Het is definitief: er komt geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht. In de plaats plant de Vlaamse regering een verbinding met elektrische trambussen. Zo komt na 18 jaar een einde aan een omstreden project. [naar artikel]
In Maastricht zijn ze ongerust over het nieuwe tracé van de sneltram in Hasselt. De tram zou daarin niet meer langs het treinstation rijden. Ze vrezen dat er zo minder reizigers op de sneltram Hasselt-Maastricht gaan stappen. Gisteren hebben Maastricht, de Vlaamse overheid en De Lijn hierover afspraken gemaakt. [naar artikel]
Doorbraak in het Spartacusplan: de trambus Hasselt-Genk-Maasmechelen zal over de grote ring in Hasselt lopen. Voor de lijn Hasselt-Maastricht moet een nieuwe studie de knoop tram/trambus doorhakken. [naar artikel]
“Vlaanderen heeft de plicht om te investeren in de sneltram Hasselt-Maastricht. Deze historische kans mogen we in Limburg niet laten liggen. Dat zou dom, dom, dom zijn.” Johan Sauwens, burgemeester van Bilzen, verwacht dat een trambus op Lijn 1 het einde zal betekenen van het hele Spartacusplan. [naar artikel]
Een claim mag het niet heten, maar Maastricht gaat op jacht naar 23 miljoen euro. Dat geld heeft de gemeente al uitgegeven aan de sneltram. Het is de vraag of het alternatief, de trambus, ook maar iets oplost. [naar artikel]
Wordt er een bocht voorbereid in het tramdossier Hasselt-Maastricht? Zelfs de grootste voorstanders vragen alternatieven te onderzoeken. Ook minister Peeters kijkt niet langer alleen naar een tram. [naar artikel]
De sneltram tussen Hasselt en Maastricht zal in 2023 beginnen rijden en moet in 2024 volledig operationeel zijn. Dat is dinsdag te horen na een overleg tussen mobiliteitsminister Ben Weyts en vervoersmaatschappij De Lijn, de provincie Limburg en de gemeente Maastricht. Totnogtoe werd verwacht dat het tracé in 2021 zou worden ingehuldigd. [naar artikel]
In het beste geval komt er een trambus tussen Hasselt en Pelt. Een sneltram is duur en geraakt niet in Hasselt. Dat is donderdag duidelijk geworden tijdens het politiek overleg over de Noord-Zuid. [naar artikel]
Op de grens van Vlaanderen en Nederland hebben Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en vertegenwoordigers van de provincie Nederlands Limburg een nieuw akkoord getekend om de sneltram tussen Hasselt en Maastricht aan te leggen. Die zou ten vroegste tegen 2021 kunnen rijden. [naar artikel]
De aanleg van de sneltram Hasselt-Maastricht neemt een nieuwe, belangrijke horde. Midden juni start de gunningsfase van het project. Drie consortia zijn kandidaat om eind 2021 te beginnen met de werken. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn en Nederlands gedeputeerde Patrick Van der Broek (CDA) hebben donderdag op de grens tussen België en Nederland een nieuwe overeenkomst ondertekend die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Het is de bedoeling om daar vanaf 2021 een sneltram te laten rijden, zo maakte minister Weyts duidelijk. [naar artikel]
N-VA-kopstuk Steven Vandeput geeft de doodsteek aan de Spartacus sneltram tussen Hasselt en Maastricht. Precies vanochtend zijn de werken voor die tram begonnen aan het kruispunt tussen de grote ring en de Universiteitslaan. “Niet erg”, zegt Vandeput, “over die bedding kan evengoed een bus rijden”. [naar artikel]
Het Maastrichtse actiecomité Op het Goede Spoor heeft 500 handtekeningen verzameld tegen de aanleg van de sneltram Hasselt-Maastricht. De ondertekenaars pleiten opnieuw voor een treinverbinding, in plaats van een tram door de stad. [naar artikel]
Dat de Vlaamse regering het tracé van de sneltram Hasselt-Maastricht wil veranderen, zorgt voor ongerustheid in Nederland. Wat met de eindhalte aan het station van Hasselt? En wat met de deadline in 2024? [naar artikel]
Door een gebrek aan concurrentie dreigt de sneltram Hasselt-Maastricht tot een kwart duurder te worden dan begroot. Zowel voor de bouw van de infrastructuur als de trams is er maar één kandidaat. [naar artikel]
Bij ons in de studio zit Jos Digneffe, ex-voorzitter van spoorvakbond ACOD Spoor en nu voorzitter van actiecomité Lijn 20 Hasselt-Maastricht. Digneffe is kritisch voor de nieuwe aanpassing in het Spartacusplan. “De trambus naar Maastricht waar men nu voor kiest, is al even zinloos als het oorspronkelijke idee van de tram”, klinkt het. [naar artikel]
De gemeente Diepenbeek laat aan projectleider ‘De Werkvennootschap’, die de plannen voor de Spartacuslijnen uitzet, weten dat ze geen trambus wil maar wel een sneltram. “Zoals voorzien”, zegt schepen Jerica Heleven (Groen). “We twijfelen heel erg aan de voordelen die voor de trambus worden opgesomd.” [naar artikel]
Het Hasselts stadsbestuur wil geen spartacustram meer in hun binnenstad. Ze willen een vervoersmiddel dat flexibeler is en stellen een trambus voor. Dat is een lange bus die veel mensen kan vervoeren maar niet over een spoor loopt.“Onzin”, vindt verkeersdeskundige Willy Miermans.” Een trambus over het hele traject werkt niet.” [naar artikel]
hasseltVorige week zei federaal Mobiliteitsminister François Bellot dat Infrabel geen geld voorziet om de spooroverwegen in Diepenbeek en Bilzen te overbruggen, te ondertunnelen of op te heffen. Dit is slecht nieuws voor heel Limburg want dan kan de sneltram tussen Hasselt en Maastricht niet rijden. [naar artikel]
Meer dan 100 miljoen euro. Zoveel spendeerden België en Nederland sinds 2004 via studies en infrastructuurwerken in voorbereiding van de tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. Maar de tramlijn komt er niet, zo besliste minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). De definitieve keuze valt op een elektrische trambus, maar de kritiek is hard. “Wacht maar af, die trambus wordt ook begraven, maar pas nà de verkiezingen.” Aan het woord: Jos Digneffe, comitévoorzitter Lijn 20, mobiliteitsprofessor Willy Miermans én ... de stad Maastricht. [naar artikel]
De stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg geven de Vlaamse Regering nog een laatste kans om een rechtszaak te voorkomen met als inzet een schadevergoeding van 20 miljoen euro. Aanleiding is de mislukte tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. [naar artikel]
De goedkeuring door de Nederlandse Raad van State betekent nog niet dat de werken aan de tram Hasselt-Maastricht morgen starten. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is de beslissing over de definitieve aanbesteding een zaak voor de volgende Vlaamse regering. [naar artikel]
HasseltVanmiddag vindt in het stadhuis van Hasselt topoverleg plaats over het tracé van de geplande sneltram Hasselt-Maastricht. Het nieuwe Hasseltse stadsbestuur wil een ander traject en zit daar vanmiddag over samen met Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. Er liggen drie alternatieven op tafel. [naar artikel]
De gemeente Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg geven de Vlaamse regering nog tot 1 juli om de schadevergoeding voor de misgelopen tramlijn Hasselt-Maastricht te regelen. Anders dreigen ze met juridische stappen. [naar artikel]
Een aanpassing van het tracé van de sneltram Hasselt-Maastricht in de Hasseltse binnenstad mag geen negatieve invloed hebben op het reizigerspotentieel. Die afspraak hebben Vlaanderen en Nederland maandag gemaakt. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.