Telewerk is niet meer verplicht (straks wel opnieuw sterk aangeraden) en bijna alle scholen zijn open. De files op de weg zijn terug, maar toch telt het openbaar vervoer nog steeds beduidend minder reizigers dan voor corona. De NMBS vervoerde in oktober ongeveer 80 procent van haar reizigers in vergelijking met 2019, de Brusselse maatschappij MIVB 75 procent en De Lijn maar 60 procent. Wat speelt hier? [naar artikel]
De impact van de coronapandemie op het openbaar vervoer in ons land is groot. De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn verloor in 2020 een derde van haar vervoersontvangsten. Het aantal reizigers viel met de helft terug. Spoorwegmaatschappij NMBS telt momenteel zowat 46 procent van het aantal reizigers van voor de crisis. [naar artikel]
11:09 Corona heeft een op de tien busreizigers definitief het openbaar vervoer de rug doen toekeren. Dat zegt De Lijn-CEO Ann Schoubs, die vooral studenten de bus ziet inruilen voor de fiets. [naar artikel]
Zowat de helft van de Belgische consumenten zal de komende tijd het openbaar vervoer vermijden, wegens Covid-19-besmettingsgevaar. Dat blijkt uit... The post Meer files op komst? Bijna helft van de Belgen bang voor het openbaar vervoer appeared first on Business AM. [naar artikel]
900 vacatures, elke dag 400 bussen in panne, 95 miljoen verdwenen reizigers en meerdere voertuigen die al meer dan 1,5 miljoen kilometers op de teller hebben. Als er één lijn zit in het verhaal van De Lijn, dan is het wel deze: een compleet gebrek aan geld. En dat is dagelijks voelbaar voor wie afhankelijk is van het openbaar vervoer. Dit zijn de tien pijnpunten van De Lijn. [naar artikel]
De Vlaamse Vervoersmaatschappij heeft steeds meer te lijden onder reizigers zonder geldig vervoersbewijs. Daarbovenop betaalt slechts de helft van de zwartrijders die tegen de lamp lopen, hun boete. Op die manier mist De Lijn jaarlijks zeker 3,5 miljoen euro. Gaat het enkel om een toename van wanbetalers of is er meer aan de hand? “Alle centen die De Lijn nu misloopt door zwartrijden, kan je niet investeren in betaalbaar en efficiënt openbaar vervoer.” [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) en de top van De Lijn krijgen forse kritiek op de uitrol van het nieuwe vervoersplan voor het openbaar vervoer in Vlaanderen. Peeters en directeur-generaal Ann Schoubs van De Lijn gaven in het Vlaams Parlement een stand van zaken over de hervorming bij De Lijn die zou moeten leiden tot een beter en efficiënter openbaar vervoer. [naar artikel]
Bijna de helft (43 procent) van de Belgen wil de komende maanden het openbaar vervoer vermijden uit angst voor het coronavirus. Dat blijkt uit een... [naar artikel]
De MIVB, het Brussels openbaar vervoer, heeft een moeilijk jaar achter de rug. Door de coronacrisis daalde het aantal reizigers met ruim 40 procent tegenover 2019, en dus ook minder inkomsten. Maar er was ook goed nieuws: de tevredenheid van de reizigers stijgt en er wordt volop geïnvesteerd. [naar artikel]
Ook het openbaar vervoer komt weer op gang na moeilijke coronamaanden. Het aantal reizigers stijgt weer, maar ze raken het wel beu om telkens een mondmasker te moeten dragen. “Ademhalen is soms moeilijk.” [naar artikel]
De Verenigde Staten stellen (nu pas) het dragen van mondmaskers verplicht in bijna alle vormen van openbaar vervoer. Reizigers in vliegtuigen, treinen, veerboten, metro’s en taxi’s moeten vanaf maandag hun neus en mond bedekken. [naar artikel]
Hoe ziek kan een bedrijf zijn? Maandenlang moest De Lijn het stellen met nauwelijks reizigers. De scholen waren dicht en iedereen werkte thuis. Wie toch naar het werk ging, meed het openbaar vervoer uit vrees voor besmetting. Trams en bussen reden quasi leeg rond. Toen kwam de vakantie, dan de hittegolf. 2020 is een rampjaar voor De Lijn. Maar op 1 september kreeg de maatschappij de kans om te schitteren. Duizenden kinderen gingen blijgezind weer naar school. Het was hét moment om te bewijzen dat de rol van het openbaar vervoer niet is uitgespeeld. [naar artikel]
De organisatie Verenigde Supporters Openbaar Vervoer roept op om zaterdag in de vijf provinciesteden te verzamelen uit protest tegen hervormingen bij De Lijn. Die dag gaat de tweede fase van de zogenaamde basisbereikbaarheid in, waarbij onder meer 3.200 haltes op de schop gaan. De bonden steunen de protestactie, maar die zal niet tot hinder leiden voor de reizigers, melden ze donderdag. [naar artikel]
Als het openbaar vervoer geen voordelen biedt tegenover de auto, dan blijft de perceptie van het openbaar vervoer die van “het vervoer voor de kneusjes”. “En dat is zeer kwalijk als we de klimaatproblematiek en de verkeersellende willen aanpakken”, zegt Peter Thoelen van reizigersvereniging TreinTramBus vandaag, in een reactie op de dalende tevredenheidscijfers voor De […] Het bericht Openbaar vervoer blijft “vervoer voor kneusjes” als er geen voordelen zijn tegenover auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Om dat gebrek aan middelen aan te klagen, heeft het gemeenschappelijk vakbondsfront vanochtend een actie gehouden op het Operaplein en op de perrons van premetrostation ‘Opera’. ACOD, ACV en ACLVB deelden pamfletten uit aan vroege reizigers die op en onder het Operaplein gebruikmaakten van het openbaar vervoer. “Om in Antwerpen goed en klantgericht openbaar vervoer aan te bieden is er meer geld nodig. Ondertussen is het budget van De Lijn de afgelopen twaalf jaar al met ongeveer 20% is afgenomen”, zegt Jo Van der Herten van ACV-vervoer. [naar artikel]
Het openbaar vervoer van De Lijn is vandaag verstoord door acties van de vakbonden tegen het gerechtelijk betogingsverbod. In Vlaanderen rijdt bijna de helft van de bussen en trams vandaag niet uit. Dat meldt Marco Demerling, woordvoerder van De Lijn. Wij lijsten op hoe groot de hinder is in elke provincie. [naar artikel]
De reizigers die gebruik maken van het Brusselse openbaar vervoer, hebben de MIVB op haar jaarlijkse tevredenheidsbarometer een algemene score van 7,3 op 10 gegeven. De MIVB is tevreden, zeker nu het aantal pendelaars op de tram, metro en bus opnieuw toeneemt en ook de verkeersopstoppingen terugkeren in de hoofdstad. [naar artikel]
Namens ACV-Openbare Diensten - Vervoer schetst Jo van der Herten een somber beeld van de toekomst van het Vlaams openbaar vervoer met De Lijn. Buiten de stedelijke agglomeraties en de hoofdassen tussen de steden gaan het Vlaamse platteland, de senioren, de mindervaliden, de minder begoeden voortaan in de kou staan zonder openbaar vervoer. The post ACV De Lijn: “Wijken, mindervaliden, ouderen, platteland vallen zonder bus” appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
HasseltDe massale staking bij De Lijn vandaag is volgens oppositiepartij sp.a het signaal dat het de verkeerde kant uitgaat met ons openbaar vervoer. “Vlaanderen moet de bevoegdheid aan de provincies geven, zodat Limburg het openbaar vervoer zelf kan organiseren”, zeggen parlementsleden Peter Vanvelthoven en Rob Beenders. [naar artikel]
Tot de grote hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen een feit is, zou Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters de ticketprijzen bij De Lijn moeten halveren. Het openbaar vervoer in Vlaanderen kan een “charmeoffensief” gebruiken, zegt Groen-parlementslid Stijn Bex. Met de hoge prijzen aan de pomp is het openbaar vervoer ook “het beste alternatief”, meent Bex. [naar artikel]
Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
In Brussel is het openbaar vervoer momenteel verstoord door acties van de drie grote vakbonden. De bonden komen op voor een sterkere sociale zekerheid. Er rijden minder metro's, trams en bussen. Reizigers moeten rekening houden met langere wachttijden. [naar artikel]
Er is geen reden tot onzekerheid, bezorgdheid, onrust of vrees over de bereikbaarheid van het Openbaar Psychiatrisch Zorgcentrum in Rekem met het openbaar vervoer van De Lijn. Dat blijkt uit het recente antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) op de vraag van burgemeester Marino Keulen (Open VLD) [naar artikel]
Een verschuiving van collectief openbaar vervoer naar individueel vervoer zit in de lijn van de verwachtingen. Maar dat hoeft niet de auto te zijn. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.