Minder product, voor eenzelfde of zelfs hogere prijs. De marketingtruc waarmee producenten een prijsverhoging willen camoufleren, is van alle tijden. Bij een ontvlammende kassarekening is het fenomeen shrinkflation, ofwel ‘krimpflatie’, actueler dan ooit. Van deze artikels werd de voorbije maanden wel de inhoud, maar niet de prijs kleiner. [naar artikel]
De Nederlandse Consumentenbond zegt massaal klachten te krijgen over ‘krimpflatie’. Daarbij zit er minder in een verpakking, maar daalt de prijs niet mee. De consumentenorganisatie roept de fabrikanten op tot meer transparantie. Het cijfer: De Consumentenbond in Nederland opende eind oktober een meldpunt voor klachten over bedrijven die de huidige economische situatie met hoge inflatie […] [naar artikel]
Een nieuwe verpakking, dezelfde prijs, maar toch minder inhoud. Vooruit dient een wetsvoorstel in om komaf te maken met het fenomeen van krimpflatie. [naar artikel]
Een nieuwe verpakking, dezelfde prijs, maar toch minder inhoud. Vooruit dient een wetsvoorstel in om komaf te maken met het fenomeen van krimpflatie. [naar artikel]
De Nederlandse Consumentenbond waarschuwt dezer dagen voor krimpflatie: daarbij stijgt de verkoopprijs van een product niet, maar krijg je wel minder inhoud. Juridisch gezien mag dat. [naar artikel]
Krimpflatie, waarbij producten in omvang of kwantiteit afnemen terwijl hun prijzen gelijk blijven of stijgen, wordt steeds meer opgemerkt in supermarkten over heel de wereld. De stijging in de consumptieprijzen lijkt maar niet te minderen, ondanks de renteverhogingen van centrale banken. Steeds meer Belgen moeten daardoor terugvallen op hun spaargeld en passen hun uitgavegedrag aan. […] [naar artikel]
Als het van Vooruit en PS afhangt, moeten bedrijven stoppen met minder rijstkorrels of chips in een zakje te steken, terwijl de prijs gelijk blijft. Met een nieuw wetsvoorstel willen ze krimpflatie verbieden. Of op z’n minst producenten verplichten om met een sticker aan te geven dat het product is veranderd. In Hongarije is dat al het geval, en ook in Frankrijk is er sprake van. Maar is dat wel een goed idee? De meningen van Laura Clays (Test-Aankoop) en Stefan Van Rompaey (RetailDetail) lopen uiteen. [naar artikel]
Duitse consumenten beginnen de krimpflatie, heimelijke pogingen om prijsstijgingen te verdoezelen door de inhoud van verpakkingen kleiner te maken terwijl de prijs hetzelfde blijft, beu te worden. Consumentenorganisaties kregen de voorbije weken te kampen met honderden klachten van boze klanten. Dat zou voornamelijk gaan over voedselproducten. De stijgende prijzen in die sector zijn de tweede […] [naar artikel]
Krimpflatie waarbij producten krimpen terwijl de prijs gelijk blijft, kenden we al. Nu is er volgens de Nederlandse Consumentenbond ook zoiets als beknibbelflatie: dure ingrediënten stiekem vervangen door goedkope. Ook hier gebeurt het, ontdekten we. [naar artikel]
Een nieuwe verpakking, dezelfde prijs, maar toch minder inhoud. Vooruit dient een wetsvoorstel in om komaf te maken met het fenomeen van krimpflatie. [naar artikel]
De voorbije maanden stak in heel Europa het fenomeen ‘krimpflatie’ of shrinkflation de kop op: door de inhoud in de verpakking stiekem te verminderen, kunnen merkfabrikanten hun winstmarges verhogen zonder de prijzen op te krikken. Of erger nog: sommige volumedalingen gaan zelfs hand in hand met prijsverhogingen. In Frankrijk lanceert Carrefour een sensibiliseringsactie, maar de […] [naar artikel]
De aandacht voor de stijgende prijzen is wat geluwd, maar we krijgen vaker te maken met krimpflatie. Wat er met onze fles Dreft gebeurd is – een kleinere fles met een hogere prijs – wordt krimpflatie, of in het Engels shrinkflation, genoemd. “We zien dat vaker. Het is een slinkse manier om minder te laten opvallen dat de prijzen gestegen zijn: de fabrikant maakt een kleinere verpakking én verhoogt de prijs. Een kleine prijsstijging accepteert de klant wel, maar omdat er ook minder in zit is de prijsstijging een stuk hoger dan je in eerste instantie denkt”, weet Laura Clays van Testaankoop. [naar artikel]
Krimpflatie waarbij producten krimpen terwijl de prijs gelijk blijft, kenden we al. Nu is er volgens de Nederlandse Consumentenbond ook zoiets als beknibbelflatie: dure ingrediënten stiekem vervangen door goedkope. Ook hier gebeurt het, ontdekten we. [naar artikel]
Als het van Vooruit en PS afhangt, moeten bedrijven stoppen met minder rijstkorrels of chips in een zakje te steken, terwijl de prijs gelijk blijft. Met een nieuw wetsvoorstel willen ze krimpflatie verbieden. Of op z’n minst producenten verplichten om met een sticker aan te geven dat het product is veranderd. In Hongarije is dat al het geval, en ook in Frankrijk is er sprake van. Maar is dat wel een goed idee? De meningen van Laura Clays (Test-Aankoop) en Stefan Van Rompaey (RetailDetail) lopen uiteen. [naar artikel]
Supermarktketen Carrefour zal vanaf maandag in zijn Franse winkels klanten waarschuwen wanneer er sprake is van ‘krimpflatie’ bij voedingsproducten. [naar artikel]
We halen met z’n allen alles uit de kast om onze kosten in de supermarkt te drukken: minder A-merken, minder verse vis en vlees, meer oog voor promoties of zelfs van supermarkt veranderen. Maar terwijl we onze winkelkar nauwgezet in de gaten houden, is er op andere uitgavenposten in het huishouden nog ruimte om te besparen. Dat blijkt uit de Grote Geldenquête van Het Laatste Nieuws. Zo stroomt er nog elke maand geld weg naar een aantal ‘domme kosten’. [naar artikel]
Als het van Vooruit en PS afhangt, moeten bedrijven stoppen met minder rijstkorrels of chips in een zakje te steken, terwijl de prijs gelijk blijft. Met een nieuw wetsvoorstel willen ze krimpflatie verbieden. Of op z’n minst producenten verplichten om met een sticker aan te geven dat het product is veranderd. In Hongarije is dat al het geval, en ook in Frankrijk is er sprake van. Maar is dat wel een goed idee? De meningen van Laura Clays (Test-Aankoop) en Stefan Van Rompaey (RetailDetail) lopen uiteen. [naar artikel]
De Franse supermarktketen Carrefour informeert vanaf vandaag/maandag zijn klanten over producenten die aan ‘krimpflatie doen. Maar de keten is er zelf niet vies van, zegt een consumentenorganisatie. [naar artikel]
Onder het motto ‘meer korting, minder voedselverspilling’ is de van oorsprong Finse supermarkt Foodello neergestreken in Vlaanderen. De online winkel verkoopt producten die (bijna) vervallen en artikels die in een gedateerde verpakking zitten, zo meldt ‘Het Nieuwsblad’. [naar artikel]
We halen met z’n allen alles uit de kast om onze kosten in de supermarkt te drukken: minder A-merken, minder verse vis en vlees, meer oog voor promoties of zelfs van supermarkt veranderen. Maar terwijl we onze winkelkar nauwgezet in de gaten houden, is er op andere uitgavenposten in het huishouden nog ruimte om te besparen. Dat blijkt uit de Grote Geldenquête van Het Laatste Nieuws. Zo stroomt er nog elke maand geld weg naar een aantal ‘domme kosten’. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.