YouTubefenomeen Acid kleurt de afleveringen van ‘De slimste mens’, Tiktokker Timon ‘Ma Stobbe’ Verbeeck is verantwoordelijk voor het kinderwoord van het jaar en zijn collega Jonathan Medart waagt z’n kans in ‘Dancing with the stars’. Je kan er letterlijk niet naast kijken: influencers maken tegenwoordig ook op nationale televisie het mooie weer. Maar waarom zijn ze nu zo alomtegenwoordig? Gaan zenders specifiek op zoek naar influencers voor hun tv-programma’s? En zijn ze de BV’s van morgen? “Iemand die populair is op TikTok, zal niet per definitie een ideaal schermgezicht zijn.” [naar artikel]
Het lijkt er op dat Rusland nu ook influencers inzet in zijn propagandamachine. Op TikTok spreken verschillende influencers hun steun uit voor de invasie van Oekraïne. Ze zeggen allemaal dezelfde tekst op, woord voor woord. Kijk hierboven naar de gelijkenissen in de posts. Ondertussen heeft het videoplatform al aangekondigd dat Russen niet meer kunnen posten op TikTok. [naar artikel]
Hoge functionarissen van de Amerikaanse regering hebben gewaarschuwd voor een hoge dodentol, in het geval Rusland zou overgaan tot een grootschalige invasie van Oekraïne. Dat bericht de New York Times. Een invasie op grote schaal zou tot 50.000 burgers het leven kunnen kosten en zou voor een vluchtelingencrisis in Europa zorgen. [naar artikel]
De Oekraïense Elena Kolbasnikova, die ook wel “Poetins fangirl” wordt genoemd, is in Duitsland veroordeeld tot een boete van 900 euro na pro-Russische uitspraken. De 48-jarige activiste had in interviews met Duitse media onder meer gezegd dat “Rusland geen agressor is” en dat de invasie van haar vaderland “nodig” was. [naar artikel]
Oekraïense wetenschappers zijn bezorgd over de impact van een mogelijke Russische invasie op het wetenschappelijke onderzoek in het land. “Ik zit op een warme plek en er is internet. Ik weet alleen niet of dat morgen nog steeds zo is”. De angst van veel wetenschappers is niet ongegrond. Toen Rusland in 2014 de Krim annexeerde, […] [naar artikel]
Influencers vervullen al verschillende jaren de functie van de traditionele reclamespotjes. Maar kende je virtuele influencers al? In eerste instantie lijken ze niet veel te verschillen van de traditionele influencers, op één punt na: ze bestaan niet echt. Toch kiezen steeds meer ondernemingen voor zo’n digitale vertegenwoordiger. Sara Pabian, professor in de Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Tilburg en Antwerpen, legt uit wat de voor- en nadelen zijn. “Bedrijven kunnen een op maat gemaakt personage ontwikkelen dat het merk naar hun normen vertegenwoordigt.” Zijn virtuele influencers de toekomst? [naar artikel]
In De ontdekking van de hemel noemde Harry Mulisch het 'de gouden muur': een scherm waarachter machthebbers zich verschuilen. 'Topfiguren hebben dat nodig om beter te functioneren', zegt arbeidspsycholoog Frederik Anseel. In het geval van Didier Bellens heeft dat scherm een naam: Concetta Fagard. Maar ook andere topmanagers houden vast aan vertrouwenspersonen. [naar artikel]
Vandaag de dag zijn het niet meer reclamespotjes, maar influencers die met de scepter slaan. Ze bepalen wat we dragen, smeren, eten. Kortom: waar stervelingen hun geld aan uitgeven. Maar op sociale media ontstaat nu een tegenbeweging van ‘de-influencers’ die juist het tegenovergestelde doen. Hun nobele doel: de (financieel) kwetsbare consument beschermen. “Mooie verpakking of niet, het is nog steeds rotzooi.” [naar artikel]
China heeft een reeks nieuwe geboden en verboden in wetten gegoten die gelden voor influencers, of “internetankers” zoals China ze noemt. De nieuwe regels vereisen onder meer dat influencers die advies geven over geneeskunde of financiën eerst moeten aantonen dat zij daartoe bevoegd zijn. De regels vereisen van influencers ook expertise over welke politieke standpunten […] [naar artikel]
Het Witte Huis heeft de term “invasie” in de mond genomen om de Russische manoeuvres in Oekraïne te omschrijven. Dat meldt het Amerikaanse persbureau AP dinsdag. “We denken dat dit, jawel, het begin van een invasie is, de laatste Russische invasie in Oekraïne”, aldus Jon Finer, adjunct-adviseur nationale veiligheid van president Joe Biden. De adviseur beklemtoonde dat het woord “laatste” hier belangrijk is. “Een invasie is een invasie en dat is wat nu bezig is.” [naar artikel]
Er is in België tot nu toe één geval vastgesteld van de nieuwe coronavariant. Dat bevestigde minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) aan VTM Nieuws. “Voorzichtigheid is nodig, paniek niet”, klinkt het. [naar artikel]
Hoge functionarissen van de Amerikaanse regering hebben gewaarschuwd voor een hoge dodentol, in het geval Rusland zou overgaan tot een grootschalige invasie van Oekraïne. Dat bericht de New York Times. Een invasie op grote schaal zou tot 50.000 burgers het leven kunnen kosten en zou voor een vluchtelingencrisis in Europa zorgen. [naar artikel]
Influencers kunnen het nieuwe jaar met meer privacy inzetten. Ze moeten hun adres niet meer publiceren op pakweg Tiktok of Instagram. Het mag ook via een omwegje. “Onder de influencers zijn er ook jonge, kwetsbare vrouwen.” [naar artikel]
Grote merken als Prada en Calvin Klein schakelen niet langer alleen influencers van vlees en bloed in om reclame te maken voor hun producten. Ook virtuele influencers, door AI ontwikkelde personages op het internet, verdienen de jongste tijd miljoenen door de merken aan te prijzen bij hun vele volgers. “En die markt gaat nog aanzienlijk groeien”, zeggen experts. [naar artikel]
Geen reclamespotjes, maar influencers bepalen tegenwoordig wat we dragen, smeren, eten. Kortom: waar stervelingen hun geld aan uitgeven. Maar op sociale media steekt nu een tegenbeweging van ‘de-influencers’ van wal, die dus juist het tegenovergestelde doen. Hun nobele doel: de (financieel) kwetsbare consument beschermen. “Mooie verpakking of niet, het is nog steeds rotzooi.” [naar artikel]
Een 50-tal influencers hebben de afgelopen tijd een waarschuwing van de overheid in de bus gekregen. Daarin wijst de FOD Economie hen erop dat ze hun adres en een ondernemingsnummer moeten vermelden op hun profielen op sociale media. Sinds een aantal maanden is dat verplicht voor iedereen die online reclame maakt en daarvoor betaald krijgt. “Ik ga dit niet doen”, schrijft Acid, één van de bekendste influencers van Vlaanderen. [naar artikel]
Ze zijn er nog, maar ze zijn met minder. Nu ook de horeca in Nederland opnieuw draait, telt de Antwerpse binnenstad dit weekend minder noorderburen. De lokale horeca is tevreden met de extra inkomsten van de voorbije weken, maar ook blij dat de oranje invasie voorbij is. “Het was extreem”, en “Met het aantal Nederlanders is ook het aantal no-shows toegenomen. Tot 68 in één dag.” [naar artikel]
Reclame moet herkenbaar zijn als reclame. Veel influencers hebben dat nog altijd niet begrepen, leert een onderzoek. “Als je zegt dat iets reclame is, swipen de mensen sneller weg.” [naar artikel]
“De militaire basis op 2 kilometer van mijn huis is vernield door een precisie-aanval”, meldt een Limburger vanuit de Oekraïense stad Odessa. “Maar van een invasie is geen sprake. Voorlopig ga ik niet vertrekken.” [naar artikel]
Xander De Rycke heeft het aan de stok met Jamie-Lee Six en Steffie Mercie na zijn eindejaarsconference ‘Houdt het voor bekeken 2023’. De influencers worden door de mangel gehaald in zijn show en kunnen daar niet mee lachen. De Rycke reageert op Instagram: “Ik heb dit jaar nauwelijks de mormels aangeraakt die jullie gemaakt hebben. Por de beer niet.” [naar artikel]
Drie influencers moeten in totaal 400.000 euro aan achterstallige belastingen betalen omdat ze niet alle inkomsten hebben aangegeven. Is er kwaad opzet in het spel? Volgens Benjamin Daemen, oprichter van Creative Finance, een kantoor dat creatieve bedrijven begeleidt op administratief en financieel vlak, blijft het voor influencers zeer onduidelijk wat ze allemaal moeten melden aan […] [naar artikel]
Een Egyptische rechtbank heeft vijf influencers veroordeeld tot twee jaar cel omdat ze “aanstootgevende inhoud” publiceerden en de “openbare zeden”... [naar artikel]
“Ik heb veel volgers en zou uw zaak kunnen promoten, wat krijg ik daarvoor?” Geregeld ontvangt Sandra Wilmans van B&B en sauna De Verborgen Parel in het Limburgse Hoepertingen (Borgloon) mailtjes van influencers die gratis willen langskomen in ruil voor online publiciteit. “En als ik vriendelijk bedank, reageren ze ook nog eens arrogant.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.