Een honderdtal fietsers heeft donderdag aangezet voor de ‘Zwarte donderdagrit’ waarmee ze de 4 Limburgse fietsslachtoffers die op donderdag 28 oktober om het leven kwamen, willen herdenken. Tegelijk volgde een oproep aan de media, beleidsmakers, handhavers en de burgers zelf. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden enkele ongevallen met fietsers op twee overwegen. Op het fietspad moeten fietsers al trager rijden, maar fietsers in groep mogen op de weg. En daar gebeurden de ongevallen. De velostrail maakt de groef breder en dus de kans op vallen kleiner. [naar artikel]
Het Antwerpse schepencollege start met een proefproject waarbij fietsers aan enkele kruispunten toch door het rood mogen rijden om rechtsaf te slaan of rechtdoor te rijden. “Het is op plekken waar het verkeerstechnisch kan en aanvaardbaar is”, zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). [naar artikel]
Zowat 100 fietsers hebben vanmiddag deelgenomen aan de 'Nooit meer zwarte donderdagrit'. Ze wilden zo de 4 fietsers herdenken die op donderdag 28 oktober het leven lieten in het verkeer. De actievoerders vragen om betere fietsinfrastructuur. [naar artikel]
“Ruim op 1 op 10 van de zware fietsongevallen gebeurt tussen fietsers onderling.” Zo zegt advocaat Marc Peeters, na een dodelijke botsing tussen een ‘coureur’ en een gepensioneerde fietser op een Antwerps jaagpad. “Ook wielertoeristen en speedpedelecs moeten zich dringend aan die maximumsnelheid van 30 km/u beginnen te houden.” [naar artikel]
“Ruim op 1 op 10 van de zware fietsongevallen gebeurt tussen fietsers onderling.” Zo zegt advocaat Marc Peeters, na een dodelijke botsing tussen een ‘coureur’ en een gepensioneerde fietser op een Antwerps jaagpad. “Ook wielertoeristen en speedpedelecs moeten zich dringend aan die maximumsnelheid van 30 km/u beginnen te houden.” [naar artikel]
De meeste fietsers weten niet dat er op de jaagpaden langs onze kanalen een snelheidsbeperking geldt van 30 km/u. Daarom lanceerde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken vandaag (zondag) de campagne ‘Hoffelijk rijden= veilig rijden’. [naar artikel]
79 procent van de ongevallen waar fietsers bij betrokken zijn, worden veroorzaakt door menselijk falen. Dat blijkt uit een studie van de VUB, waarbij 148 fietsongevallen onder de loep werden genomen. [naar artikel]
Dat er in 24 uur tijd twee fietsers in de Zenne zijn gevallen, zijn ‘tragische ongelukken’, zegt gedeputeerde voor Mobiliteit (CD&V) Tom Dehaene. Maar regelmatige gebruikers van de fietssnelweg zien meer dan brute pech. ‘Op sommige plekken is hier geen of amper verlichting.’ [naar artikel]
De voorbije vijf jaar gebeurden er elk jaar meer dan 200 ongevallen met voetgangers en fietsers bij wegenwerken. Dat blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Stijn Bex opvroeg bij minister Lydia Peeters (Open VLD), schrijft De Zondag. [naar artikel]
Nooit eerder vielen er zo weinig doden in het Antwerpse verkeer als in de eerste negen maanden van dit jaar. Met uitzondering van vorig jaar zitten we al sinds 2012 in die dalende trend. Opvallend is echter wel dat door het stijgende aantal fietsers ook het aantal fietsongevallen omhooggaat. [naar artikel]
In de eerste drie maanden van dit jaar waren er op Vlaamse wegen 1.873 letselongevallen met fietsers. 10% daarvan gebeurde tussen fietsers onderling, zegt de Antwerpse advocaat Marc Peeters. En dat loopt niet altijd goed af. Zo was er vorige week in Ranst een 73-jarige fietser die bij een inhaalmanoeuvre in aanraking kwam met wielertoeristen, zwaar viel en later overleed aan zijn verwondingen. “Een familiale of fietsverzekering is dus heel nuttig.” [naar artikel]
Het is deze ochtend levensgevaarlijk op de Gentse wegen. Het is overal spekglad, na de eerste winterprik. Van overal komen meldingen van gevallen voetgangers en fietsers, op de B401 alleen al gebeurden vijf ongevallen. De trams rijden intussen weer normaal, voor fietsers en voetgangers blijft het opletten. [naar artikel]
In de eerste helft van 2021 gebeurden er in onze provincie 384 letselongevallen met fietsers, een stijging met 23,5 procent ten opzichte van een jaar eerder en de sterkste stijging van alle Vlaamse provincies. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut VIAS. [naar artikel]
Bij vier op de vijf zware fietsongevallen is geen gemotoriseerd voertuig betrokken. Fietsers zijn zich daar amper van bewust. Zonder auto’s in de buurt leidt dat mogelijk tot roekelozer rijgedrag. [naar artikel]
Gent wil zich nog eens buigen over een mogelijk verbod op zware vrachtwagens in de ochtend- en avondspits. Dat zou dan vooral gelden op plekken waar er veel fietsers rijden. Zo'n maatregel kan helpen om zware ongevallen met fietsers te voorkomen, zoals er vanmorgen nog een gebeurde aan de Keizerpoort. Een jongen van 13 werd er op de fiets aangereden door een vrachtwagen, en raakte daarbij levensgevaarlijk gewond. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar gebeurden er elk jaar meer dan 200 ongevallen met voetgangers en fietsers bij wegenwerken in Vlaanderen. Dat blijkt uit cijfers die parlementslid Stijn Bex (Groen) opvroeg bij minister Lydia Peeters (Open Vld), schrijft De Zondag. [naar artikel]
Uit een studie van de spoedgevallendiensten van de vier grote ziekenhuizen in Gent blijkt dat een kwart van alle geregistreerde fietsongevallen in 2018 gebeurde op tramsporen. De meeste daarvan gebeurden in regenachtig herfstweer door jongere mensen tussen de 20 en 30 jaar. [naar artikel]
Gent, Leuven en Brussel creëren met de lockdown tijdelijk meer ruimte voor voetgangers en fietsers op plekken waar normaal auto’s rijden. Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) ziet dit voor Antwerpen niet zitten. “Jammer”, zeggen mobiliteits- en verkeersveiligheidsorganisaties, “want het is nu juist het moment voor zo’n experimenten”. [naar artikel]
Een te lange reeks zware fietsongevallen leverde vorige week nog maar eens de illustratie bij de hallucinante statistiek: fietsen is in dit land nog altijd 23 keer gevaarlijker dan autorijden. 'Als je de veiligheid van fietsers echt wilt verhogen, mogen de belangen van de automobilist niet meer op de eerste plaats komen.' [naar artikel]
Binnenkort kunnen fietsers langs een "zwevend" fietspad volledig rondom het Gardameer in Italië rijden. Dat meldt The Local dat veelbelovende dronebeelden aanhaalt. [naar artikel]
Om écht goed zicht te krijgen op de Werf van de Eeuw moet je de fiets op voor een fikse rit langs de Ring, langs alle plekken waar er gewerkt wordt of nog zal worden aan de Oosterweelverbinding. We nemen u mee op een tocht langs industrie, voorbij zoevende auto’s en langs stukken natuur en geschiedenis op linker- en rechteroever. [naar artikel]
Bij maar liefst 83 procent van de zware fietsongevallen is geen ander voertuig betrokken. Fietsers zijn zich daar bovendien amper van bewust. [naar artikel]
Jaarlijks rijden honderden fietsers tegen plots openende autodeuren. Meestal blijft het bij blikschade en schaafwonden, maar soms komen er ook fietsers bij om het leven. Reden genoeg dus om je deur te openen volgens een methode die in de rest van de wereld bekendstaat als ‘The Dutch Reach’. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.