantallen doet stijgen, en de tevredenheid doet toenemen. Bij De Lijn ziet Thoelen echter nog een aantal problemen, zoals de doorstroming en het ontbreken van de aankondigingen van de haltes via een scherm in de meeste bussen. Ook is er nood aan een realistisch geprijsd geïntegreerd tariefsysteem, waarbij per regio of grote stad van alle openbaar vervoer gebruik gemaakt kan worden. “De huidige systemen van ‘city pass’ in Antwerpen en Gent zijn een goed initiatief, maar te duur en ze dekken niet altijd een voldoende groot gebied of de juiste lijnen”, zegt Thoelen. Tot slot werden een aantal dienstregelingen die vroeger zeer goed werkten volgens de reizigersvereniging na een hervorming door De Lijn onlogisch, met minder reizigers als resultaat. bron: Belga Het bericht Openbaar vervoer blijft “vervoer voor kneusjes” als er geen voordelen zijn tegenover auto verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  9. Openbaar vervoer in Limburg: snellere bussen, minder haltes (16/06/2020 - VRT NWS)
    Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto.
    [naar artikel]
  10. Staking bij De Lijn: “Limburg moet openbaar vervoer zelf organiseren” (16/02/2018 - Het Belang van Limburg)
    HasseltDe massale staking bij De Lijn vandaag is volgens oppositiepartij sp.a het signaal dat het de verkeerde kant uitgaat met ons openbaar vervoer. “Vlaanderen moet de bevoegdheid aan de provincies geven, zodat Limburg het openbaar vervoer zelf kan organiseren”, zeggen parlementsleden Peter Vanvelthoven en Rob Beenders.
    [naar artikel]
  11. Zes op de tien Belgen wonen op minder dan 200 meter van openbaar vervoer (26/11/2020 - Het Belang van Limburg)
    Ongeveer 61 procent van de Belgen woont op minder dan 200 meter van een halte van het openbaar vervoer. En bijna 99 procent woont op minder dan één kilometer van een bus-, trein- of metrohalte of een treinstation. Dat blijkt donderdag uit cijfers van het statistiekbureau Statbel, op basis van gegevens van 1 januari dit jaar.
    [naar artikel]
  12. Openbaar vervoer in Brussel verstoord door vakbondsacties (28/09/2020 - VRT NWS)
    In Brussel is het openbaar vervoer momenteel verstoord door acties van de drie grote vakbonden. De bonden komen op voor een sterkere sociale zekerheid. Er rijden minder metro's, trams en bussen. Reizigers moeten rekening houden met langere wachttijden.
    [naar artikel]
  13. Een op drie middelbare scholieren ruilt openbaar vervoer in voor fiets tijdens coronacrisis (07/09/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Voor de coronapandemie maakte bijna de helft van de middelbare scholieren gebruik van het openbaar vervoer, maar uit een enquête van VAB blijkt dat...
    [naar artikel]
  14. Wat als het openbaar vervoer de toestroom niet aankan? (23/04/2020 - De Standaard)
    Een verschuiving van collectief openbaar vervoer naar individueel vervoer zit in de lijn van de verwachtingen. Maar dat hoeft niet de auto te zijn.
    [naar artikel]
  15. Limburg buist het openbaar vervoer (05/10/2016 - Het Belang van Limburg)
    4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend.
    [naar artikel]
  16. Bijna helft Belgen zal komende maanden openbaar vervoer mijden uit angst voor corona (16/07/2020 - Het Nieuwsblad)
    Liefst 43 procent van de Belgen wil de volgende maanden het openbaar vervoer vermijden uit angst voor het coronavirus. Dat blijkt uit een mobiliteitsonderzoek van consultant Deloitte. Dit gedrag zou zelfs nog twee tot drie jaar kunnen aanhouden, waardoor gevreesd wordt voor meer autogebruik en dus ook meer fileleed in ons land. Alternatieven moeten aangemoedigd worden en aantrekkelijker worden, klinkt het bij Deloitte.
    [naar artikel]
  17. Mondmaskers vanaf vandaag verplicht op openbaar vervoer maar Limburgse stations blijven leeg (04/05/2020 - Het Belang van Limburg)
    Op een uitzondering na houden de meeste reizigers zich aan de verplichting om een mondmasker te dragen in bussen van De Lijn en het station van Genk en Beringen. Opmerkelijk is dat er amper reizigers zijn.
    [naar artikel]
  18. Tot zestig tramritten minder per dag: “Zo jaag je reizigers weg” (20/01/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Bij momenten is tot een derde van de Antwerpse trams meerdere dagen niet beschikbaar. Dat blijkt uit cijfers van De Lijn. Vlaams parlementslid Imade Annouri (Groen) vindt dat het tijd wordt dat het openbaar vervoer de 21ste eeuw binnentreedt.
    [naar artikel]
  19. Slechte doorstroming blijft voornaamste ergernis op bus en tram (28/05/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Gebrekkige doorstroming én openbaar vervoer dat niet op tijd is, blijven de grootste ergernissen van de reizigers. Vorig jaar gaf 62% van de reizigers De Lijn een zeven op tien. Dat is iets lager dan het jaar ervoor. “Trams en bussen staan mee in de file, waardoor we geen stiptheid kunnen garanderen”, zegt de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot.
    [naar artikel]
  20. Derde van budget De Lijn naar Antwerpen en Gent (17/07/2019 - De Tijd)
    17:54 De Vlaamse lokale overheden krijgen een budget van 226 miljoen euro om het openbaar vervoer in de 15 nieuwe vervoerregio's te organiseren. Zo wil De Lijn meer passagiers vervoeren, al zullen reizigers...
    [naar artikel]
  21. Ook Brussels openbaar vervoer zwaar verstoord (13/02/2019 - Metro)
    De metro’s, trams en bussen van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB zijn deze ochtend omstreeks 6.30 uur zwaar verstoord. Van de vier metrolijnen is er slechts één in dienst, en er rijden zes tramlijnen en vier buslijnen. Dat meldt de MIVB. Met een “lijn in dienst” bedoelt de MIVB een lijn waarop de zeker de helft van de voertuigen rijdt, in vergelijking met een normale dag. Op lijn 1 rijden de metro’s tussen Weststation en Montgomery, en is er een pendelbus tussen De Brouckère en Simonis. Voor de trams gaat het om lijnen 3, 4, 7, 51, 82 en 92, en bij de bussen worden de haltes van lijnen 29, 46, 71 en 87 bediend. Op de site van de MIVB kunnen gebruikers van het openbaar vervoer terecht om een hinderattest te downloaden. bron: Belga Het bericht Ook Brussels openbaar vervoer zwaar verstoord verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  22. Maskerplicht op trein en bus: weinig reizigers, veel controle (04/05/2020 - De Tijd)
    12:48 Een rit met het openbaar vervoer maakt duidelijk dat bijna alle reizigers de maskerplicht respecteren. Maar roken op het perron, mag daardoor niet langer.
    [naar artikel]
  23. Wuhan legt openbaar vervoer plat vanwege coronavirus (22/01/2020 - De Morgen)
    De Chinese stad Wuhan, waar de eerste besmetting met het coronavirus werd vastgesteld, sluit zijn luchthaven en treinstations voor uitgaande reizigers. Dat meldden staatsmedia woensdag. Ook het lokale openbaar vervoer gaat plat. Het aantal doden is inmiddels opgelopen tot 17 en bijna 500 anderen zijn besmet.
    [naar artikel]
  24. Tongeren is voorbeeld van minder auto’s en meer openbaar vervoer (20/12/2019 - Het Belang van Limburg)
    De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten.
    [naar artikel]
  25. Chauffeurs van De Lijn krijgen meer dan 2.000 complimenten (06/12/2018 - VRT NWS)
    In september startte De Lijn een nieuwe campagne, voor meer hoffelijkheid op het openbaar vervoer. Die moedigde reizigers én chauffeurs aan om vriendelijker te zijn tegen elkaar. Vandaag stelt De Lijn de resultaten voor. Ruim één op de drie complimenten over de chauffeurs gaat over goede service. 
    [naar artikel]
  26. Kesteloot: herstructurering bij De Lijn zal reizigers ten goede komen (08/02/2018 - VRT NWS)
    Openbaarvervoersmaatschappij De Lijn krijgt een nieuwe interne structuur met minder managers en minder bedienden. De raad van bestuur van De Lijn heeft de herstructurering goedgekeurd. De vakbonden bij De Lijn zijn ontstemd en willen volgende week staken. Maar voor de reizigers is de herstructering positief. Dat zei directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot in De Ochtend op Radio 1.
    [naar artikel]
  27. Goed nieuws voor reizigers die het openbaar vervoer nemen: in alle metrostations in Brussel vanaf nu gratis wifi (03/10/2017 - Het Nieuwsblad)
    Reizigers die met de metro op stap gaan in Brussel, krijgen er vanaf dinsdag een extra functionaliteit bij. De MIVB voorziet nu gratis wifi voor iedereen in alle (pre)metrostations in onze hoofdstad. “We willen het openbaar vervoer aanpassen aan de nieuwe levensstijl van onze reizigers”, zo klinkt het bij de MIVB.
    [naar artikel]
  28. “Volgende Vlaamse regering moet onze werkingsmiddelen stevig opkrikken” (26/02/2019 - Metro)
    Het openbaar vervoer zal de komende jaren een cruciale rol spelen om auto’s van de weg te krijgen en de klimaatdoelstellingen te halen. De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn verwacht de helft meer reizigers tegen 2030. Maar om die groei te realiseren, moet ze fors meer geld krijgen. “Anderhalf tot twee keer zoveel werkingsmiddelen tegen 2030”, zo zei De Lijn-topman Roger Kesteloot bij de voorstelling van het memorandum van De Lijn in de aanloop naar de verkiezingen. Hij pleitte voor “meer creatieve financiering”. De Lijn bespaarde de voorbije 10 jaar naar eigen zeggen 16 procent op haar werkingsmiddelen. “We zitten aan de limiet van de besparingen”, zei Kesteloot. Met het huidige budget denkt hij het aantal reizigers nog met 6 procent te kunnen verhogen tegen 2030. Maar dat is veel te weinig. De Lijn verwacht de helft meer reizigers binnen 10 jaar. Dat komt omdat Vlaanderen en ook een aantal centrumsteden al heel hoge ambities naar voren hebben geschoven inzake “modal shift”: minder autoverplaatsingen, meer mensen op het openbaar vervoer en op de fiets. Het extra geld dat Kesteloot vraagt (tot een miljard euro extra), moet niet allemaal rechtstreeks van de overheid komen. De topman pleit voor “meer creativiteit” in de financiering. Zo zou een deel van de opbengst van de toekomstige kilometerheffing voor personenwagens in het openbaar vervoer moeten worden geïnvesteerd en kan er worden nagedacht over groene obligaties. Ook samenwerking met privépartners bij bepaalde projecten is een mogelijkheid. De groei hangt ook af van de aantrekkelijkheid van De Lijn. Daarin is stiptheid cruciaal. Kesteloot pleit daarom voor nog meer doorstromingsmaatregelen: aparte busbanen, verkeerslichtenafstelling, enzovoort. Zelf zet de maatschappij de komende jaren verder in op onder meer vergroening (hybride en elektrische bussen), digitalisering (cashless betalen op bus en tram) en combimobiliteit (als hoofdaandeelhouder van Cambio en Blue-bike). Het is de derde keer dat De Lijn een memorandum opstelt in de aanloop naar Vlaamse verkiezingen. bron: Belga   Het bericht “Volgende Vlaamse regering moet onze werkingsmiddelen stevig opkrikken” verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  29. Chinese miljoenenstad Wuhan legt openbaar vervoer plat vanwege coronavirus (22/01/2020 - De Morgen)
    De Chinese stad Wuhan, waar de eerste besmetting met het coronavirus werd vastgesteld, sluit zijn luchthaven en treinstations voor uitgaande reizigers. Dat meldden staatsmedia woensdag. Ook het lokale openbaar vervoer gaat plat. Het aantal doden is inmiddels opgelopen tot 17 en bijna 500 anderen zijn besmet.
    [naar artikel]
  30. De Lijn ruilt ticket in voor chipkaart (10/04/2019 - De Morgen)
    Vervoersmaatschappij De Lijn stapt over op het Mobib-systeem, waarbij de papieren tickets vervangen worden door een elektronische kaart. Vlaanderen trekt daarvoor 97 miljoen euro uit. Met de invoering van de Mobib-kaart komt het openbaar vervoer weer wat dichter bij de universele kaart voor alle openbaar vervoer in België.
    [naar artikel]
  31. Openbaar vervoer ligt dinsdag in heel Nederland plat (24/05/2019 - Het Belang van Limburg)
    De Nederlandse vakbonden leggen op dinsdag 28 mei het werk neer. Ze staken onder meer voor betere pensioenvoorwaarden. Reizigers moeten rekening houden met veel chaos en hinder in het openbaar vervoer.
    [naar artikel]
  32. Donderdag grote hinder bij openbaar vervoer in Limburg (26/09/2016 - Het Belang van Limburg)
    Het openbaar verkeer zal donderdag in Limburg sterk verstoord zijn. Er staat een grote vakbondsbetoging gepland in Brussel en de vakbonden bij De Lijn hebben een stakingsaanzegging ingediend. Mogelijk rijdt meer dan de helft van de bussen in Limburg niet. Ook de spoorvakbonden dienden een aanzegging in, maar daar wordt er veel minder hinder verwacht.
    [naar artikel]
  33. Openbaar vervoer zelden alternatief voor auto (16/03/2019 - Metro)
    Ondanks de files is het openbaar vervoer voor de Vlaamse pendelaar meestal te traag om een valabel alternatief voor de auto te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd. Gemiddeld doet het openbaar vervoer de reistijd op de populairste pendelroutes met 67 procent toenemen. “Dat is te veel om de automobilist uit de file te krijgen”, zegt professor Willy Miermans van de Universiteit Hasselt in de krant. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het openbaar vervoer voor pendelaars pas interessant wordt als de reistijd niet meer bedraagt dan anderhalve keer de tijd die ze er met de wagen over doen. En dat is bijna nooit het geval, besluit De Tijd. Wie met de trein of bus naar Gent rijdt, is drie keer langer onderweg dan met de auto. Naar Turnhout wordt de reistijd verdubbeld. Naar Brugge, Kortrijk en Aalst is de pendelaar met het openbaar vervoer de helft langer onderweg. Brussel is het best bereikbaar met het openbaar vervoer: in 34 procent van de populairste pendeltrajecten is het sneller dan de wagen. De gemiddelde reistijd is slechts 7 procent langer. Voor Antwerpen, Sint-Niklaas en Kortrijk is het openbaar vervoer in een vijfde van de trajecten sneller. bron: Belga Het bericht Openbaar vervoer zelden alternatief voor auto verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  34. “Urgentieplan nodig voor openbaar vervoer in Antwerpen” (03/01/2020 - Metro)
    Er is een “urgentieplan” nodig voor het openbaar vervoer in en rond Antwerpen om het Vlaamse engagement voor een modal shift tegen 2030 nog te kunnen halen. Dat heeft Antwerps Groen-fractieleider Wouter Van Besien vrijdagavond verklaard tijdens de nieuwjaarsreceptie van zijn partijafdeling in het Zuiderpershuis. “Met de plannen die nu voorliggen is er geen verbetering in zicht”, aldus Van Besien. “De Vlaamse overheid voorziet minder geld en het stadsbestuur wil geen plaats maken voor openbaar vervoer in de stad.” Met het openbaar vervoer naar de nieuwjaarsreceptie van Groen trekken was vrijdag niet evident, gezien de staking bij De Lijn. “Maar ik ga hier geen beschuldigende vinger uitsteken naar het stakende personeel”, zei Van Besien. “Het personeel komt op voor betere en stabielere werkomstandigheden – zij zijn onze eerste bondgenoot voor een beter openbaar vervoer.” Groen ziet met de huidige Vlaamse en Antwerpse plannen geen benodigde verdubbeling van het aantal reizigers op het openbaar vervoer mogelijk tegen 2030. De voordelen zijn nochtans enorm, vindt Van Besien. “Minder files, gezondere lucht, beter voor het klimaat en betaalbaar voor iedereen”, zegt hij. “Ik roep op tot een urgentieplan voor het openbaar vervoer. Dat bestaat uit drastisch meer middelen, zowel voor De Lijn als de NMBS, en voor het snel werk maken van veel betere dienstverlening: meer lijnen, stipte lijnen, snelle lijnen, vlotte overstappen en goede informatie.” Van Besien riep Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) daarnaast op om meer te doen tegen het aanhoudende drugsgeweld. “De burgemeester lanceert het ene verwijt na het andere naar de federale overheid”, stelt Van Besien. “Stop de verwijtenoorlog en start met daadwerkelijke samenwerking.” De Wever moet de kwestie ook minder ideologisch benaderen en meer in gesprek gaan met bezorgde Antwerpenaren, vindt hij. bron: Belga Het bericht “Urgentieplan nodig voor openbaar vervoer in Antwerpen” verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  35. Ruim helft bussen en trams De Lijn rijdt met vertraging (26/04/2018 - Metro)
    De tevredenheid bij De Lijn lag nooit zo laag als vorig jaar. Dat meldt De Standaard vandaag. Het aandeel reizigers dat de dienstverlening van de Vlaamse vervoermaatschappij een score van zeven of meer op tien gaf, is vorig jaar gedaald naar 64 procent. In 2015 en 2016 was dat nog 71 procent. Ruim de helft van de bussen rijdt niet stipt. Slechts 44 procent van de reizigers is tevreden over de stiptheid van De Lijn, zo blijkt uit de laatste tevredenheidsenquête van de openbare vervoersmaatschappij. Dat is 8 procentpunt minder dan het jaar voordien. De trend ligt in lijn met de toestand op het terrein: vorig jaar reed slechts 46 procent van de bussen op tijd, tegen 55 procent in 2016. De rest was minstens 2 minuten te vroeg of 5 minuten te laat. “De stiptheid van onze voertuigen is een probleem dat alleen maar verergert”, zegt Roger Kesteloot, de directeur-generaal van De Lijn, in De Standaard. “Net als iedereen die met de auto rijdt, hebben ook wij te lijden onder de toenemende filedruk. Het is cruciaal dat de Vlaamse regering en de lokale besturen investeren in een betere doorstroming voor de bussen en trams. Laten we nu eindelijk eens voldoende inzetten op openbaar vervoer.” Kesteloot vindt dat de 18 miljoen euro die Vlaanderen jaarlijks vrijmaakt voor ingrepen om de doorstroming te verbeteren, nauwelijks volstaan. Het gaat bijvoorbeeld over de beïnvloeding van verkeerslichten of de aanleg van afgescheiden tramsporen en busbanen, zodat de bussen van De Lijn niet moeten aanschuiven tussen ander verkeer. bron: Belga Het bericht Ruim helft bussen en trams De Lijn rijdt met vertraging verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  36. Zo denken de reizigers over station Noorderkempen: “Is dit de manier om de mensen uit de auto te halen?” (26/02/2020 - Gazet van Antwerpen)
    Ondanks alle fileleed blijven we kiezen voor de auto. Dat moet anders als we tegen 2030 de modal shift 50/50 willen halen. Het plan is dat we de helft van onze verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen. Maar dat openbaar vervoer laat nogal eens wat steken vallen, zo bevestigt een bevraging onder onze lezers andermaal. Met Halte Hopeloos nemen we de proef op de som. Aflevering 3: treinstation Noorderkempen.
    [naar artikel]
  37. Chinese miljoenenstad Wuhan legt openbaar vervoer plat vanwege coronavirus: ‘Verlaat de stad niet!’ (22/01/2020 - De Morgen)
    De Chinese stad Wuhan, waar de eerste besmetting met het coronavirus werd vastgesteld, sluit zijn luchthaven en treinstations voor uitgaande reizigers. Dat meldden staatsmedia woensdag. Ook het lokale openbaar vervoer gaat plat. Het aantal doden is inmiddels opgelopen tot 17 en bijna 500 anderen zijn besmet.
    [naar artikel]
  38. De Lijn werkt aan “pauzeknop” voor abonneehouders (02/10/2020 - Het Belang van Limburg)
    De Lijn werkt aan een soort “pauzeknop” voor wanneer abonneehouders door bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld corona, geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Het systeem moet wel nog verder uitgewerkt worden door De Lijn.
    [naar artikel]
  39. Social distance van 1,5 meter niet langer verplicht voor openbaar vervoer (15/05/2020 - Het Belang van Limburg)
    De social distance van 1,5 meter blijft de norm, maar is niet langer verplicht voor het openbaar vervoer. Dat heeft de Vlaamse regering beslist, zo meldt de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn vrijdag. Een mondmasker blijft wel verplicht voor reizigers vanaf 12 jaar. “Het is moeilijk af te dwingen als het druk is”, klinkt het op het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).
    [naar artikel]
  40. Gent wil eigen openbaar vervoer (12/04/2019 - De Morgen)
    Gent wil zijn openbaar vervoer zelf kunnen uitbouwen. Volgens de stad kan De Lijn niet voldoen aan de grote mobiliteitsnoden in Gent.
    [naar artikel]
  41. De Lijn beperkt aantal reizigers, belbussen afgeschaft (18/03/2020 - De Standaard)
    Ook het openbaar vervoer schakelt een versnelling hoger in haar pogingen om het coronavirus af te remmen. ‘Er heerst heel veel angst bij de buschauffeurs. En onbegrip.’
    [naar artikel]
  42. Zo denken de reizigers over de halte aan Koningin Astridplein, waar het fietspad van iedereen is (23/02/2020 - Gazet van Antwerpen)
    Ondanks alle fileleed blijven we kiezen voor de auto. Dat moet anders als we tegen 2030 de modal shift 50/50 willen halen. Het plan is dat we de helft van onze verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer doen. Maar dat openbaar vervoer laat nogal eens wat steken vallen, zo bevestigt een bevraging onder onze lezers andermaal. Met Halte Hopeloos nemen we de proef op de som. Aflevering 2: bus- en tramhaltes aan het Koningin Astridplein in Antwerpen.
    [naar artikel]
  43. Nederlandse Spoorwegen hebben extra staatssteun nodig door minder reizigers (14/08/2020 - Het Belang van Limburg)
    De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in de eerste helft van het jaar een nettoverlies geleden van 185 miljoen euro. Het vervoersbedrijf werd hard geraakt door de gekelderde reizigersaantallen en denkt dat die reizigers ook volgend jaar nog zullen wegblijven. Topman Roger Van Boxtel meent dat het openbaar vervoer in Nederland zich moet aanpassen, maar het niet gaat redden zonder verdere staatssteun.
    [naar artikel]
  44. OPROEP. Heb jij het openbaar vervoer opgegeven? (13/09/2021 - Het Nieuwsblad)
    Had jij altijd al een bus-, tram-, metro- of treinabonnement, maar stapte je daarvan af? Zie je het openbaar vervoer als een onveilige plek, gezien corona? Is het abonnement te duur, nu je vaker telewerkt? Ben je nu overgeschakeld op de auto? Wat is je verhaal? Laat het ons weten!
    [naar artikel]
  45. Tot 80 procent minder reizigers bij het openbaar vervoer, grote werven op E17 en E314 uitgesteld (19/03/2020 - VRT NWS)
    Sinds vorige week vrijdag staan er op de wegen nog nauwelijks files, tenzij door ongevallen of werkzaamheden. Ook bij De Lijn, de MIVB en de NMBS merken ze dat de Vlamingen zich sinds de maatregelen van de federale overheid van vrijdag en dinsdag véél minder verplaatsen. En de coronacrisis heeft nu ook gevolgen voor de aannemersbedrijven die grote wegwerkzaamheden uitvoeren: verschillende grote werven zijn uitgesteld.
    [naar artikel]
  46. Steeds minder Sportpaleis-bezoekers nemen de auto (29/06/2018 - Metro)
    Het aantal bezoekers van het Sportpaleis dat de auto neemt, is voor het derde jaar op rij gedaald. In 2017 kwam de helft met de auto, vier op de tien bezoekers vermeden verkeersproblemen door de tram te nemen, meldt De Lijn vandaag. Het aantal bezoekers dat nog met de auto tot aan de zaal komt, daalde van 65 procent in 2008 naar 50 procent in 2017. In dezelfde tijdspanne steeg het aantal gebruikers van het openbaar vervoer van 22 naar 41 procent. Vorig jaar stapten 485.624 mensen op de tram naar de Sportpaleissite, per evenement kwam dat neer op gemiddeld 6.682 mensen. De stijging is volgens De Lijn mede te danken aan het combiticket met gratis openbaar vervoer, dat de nv Antwerps Sportpaleis en De Lijn nog voor de opening van de Lotto Arena in 2007 invoerde. Bezoekers kunnen daarmee hun evenement bijwonen in het Sportpaleis, en de trams en bussen naar het evenement en terug gebruiken. Dankzij een bijdrage van 0,50 euro per ticket zet het Sportpaleis, waar nodig, extra trams in op de lijnen naar de evenementenhal. bron: Belga Het bericht Steeds minder Sportpaleis-bezoekers nemen de auto verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  47. Social distance van 1,5 meter niet langer verplicht voor openbaar vervoer: “Het blijft wel de norm” (15/05/2020 - Het Nieuwsblad)
    De social distance van 1,5 meter blijft de norm, maar is niet langer verplicht voor het openbaar vervoer. Dat heeft de Vlaamse regering beslist, zo meldt de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn vrijdag. Een mondmasker blijft wel verplicht voor reizigers vanaf 12 jaar. “Het is moeilijk af te dwingen als het druk is”, klinkt het op het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).
    [naar artikel]
  48. Hoe minder openbaar vervoer, hoe meer verkeersslachtoffers (09/04/2019 - De Morgen)
    Kortrijk en Gent blijven de meest verkeersonveilige centrumsteden van Vlaanderen. Opvallende vaststelling: in Vlaanderens meest verkeersonveilige steden wordt in de regel meer met de auto gereden, en minder met het openbaar vervoer.
    [naar artikel]
  49. “Op de bus kan je hier eeuwig wachten”: ludieke sp.a-actie in bushokje klaagt tekort aan openbaar vervoer aan (01/04/2019 - Gazet van Antwerpen)
    Terwijl de files steeds langer worden, vinden mensen minder en minder een valabel alternatief in het openbaar vervoer. Dat is alvast de mening van sp.a-parlementslid Jan Bertels. Hij bracht maandagochtend een bezoek aan ‘partijmilitant Jos’ die in Ramsel (Herselt) al een tijd aan de bushalte Kerk Ramselsesteenweg vertoeft.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer.