Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Vlaamse regering kiest voor trambus in plaats van sneltram tussen Hasselt en Maastricht 

23/05/2022 - 18:35
"Er komt dan toch geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht, maar een elektrische trambus. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vanmiddag bekend gemaakt op een overleg met de directie van de Lijn, de stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg. Eerder werd ook al gekozen voor een trambus tussen Hasselt en Maasmechelen en Hasselt en Noord-Limburg."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Geen tram, maar trambus tussen Hasselt en Maastricht: Vlaamse regering hakt knoop door (23/05/2022 - Het Belang van Limburg)

Het is definitief: er komt geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht. In de plaats plant de Vlaamse regering een verbinding met elektrische trambussen. Zo komt na 18 jaar een einde aan een omstreden project. [naar artikel]


2. Nieuw tracé sneltram in Hasselt moet evenveel reizigers opleveren (18/02/2020 - VRT NWS)

In Maastricht zijn ze ongerust over het nieuwe tracé van de sneltram in Hasselt. De tram zou daarin niet meer langs het treinstation rijden. Ze vrezen dat er zo minder reizigers op de sneltram Hasselt-Maastricht gaan stappen. Gisteren hebben Maastricht, de Vlaamse overheid en De Lijn hierover afspraken gemaakt. [naar artikel]


3. Doorbraak Spartacusplan: Vlaamse regering leidt elektrische trambus over grote ring Hasselt (20/07/2021 - Het Belang van Limburg)

Doorbraak in het Spartacusplan: de trambus Hasselt-Genk-Maasmechelen zal over de grote ring in Hasselt lopen. Voor de lijn Hasselt-Maastricht moet een nieuwe studie de knoop tram/trambus doorhakken. [naar artikel]


4. Johan Sauwens: “Trambus van Hasselt naar Maastricht is onmogelijk” (24/09/2021 - Het Belang van Limburg)

“Vlaanderen heeft de plicht om te investeren in de sneltram Hasselt-Maastricht. Deze historische kans mogen we in Limburg niet laten liggen. Dat zou dom, dom, dom zijn.” Johan Sauwens, burgemeester van Bilzen, verwacht dat een trambus op Lijn 1 het einde zal betekenen van het hele Spartacusplan. [naar artikel]


5. Maastricht jaagt op 23 miljoen, nadat plan van sneltram vanuit Hasselt niet doorgaat (24/05/2022 - Het Belang van Limburg)

Een claim mag het niet heten, maar Maastricht gaat op jacht naar 23 miljoen euro. Dat geld heeft de gemeente al uitgegeven aan de sneltram. Het is de vraag of het alternatief, de trambus, ook maar iets oplost. [naar artikel]


6. Wordt ook sneltram Hasselt-Maastricht straks een trambus? (23/04/2021 - Het Belang van Limburg)

Wordt er een bocht voorbereid in het tramdossier Hasselt-Maastricht? Zelfs de grootste voorstanders vragen alternatieven te onderzoeken. Ook minister Peeters kijkt niet langer alleen naar een tram. [naar artikel]


7. Sneltram naar Maastricht zal in 2023 rijden (23/05/2017 - Het Belang van Limburg)

De sneltram tussen Hasselt en Maastricht zal in 2023 beginnen rijden en moet in 2024 volledig operationeel zijn. Dat is dinsdag te horen na een overleg tussen mobiliteitsminister Ben Weyts en vervoersmaatschappij De Lijn, de provincie Limburg en de gemeente Maastricht. Totnogtoe werd verwacht dat het tracé in 2021 zou worden ingehuldigd. [naar artikel]


8. Geen trein of sneltram meer mogelijk naar Noord-Limburg (12/03/2021 - Het Belang van Limburg)

In het beste geval komt er een trambus tussen Hasselt en Pelt. Een sneltram is duur en geraakt niet in Hasselt. Dat is donderdag duidelijk geworden tijdens het politiek overleg over de Noord-Zuid. [naar artikel]


9. [VIDEO] - Sneltram Hasselt-Maastricht komt er tegen 2021 (15/12/2016 - De Redactie)

Op de grens van Vlaanderen en Nederland hebben Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en vertegenwoordigers van de provincie Nederlands Limburg een nieuw akkoord getekend om de sneltram tussen Hasselt en Maastricht aan te leggen. Die zou ten vroegste tegen 2021 kunnen rijden. [naar artikel]


10. Sneltram Hasselt-Maastricht opnieuw stap dichterbij (28/05/2020 - Het Belang van Limburg)

De aanleg van de sneltram Hasselt-Maastricht neemt een nieuwe, belangrijke horde. Midden juni start de gunningsfase van het project. Drie consortia zijn kandidaat om eind 2021 te beginnen met de werken. [naar artikel]


11. “Sneltram tussen Hasselt en Maastricht rijdt vanaf 2021” (15/12/2016 - Het Belang van Limburg)

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn en Nederlands gedeputeerde Patrick Van der Broek (CDA) hebben donderdag op de grens tussen België en Nederland een nieuwe overeenkomst ondertekend die de weg vrijmaakt voor de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Het is de bedoeling om daar vanaf 2021 een sneltram te laten rijden, zo maakte minister Weyts duidelijk. [naar artikel]


12. Steven Vandeput geeft sneltram Hasselt - Maastricht de doodsteek: “Hou het geld in Limburg voor betere mobiliteitsprojecten’’ (25/03/2019 - Het Belang van Limburg)

N-VA-kopstuk Steven Vandeput geeft de doodsteek aan de Spartacus sneltram tussen Hasselt en Maastricht. Precies vanochtend zijn de werken voor die tram begonnen aan het kruispunt tussen de grote ring en de Universiteitslaan. “Niet erg”, zegt Vandeput, “over die bedding kan evengoed een bus rijden”. [naar artikel]


13. Actiecomité Maastricht verzamelt 500 handtekeningen tegen sneltram (29/05/2017 - Het Belang van Limburg)

Het Maastrichtse actiecomité Op het Goede Spoor heeft 500 handtekeningen verzameld tegen de aanleg van de sneltram Hasselt-Maastricht. De ondertekenaars pleiten opnieuw voor een treinverbinding, in plaats van een tram door de stad. [naar artikel]


14. Nederland eist duidelijkheid over nieuw tramtracé Hasselt (15/01/2020 - Het Belang van Limburg)

Dat de Vlaamse regering het tracé van de sneltram Hasselt-Maastricht wil veranderen, zorgt voor ongerustheid in Nederland. Wat met de eindhalte aan het station van Hasselt? En wat met de deadline in 2024? [naar artikel]


15. Sneltram Hasselt-Maastricht dreigt fors duurder te worden (21/04/2021 - Het Belang van Limburg)

Door een gebrek aan concurrentie dreigt de sneltram Hasselt-Maastricht tot een kwart duurder te worden dan begroot. Zowel voor de bouw van de infrastructuur als de trams is er maar één kandidaat. [naar artikel]


16. Jos Digneffe - Actiecomité Lijn 20: “De trambus naar Maastricht komt er nooit” (22/06/2022 - Het Belang van Limburg)

Bij ons in de studio zit Jos Digneffe, ex-voorzitter van spoorvakbond ACOD Spoor en nu voorzitter van actiecomité Lijn 20 Hasselt-Maastricht. Digneffe is kritisch voor de nieuwe aanpassing in het Spartacusplan. “De trambus naar Maastricht waar men nu voor kiest, is al even zinloos als het oorspronkelijke idee van de tram”, klinkt het. [naar artikel]


17. Diepenbeek wil zeker geen trambus maar wel sneltram op lijn 2 (10/02/2022 - Het Belang van Limburg)

De gemeente Diepenbeek laat aan projectleider ‘De Werkvennootschap’, die de plannen voor de Spartacuslijnen uitzet, weten dat ze geen trambus wil maar wel een sneltram. “Zoals voorzien”, zegt schepen Jerica Heleven (Groen). “We twijfelen heel erg aan de voordelen die voor de trambus worden opgesomd.” [naar artikel]


18. Stad Hasselt wil een trambus als alternatief voor de sneltram: "Regionale hoofdstad stelt zich op als kruidenier die niet verder denkt dan eigen deur” (11/01/2021 - VRT NWS)

Het Hasselts stadsbestuur wil geen spartacustram meer in hun binnenstad. Ze willen een vervoersmiddel dat flexibeler is en stellen een trambus voor. Dat is een lange bus die veel mensen kan vervoeren maar niet over een spoor loopt.“Onzin”, vindt verkeersdeskundige Willy Miermans.” Een trambus over het hele traject werkt niet.” [naar artikel]


19. “Geen beter alternatief voor sneltram” (1) (14/06/2018 - Het Belang van Limburg)

hasseltVorige week zei federaal Mobiliteitsminister François Bellot dat Infrabel geen geld voorziet om de spooroverwegen in Diepenbeek en Bilzen te overbruggen, te ondertunnelen of op te heffen. Dit is slecht nieuws voor heel Limburg want dan kan de sneltram tussen Hasselt en Maastricht niet rijden. [naar artikel]


20. “Wie moet zich verantwoorden voor weggooien 100 miljoen euro?”: minister Peeters krijgt wind van voren na afvoeren tramlijn Hasselt-Maastricht (26/05/2022 - Het Laatste Nieuws)

Meer dan 100 miljoen euro. Zoveel spendeerden België en Nederland sinds 2004 via studies en infrastructuurwerken in voorbereiding van de tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. Maar de tramlijn komt er niet, zo besliste minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). De definitieve keuze valt op een elektrische trambus, maar de kritiek is hard. “Wacht maar af, die trambus wordt ook begraven, maar pas nà de verkiezingen.” Aan het woord: Jos Digneffe, comitévoorzitter Lijn 20, mobiliteitsprofessor Willy Miermans én ... de stad Maastricht. [naar artikel]


21. Maastricht geeft Vlaamse regering nog een laatste kans om rechtszaak te voorkomen rond Spartacus (25/01/2024 - Het Belang van Limburg)

De stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg geven de Vlaamse Regering nog een laatste kans om een rechtszaak te voorkomen met als inzet een schadevergoeding van 20 miljoen euro. Aanleiding is de mislukte tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. [naar artikel]


22. Minister Weyts: “Definitieve aanbesteding sneltram is voor volgende Vlaamse regering” (15/05/2019 - Het Belang van Limburg)

De goedkeuring door de Nederlandse Raad van State betekent nog niet dat de werken aan de tram Hasselt-Maastricht morgen starten. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is de beslissing over de definitieve aanbesteding een zaak voor de volgende Vlaamse regering. [naar artikel]


23. Topman De Lijn in Hasselt voor overleg Spartacusplan (22/02/2019 - Het Belang van Limburg)

HasseltVanmiddag vindt in het stadhuis van Hasselt topoverleg plaats over het tracé van de geplande sneltram Hasselt-Maastricht. Het nieuwe Hasseltse stadsbestuur wil een ander traject en zit daar vanmiddag over samen met Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. Er liggen drie alternatieven op tafel. [naar artikel]


24. Maastricht dreigt Vlaamse regering voor rechtbank te dagen in misgelopen tramdossier (18/05/2023 - Het Belang van Limburg)

De gemeente Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg geven de Vlaamse regering nog tot 1 juli om de schadevergoeding voor de misgelopen tramlijn Hasselt-Maastricht te regelen. Anders dreigen ze met juridische stappen. [naar artikel]


25. Aanpassing van tramtracé Hasselt-Maastricht mag niet zorgen voor minder reizigers (18/02/2020 - Het Belang van Limburg)

Een aanpassing van het tracé van de sneltram Hasselt-Maastricht in de Hasseltse binnenstad mag geen negatieve invloed hebben op het reizigerspotentieel. Die afspraak hebben Vlaanderen en Nederland maandag gemaakt. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!