Bizar gezicht vrijdagochtend op de Hasseltse Groene Boulevard: plots dook een trambus op tussen het autoverkeer. [naar artikel]
De trambusbedding van de Noord-Zuid wordt waar mogelijk aangelegd als een karrenspoor. Op die manier wil men bijkomende verharding vermijden en het publiek domein vergroenen. Dat staat in de projectonderzoeksnota van de Noord-Zuidverbinding. [naar artikel]
Met trambussen tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen wil mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) een doorbraak forceren in het Spartacusplan. Krijgt Limburg eindelijk hoogwaardig openbaar vervoer? [naar artikel]
Het Hasselts stadsbestuur wil geen spartacustram meer in hun binnenstad. Ze willen een vervoersmiddel dat flexibeler is en stellen een trambus voor. Dat is een lange bus die veel mensen kan vervoeren maar niet over een spoor loopt.“Onzin”, vindt verkeersdeskundige Willy Miermans.” Een trambus over het hele traject werkt niet.” [naar artikel]
Wordt er een bocht voorbereid in het tramdossier Hasselt-Maastricht? Zelfs de grootste voorstanders vragen alternatieven te onderzoeken. Ook minister Peeters kijkt niet langer alleen naar een tram. [naar artikel]
Doorbraak in het Spartacusplan: de trambus Hasselt-Genk-Maasmechelen zal over de grote ring in Hasselt lopen. Voor de lijn Hasselt-Maastricht moet een nieuwe studie de knoop tram/trambus doorhakken. [naar artikel]
“Vlaanderen heeft de plicht om te investeren in de sneltram Hasselt-Maastricht. Deze historische kans mogen we in Limburg niet laten liggen. Dat zou dom, dom, dom zijn.” Johan Sauwens, burgemeester van Bilzen, verwacht dat een trambus op Lijn 1 het einde zal betekenen van het hele Spartacusplan. [naar artikel]
Na 50 jaar palaveren over de Noord-Zuid is de historische beslissing genomen om twee tunnels - één onder het centrum van Houthalen en één onder het centrum van Helchteren - aan te leggen. De Werkvennootschap en de Vlaamse ministers Lydia Peeters en Zuhal Demir kiezen voor het doortochttracé, met tunnels dus onder de Grote Baan. En zo moet er eindelijk een vlotte verbinding tot stand komen tussen Noord-Limburg en Hasselt. Er wordt 835 miljoen euro voor uitgetrokken en het wordt samen met Oosterweel in Antwerpen één van de grootste infrastructuurwerken in Vlaanderen. De impact is groot. Omdat in Houthalen een 2x2-tunnel komt, moeten 150 woningen of percelen onteigend worden. Het gaat onder meer om de McDonald’s, het Bruno-tankstation en woningen langs de Grote Baan in Laak. Naast de tunnels zal er ook een elektrische trambus van Pelt naar Hasselt rijden in een eigen bedding op 45 minuten tijd. Ecopassages aan de Mangelbeek en Molenheide moeten de natuur maximaal beschermen. [naar artikel]
Het is definitief: er komt geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht. In de plaats plant de Vlaamse regering een verbinding met elektrische trambussen. Zo komt na 18 jaar een einde aan een omstreden project. [naar artikel]
Er komt dan toch geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht, maar een elektrische trambus. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vanmiddag bekend gemaakt op een overleg met de directie van de Lijn, de stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg. Eerder werd ook al gekozen voor een trambus tussen Hasselt en Maasmechelen en Hasselt en Noord-Limburg. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.