Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van... [naar artikel]
Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van fijnstof bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen. VAB gebruikte een moderne fijnstofdeeltjesteller om de werkelijke uitstoot te meten van 152 voertuigen. Extrapolatie naar het Belgische wagenpark leert dat er mogelijk 165.000 dieselvoertuigen rondrijden met defecte of verwijderde roetfilter. [naar artikel]
Eén op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens in Vlaanderen werkt niet. Dat zegt de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) na een eigen onderzoek. Wanneer de roetfilter van een Euro 5- of 6-diesel niet functioneert, zou die auto eigenlijk niet in de lage-emissiezone (LEZ) mogen. Maar het probleem is dat momenteel niemand, ook niet de autokeuring, kan vaststellen of de roetfilter nog correct werkt. VAB vraagt de Vlaamse overheid daarom de regelgeving rond lage-emissiezones aan te passen. [naar artikel]
Wie bij de autokeuring een rode kaart ontvangt voor een defecte roetfilter, krijgt tijdelijk een jaar de tijd om de roetfilter in orde te brengen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) beslist, zo schrijft Het Belang van Limburg vandaag. [naar artikel]
Slecht nieuws voor dieselrijders. De termijn om een defecte roetfilter te laten herstellen of vervangen wordt ingekort van een jaar tot drie maanden. En het is een dure grap. Van een paar honderden euro’s tot wel 2.000?euro, waarschuwen autoherstellers. [naar artikel]
Wie bij de autokeuring een rode kaart krijgt voor een defecte roetfilter zal een jaar de tijd krijgen om de roetfilter in orde te brengen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) beslist. Tot voor kort moest een afgekeurde roetfilter binnen de drie maanden gereinigd of vervangen worden. [naar artikel]
20:48 Een uitgebreide informatiecampagne moet duidelijk maken dat vervuilende dieselwagens met euronorm 4 vanaf 1 januari 2022 niet meer welkom zijn in de Brusselse lage-emissiezone (LEZ). [naar artikel]
Wie bij de autokeuring een rode kaart ontvangt voor een defecte roetfilter, krijgt tijdelijk een jaar de tijd om de roetfilter in orde te brengen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) beslist, zo schrijft Het Belang van Limburg maandag. [naar artikel]
Wie bij de autokeuring een rood keuringsattest krijgt voor een defecte roetfilter zal extra tijd krijgen om die filter te vervangen. Door logistieke problemen is het bijzonder moeilijk om binnen de normale termijn van 15 dagen een nieuwe roetfilter te plaatsen en een herkeuring uit te voeren. Daarom verlengt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters de termijn voor die herkeuring tijdelijk naar drie maanden. [naar artikel]
Oppositiepartij sp.a stelt voor een premie van 1.000 euro in te voeren voor mensen die hun oude, vervuilende wagen laten slopen. Op die manier zouden een pak vervuilende wagens versneld van de weg kunnen gehaald worden. “Het gaat vooral om dieselwagens zonder roetfilter. Dat zijn geen roestbakken, maar echte ‘roetbakken’ die massa’s ziekmakende dieselroet, fijn stof en stikstofoxide uitstoten. Die wagens moeten zo snel mogelijk van onze Vlaamse wegen”, zegt sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke. [naar artikel]
Wie bij de autokeuring een rood keuringsattest krijgt voor een defecte roetfilter, zal extra tijd krijgen om die filter te vervangen. Door logistieke problemen is het moeilijk om binnen de normale termijn van 15 dagen een nieuwe roetfilter te plaatsen en een herkeuring uit te voeren. Om die reden verlengt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) de termijn voor de herkeuring tijdelijk naar drie maanden. [naar artikel]
10:22 Wie bij de autokeuring een rode kaart ontvangt voor een defecte roetfilter, krijgt nu tijdelijk een jaar om die te laten herstellen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) b... [naar artikel]
Oppositiepartij SP.A stelt voor een premie van duizend euro in te voeren voor mensen die hun oude, vervuilende wagen laten slopen. Op die manier zouden een pak vervuilende wagens versneld van de weg kunnen gehaald worden. [naar artikel]
Oppositiepartij SP.A stelt voor een premie van 1.000 euro in te voeren voor mensen die hun oude, vervuilende wagen laten slopen. Op die manier zouden een pak vervuilende wagens versneld van de weg kunnen gehaald worden. "Het gaat vooral om dieselwagens zonder roetfilter. Dat zijn geen roestbakken, maar echte "roetbakken" die massa's ziekmakende dieselroet, fijn stof en stikstofoxide uitstoten. Die wagens moeten zo snel mogelijk van onze Vlaamse wegen", zegt SP.A-fractieleider Joris Vandenbroucke. [naar artikel]
De maand december ligt in het vooruitzicht en dat betekent dat er een aantal zaken veranderen. Zo krijgen ambtenaren vanaf 1 december twee procent meer loon en wordt de termijn om een defecte roetfilter te herstellen ingekort. Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen. [naar artikel]
gentHet Gentse stadsbestuur zal bestuurders van vervuilende auto's (dieselwagens met een Euro?4-norm) vanaf 1 januari volgend jaar 25 euro per week aanrekenen. [naar artikel]
Wallonië gaat vervuilende personenwagens op diesel stapsgewijs verbieden. Vanaf 2023 zullen de oudste dieselwagens er niet meer mogen rijden en na... [naar artikel]
De uitstoot van meer recente dieselwagens wordt vanaf 1 juli 2022 op een nieuwe manier gemeten. De autokeuring gebruikt voor dieselwagens vanaf euronorm 5 niet langer de traditionele roettest, wel een "deeltjesteller". Die meet zeer nauwgezet het aantal fijnstofdeeltjes dat een auto uitstoot en zal zo bloot leggen wanneer de verplichte roetfilter in zo'n auto slecht werkt of zelfs is weggehaald. De verschillende regionale regeringen hopen zo de luchtkwaliteit sterk te verbeteren. [naar artikel]
Antwerpen neemt drastische maatregelen tegen vervuilende auto's. Vanaf 2016 komen dieselwagens ouder dan 15 jaar niet meer voorbij de ring. Een kwart van de auto's komt er niet meer in of heeft een roetfilter nodig. [naar artikel]
In Brussel is vanmiddag een camera voorgesteld die de uitstoot van voertuigen registreert en die het mogelijk maakt vervuilende dieselwagens op te sporen. Kathleen van Brempt (SP.A), voorzitter van de Dieselgate-commissie van het Europees Parlement, noemt de camera een wapen in de strijd tegen sjoemelaars. [naar artikel]
Zo’n 15 procent van de dieselwagens is uitgerust met een roetfilter die zwaar defect is. Dat blijkt uit metingen uitgevoerd door onderzoekers van de UCLouvain, zo meldt Le Soir woensdag. Hun bevindingen worden ook gepubliceerd in het blad Atmospheric Environment. [naar artikel]
Vanaf 1 januari geldt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende dieselwagens zullen er in 2018 niet... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.