In de 5 Vlaamse provinciehoofdsteden zijn er protestacties tegen het nieuwe vervoersplan van De Lijn, dat vandaag ingaat. De acties gaan uit van de Verenigde Supporters Openbaar Vervoer (VSOV), een vereniging van mobiliteitsplatformen, lokale actiegroepen en bezorgde burgers. Zij vrezen dat het plan zal leiden tot "vervoersarmoede en uitsluiting". [naar artikel]
Lang niet iedereen is tevreden met de invoering van de nieuwe vervoersplannen bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. Zowel reizigersorganisatie TreinTramBus als de vereniging "Verenigde Supporters van het Openbaar Vervoer" geven aan dat honderden gebruikers klachten hebben. De meest gehoorde klacht gaat over de vrees voor vervoersarmoede bij gebruikers die aangewezen zijn op openbaar vervoer en geen alternatief hebben. [naar artikel]
"De grootste verandering voor het net sinds het bestaan van De Lijn", zo noemt directeur-generaal van De Lijn Ann Schoubs het nieuwe vervoersplan dat vanaf vandaag ingaat. Dat er dus felle reacties op komen, is logisch. Maar ze wil het plan wel verdedigen: "We zijn zeker niet ondoordacht te werk gegaan." [naar artikel]
De Lijn rolt vanaf zaterdag haar nieuwe vervoersplan uit. Zo’n 3.200 haltes verdwijnen - en mogelijk meer. In sommige gemeenten zelfs tot de helft en dat dringt stilaan door bij de gebruikers. Trein-tram-bus noteert al 170 klachten en op fora allerhande gonst het ongenoegen. Twee gedupeerden getuigen ook hier. Over een grote impact, op twee doodgewone levens. “De mensen zo ontmoedigen om het openbaar vervoer te nemen. Dat kan toch niet?” [naar artikel]
Zowat een maand geleden waren heel wat mensen niet zo blij met de nieuwe dienstverlening van De Lijn. Hebben ze hun mening moeten herzien of is er inderdaad meer vervoersarmoede? Een maand na de invoering legt VRT NWS zijn oor te luisteren bij enkele gebruikers van het openbaar vervoer die een maand geleden hun nood kloegen. [naar artikel]
De vervoersmaatschappij De Lijn start vandaag met de eerste fase van een nieuw vervoersplan. Concreet worden er haltes verwijderd of toegevoegd en wijzigt de frequentie of naam van sommige lijnen. De operatie kadert in de omslag van de Vlaamse overheid naar een systeem van "basisbereikbaarheid", waarin iedereen zo efficiënt mogelijk naar en via enkele grote assen met het openbaar vervoer kan reizen. [naar artikel]
Het klimaatplan van de Vlaamse regering zet ook in op de vergroening van het openbaar vervoer. "Personenwagens, bestelwagens, vrachtwagens maar ook de elektrificatie van de vloot van De Lijn én zijn pachters is een belangrijke schakel", stelt Vlaams minister van Openbaar Vervoer Lydia Peeters (Open Vld). Om binnen het openbaar vervoer een versnelling hoger te schakelen, zal een investeringsvehikel ontwikkeld worden waarin vanaf 2023 jaarlijks 65 miljoen euro ter beschikking zal staan. [naar artikel]
Na het nieuwe vervoersplan van de NMBS volgt op 6 januari 2024 het plan Hoppin (Basisbereikbaarheid fase 2) van de Vlaamse regionale vervoersmaatschappij De Lijn. Afgaande op het beleid van de voorbijgaande jaren en recente uitspraken van de Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is een stevige dosis wantrouwen over dat plan gerechtvaardigd. The post Neoliberaal laklaagje over afbraak openbaar vervoer: hervorming De Lijn appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
Een tiental schepenen van Mobiliteit uit het Pajottenland en de Zennevallei protesteert tegen het nieuwe vervoersplan voor de bussen van De Lijn in hun regio. Heel wat buslijnen zullen worden geschrapt in de landelijke gemeenten en verhuizen naar dichtbevolkte gebieden in de Rand rond Brussel. De schepenen willen dat de Vlaamse regering geld vrijmaakt voor klein, lokaal openbaar vervoer in de landelijke gebieden. [naar artikel]
Niet iedereen blijkt ontevreden te zijn met de nieuwe vervoersregeling bij De Lijn. In Rummen, Geetbets, Kortenaken, Waanrode en Bekkevoort hebben ze er een buslijn bij die eindelijk de plattelandsgemeenten met elkaar verbindt. "We hebben hier heel lang voor gepleit", zeggen de burgemeesters tevreden. [naar artikel]
In Oostenrijk kun je vanaf eind deze maand met een zogenoemd "Klimaticket Ö" voor 3 euro per dag onbeperkt al het openbaar vervoer nemen. Een soortgelijke formule in ons land kost zowat 4 keer meer. Met het abonnement wil de Oostenrijkse regering zoveel mogelijk mensen overtuigen om het openbaar vervoer te gebruiken in plaats van een auto. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar is de verkeersdrukte in veel woonstraten in de Antwerpse binnenstad niet gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse telling van de vrijwilligers van Straatvinken. De resultaten staan haaks op cijfers die de stad recent gaf. "Er is te weinig openbaar vervoer en te veel parkeermogelijkheden in de stad", zegt mobiliteitsexpert Thomas Vanoutrive (UAntwerpen) aan Radio2 in Antwerpen. [naar artikel]
De N-VA wil een regionaal vervoerbedrijf oprichten voor Antwerpen. Dat vervoerbedrijf zou dan verantwoordelijk worden voor al het verkeer en openbaar vervoer in de regio rond de stad. Dat meldde Gazet van Antwerpen vandaag. Wat dan met De Lijn? Volgens de voorzitter van de raad van bestuur gaat De Lijn "een enorm belangrijke rol" spelen. Dat zei Mark Descheemaecker in "Terzake". [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) roept na de protestacties op om het nieuwe vervoersplan van De Lijn een kans te geven. Sowieso zal het, waar nodig, worden bijgestuurd, benadrukt ze. "Niemand mag in de kou blijven staan, daarover zal ik waken." [naar artikel]
Naast reizigersorganisaties kanten nu ook de christelijke vakbond ACV en de socialistische vakbond ACOD zich tegen de hervormingsplannen bij De Lijn die volgende zaterdag worden ingevoerd. Het ACV heeft het over "een grote chaos" en "een besparingsmaatregel met zware gevolgen voor heel veel mensen". Het ACOD vraagt dat de Vlaamse overheid meer investeert in openbaar vervoer. [naar artikel]
Duurzame mobiliteit, daar gaat het de hele komende week over tijdens de 'Mobiliteitsweek'. Maar in de Antwerpse haven trekken ze eens een wenkbrauw op: meer dan 80 procent van de werknemers moet er met de auto naartoe, bij gebrek aan openbaar vervoer. Ongehoord, vindt Stephan Vanfraechem van Alfaport, dat de havenbedrijven vertegenwoordigt. Hij wijst in één-programma "De markt" onder meer De Lijn met de vinger. [naar artikel]
PS-voorzitter Paul Magnette pleit ervoor om het openbaar vervoer "volledig gratis" te maken. Volgens Magnette is er in de klimaatcrisis een "elektroshock" nodig. Dat gaat samen met grootschalige investeringen en gratis openbaar vervoer. Zijn liberale coalitiepartners in de federale regering branden het idee meteen af. [naar artikel]
Drie maanden na het invoeren van het nieuwe vervoersplan van De Lijn staan de ouders van Dylan (29) nog altijd in de kou. Omdat de situatie uitzichtloos was, gingen Elsie De Troyer en Claude Derveaux zelf aan de slag om een nieuw vervoersplan voor hun zoon, die het syndroom van Down heeft, uit te werken. [naar artikel]
In Houthalen-Helchteren zijn 110 knelpunten gemeld in het nieuwe vervoersplan van De Lijn. Uit een gesprek tussen De Lijn en het gemeentebestuur blijkt dat een aantal al meteen opgelost kunnen worden. De rest wordt onderzocht. [naar artikel]
Stad Gent wil bekijken om gratis openbaar vervoer aan te bieden op zondagen tijdens de kerstvakantie. Sommige shoppers en handelaars vinden het jammer dat het openbaar vervoer nu niet gratis is op zondagen, terwijl het net een van de drukste periodes van het jaar is. Gent en De Lijn voorzien wel al gratis bussen en trams op elke eerste zondag van de maand. "We snappen dat het verwarrend is, we bekijken of het in de toekomst wel kan", zegt schepen Sofie Bracke (Open VLD). [naar artikel]
TreinTramBus, die opkomt voor de gebruikers van het openbaar vervoer, vindt de prijsverhoging van de treintickets een fout signaal. "Als de regering mensen wil aanzetten om over te stappen naar duurzamer vervoer, is het geen goed idee om de prijs van de treintickets te verhogen", zegt woordvoerder Peter Meukens in "De ochtend" op Radio 1. "De NMBS kan er ook niet aan doen dat de elektriciteitsprijzen onredelijk hoog zijn, maar wie moet dat betalen? Is dat de reiziger?" [naar artikel]
20:24 De oppositie vindt dat de top van de vervoersmaatschappij De Lijn de ernst van de problemen met het nieuwe vervoersplan niet inziet. 'Mensen die hun lijn zien verdwijnen, hebben niks aan meer ritten o... [naar artikel]
Vlaanderen is vanaf deze maand 57 "meer mobiele lijnen" rijker. Vervoersmaatschappij De Lijn heeft geïnvesteerd in extra toegankelijke trajecten voor reizigers met een zware beperking of rolstoelgebruikers. Maar ook wie een ogenschijnlijk kleine of minder zichtbare beperking heeft, moet als gebruiker van dat openbaar vervoer vaak drempels overwinnen. Daar verandert een verbeterde infrastructuur weinig aan. [naar artikel]
De Lijn tekent een nieuw vervoersplan uit voor heel Vlaanderen, maar in Sint-Niklaas is daar ongerustheid over omdat de 4 stadslijnen volgens het voorstel zouden vervangen worden door 1 nieuwe lijn. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.