Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

Een op de acht Euro 5-dieselwagens heeft defecte roetfilter en dat heeft enorm vervuilende gevolgen

25/02/2020 - 20:51
"Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van..."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Roettest van autokeuring is waardeloos: een op de acht Euro 5-diesels stoot 730 (!) keer meer uit dan normaal door defecte roetfilter (25/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van... [naar artikel]


2. Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect (25/02/2020 - Het Nieuwsblad)

Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens is defect. Dat leidt mobiliteitsclub VAB af uit een onderzoek naar de effectieve uitstoot van fijnstof bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen. VAB gebruikte een moderne fijnstofdeeltjesteller om de werkelijke uitstoot te meten van 152 voertuigen. Extrapolatie naar het Belgische wagenpark leert dat er mogelijk 165.000 dieselvoertuigen rondrijden met defecte of verwijderde roetfilter. [naar artikel]


3. VAB: “Een op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens werkt niet en de autokeuring kan dat niet meten” (26/02/2020 - VRT NWS)

Eén op de acht roetfilters bij Euro 5-dieselwagens in Vlaanderen werkt niet. Dat zegt de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) na een eigen onderzoek. Wanneer de roetfilter van een Euro 5- of 6-diesel niet functioneert, zou die auto eigenlijk niet in de lage-emissiezone (LEZ) mogen. Maar het probleem is dat momenteel niemand, ook niet de autokeuring, kan vaststellen of de roetfilter nog correct werkt. VAB vraagt de Vlaamse overheid daarom de regelgeving rond lage-emissiezones aan te passen. [naar artikel]


4. Roetfilter afgekeurd? Dan heeft u een jaar de tijd om hem te vervangen (28/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

Wie bij de autokeuring een rode kaart ontvangt voor een defecte roetfilter, krijgt tijdelijk een jaar de tijd om de roetfilter in orde te brengen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) beslist, zo schrijft Het Belang van Limburg vandaag. [naar artikel]


5. Nog slechts drie maanden tijd om defecte roetfilter te herstellen, en dat kan een dure grap worden (28/11/2023 - Het Belang van Limburg)

Slecht nieuws voor dieselrijders. De termijn om een defecte roetfilter te laten herstellen of vervangen wordt ingekort van een jaar tot drie maanden. En het is een dure grap. Van een paar honderden euro’s tot wel 2.000?euro, waarschuwen autoherstellers. [naar artikel]


6. Termijn om afgekeurde roetfilter te vervangen verlengd tot jaar (28/11/2022 - Het Belang van Limburg)

Wie bij de autokeuring een rode kaart krijgt voor een defecte roetfilter zal een jaar de tijd krijgen om de roetfilter in orde te brengen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) beslist. Tot voor kort moest een afgekeurde roetfilter binnen de drie maanden gereinigd of vervangen worden. [naar artikel]


7. Lage-emissiezone Brussel weert vanaf 2022 laatste dieselwagens zonder roetfilter (17/05/2021 - De Tijd)

20:48 Een uitgebreide informatiecampagne moet duidelijk maken dat vervuilende dieselwagens met euronorm 4 vanaf 1 januari 2022 niet meer welkom zijn in de Brusselse lage-emissiezone (LEZ). [naar artikel]


8. Een jaar tijd om afgekeurde roetfilter in orde te brengen (28/11/2022 - Het Nieuwsblad)

Wie bij de autokeuring een rode kaart ontvangt voor een defecte roetfilter, krijgt tijdelijk een jaar de tijd om de roetfilter in orde te brengen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) beslist, zo schrijft Het Belang van Limburg maandag. [naar artikel]


9. Burger krijgt extra tijd om defecte roetfilter te vervangen (18/07/2022 - Het Belang van Limburg)

Wie bij de autokeuring een rood keuringsattest krijgt voor een defecte roetfilter zal extra tijd krijgen om die filter te vervangen. Door logistieke problemen is het bijzonder moeilijk om binnen de normale termijn van 15 dagen een nieuwe roetfilter te plaatsen en een herkeuring uit te voeren. Daarom verlengt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters de termijn voor die herkeuring tijdelijk naar drie maanden. [naar artikel]


10. Sp.a wil met slooppremie oude ‘roetbakken’ van de weg halen (15/04/2018 - Het Belang van Limburg)

Oppositiepartij sp.a stelt voor een premie van 1.000 euro in te voeren voor mensen die hun oude, vervuilende wagen laten slopen. Op die manier zouden een pak vervuilende wagens versneld van de weg kunnen gehaald worden. “Het gaat vooral om dieselwagens zonder roetfilter. Dat zijn geen roestbakken, maar echte ‘roetbakken’ die massa’s ziekmakende dieselroet, fijn stof en stikstofoxide uitstoten. Die wagens moeten zo snel mogelijk van onze Vlaamse wegen”, zegt sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke. [naar artikel]


11. Belgen krijgen drie maanden langer de tijd om defecte roetfilter te vervangen (18/07/2022 - Het Laatste Nieuws)

Wie bij de autokeuring een rood keuringsattest krijgt voor een defecte roetfilter, zal extra tijd krijgen om die filter te vervangen. Door logistieke problemen is het moeilijk om binnen de normale termijn van 15 dagen een nieuwe roetfilter te plaatsen en een herkeuring uit te voeren. Om die reden verlengt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) de termijn voor de herkeuring tijdelijk naar drie maanden. [naar artikel]


12. Jaar respijt voor auto's met afgekeurde roetfilter (28/11/2022 - De Tijd)

10:22 Wie bij de autokeuring een rode kaart ontvangt voor een defecte roetfilter, krijgt nu tijdelijk een jaar om die te laten herstellen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) b... [naar artikel]


13. SP.A wil vervuilende dieselwagens met slooppremie van de weg halen (15/04/2018 - Knack)

Oppositiepartij SP.A stelt voor een premie van duizend euro in te voeren voor mensen die hun oude, vervuilende wagen laten slopen. Op die manier zouden een pak vervuilende wagens versneld van de weg kunnen gehaald worden. [naar artikel]


14. SP.A wil met slooppremie oude "roetbakken" van de weg halen (15/04/2018 - VRT NWS)

Oppositiepartij SP.A stelt voor een premie van 1.000 euro in te voeren voor mensen die hun oude, vervuilende wagen laten slopen. Op die manier zouden een pak vervuilende wagens versneld van de weg kunnen gehaald worden. "Het gaat vooral om dieselwagens zonder roetfilter. Dat zijn geen roestbakken, maar echte "roetbakken" die massa's ziekmakende dieselroet, fijn stof en stikstofoxide uitstoten. Die wagens moeten zo snel mogelijk van onze Vlaamse wegen", zegt SP.A-fractieleider Joris Vandenbroucke. [naar artikel]


15. Meer loon voor ambtenaren en minder tijd om defecte roetfilter te herstellen: dit verandert op 1 december (27/11/2023 - Het Laatste Nieuws)

De maand december ligt in het vooruitzicht en dat betekent dat er een aantal zaken veranderen. Zo krijgen ambtenaren vanaf 1 december twee procent meer loon en wordt de termijn om een defecte roetfilter te herstellen ingekort. Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen. [naar artikel]


16. 25 euro per week om met vervuilende auto Gent in te rijden (17/04/2019 - Het Belang van Limburg)

gentHet Gentse stadsbestuur zal bestuurders van vervuilende auto's (dieselwagens met een Euro?4-norm) vanaf 1 januari volgend jaar 25 euro per week aanrekenen. [naar artikel]


17. Wallonië gaat vervuilende dieselwagens stapsgewijs bannen (07/12/2017 - Het Laatste Nieuws)

Wallonië gaat vervuilende personenwagens op diesel stapsgewijs verbieden. Vanaf 2023 zullen de oudste dieselwagens er niet meer mogen rijden en na... [naar artikel]


18. De beruchte "roettest" verandert voor heel wat dieselwagens. "Wie zonder roetfilter rondrijdt, krijgt rode kaart" (15/06/2022 - VRT NWS)

De uitstoot van meer recente dieselwagens wordt vanaf 1 juli 2022 op een nieuwe manier gemeten. De autokeuring gebruikt voor dieselwagens vanaf euronorm 5 niet langer de traditionele roettest, wel een "deeltjesteller". Die meet zeer nauwgezet het aantal fijnstofdeeltjes dat een auto uitstoot en zal zo bloot leggen wanneer de verplichte roetfilter in zo'n auto slecht werkt of zelfs is weggehaald. De verschillende regionale regeringen hopen zo de luchtkwaliteit sterk te verbeteren. [naar artikel]


19. Oude auto? Dan komt u 't Stad niet meer in (06/04/2019 - De Morgen)

Antwerpen neemt drastische maatregelen tegen vervuilende auto's. Vanaf 2016 komen dieselwagens ouder dan 15 jaar niet meer voorbij de ring. Een kwart van de auto's komt er niet meer in of heeft een roetfilter nodig. [naar artikel]


20. Slimme camera betrapt vervuilende dieselwagens (28/09/2017 - VRT NWS)

In Brussel is vanmiddag een camera voorgesteld die de uitstoot van voertuigen registreert en die het mogelijk maakt vervuilende dieselwagens op te sporen. Kathleen van Brempt (SP.A), voorzitter van de Dieselgate-commissie van het Europees Parlement, noemt de camera een wapen in de strijd tegen sjoemelaars. [naar artikel]


21. Eén roetfilter op zeven werkt niet: “Tot 10.000 keer meer roetdeeltjes dan toegelaten” (14/10/2020 - Het Nieuwsblad)

Zo’n 15 procent van de dieselwagens is uitgerust met een roetfilter die zwaar defect is. Dat blijkt uit metingen uitgevoerd door onderzoekers van de UCLouvain, zo meldt Le Soir woensdag. Hun bevindingen worden ook gepubliceerd in het blad Atmospheric Environment. [naar artikel]


22. Lage-emissiezone in Brussel van kracht: vervuilende dieselwagens niet meer welkom (01/01/2018 - Het Laatste Nieuws)

Vanaf 1 januari geldt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende dieselwagens zullen er in 2018 niet... [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!