Na lang palaveren, en zowat als laatste in Europa, lijkt het rijbewijs met punten er ook bij ons te komen. “Nu kan iedereen overtredingen nog afkopen met een boete, maar zo leren chauffeurs niet uit hun fouten”, zegt Stef Willems van Vias in Dag Allemaal. “Wie de strafpunten aan elkaar rijgt, gaat wél nadenken over zijn rijgedrag.” [naar artikel]
Na het EK veldrijden zit België aan 46 wielermedailles op grote kampioenschappen, een record. Er werd gescoord op de weg, in het veld, op de piste, op een bmx én met een gravelfiets. Eén discipline hinkt achterop: het mountainbiken. Een olympische sport, maar de Belgen doen niet mee voor medailles. “Nog niet. Want er is talent en we doen er alles aan om het mountainbike weer populairder te maken”, zegt bondscoach Filip Meirhaeghe. [naar artikel]
Komt het rijbewijs met punten er dan toch? Op politiek vlak was er nog nooit zoveel draagvlak en ook verkeersveiligheidsinstituut VIAS pleit in een nieuwe studie voor de onmiddellijke invoering. [naar artikel]
Op vraag van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) voerde verkeersinstituut Vias onderzoek naar het rijbewijs met punten. Vias geeft toelichting bij de studie aan de commissie Mobiliteit van de Kamer. Vias-woordvoerder Stef Willems voorziet de tien vaakst gestelde vragen alvast van een antwoord. [naar artikel]
Het verkeersveiligheidsinstituut Vias pleit ervoor om snel een rijbewijs op punten in te voeren waar tot op een bepaald niveau automatisch maatregelen aan gekoppeld zijn. Dat staat in een studie op vraag van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
In België heeft nog maar een beperkt deel van de huishoudens toegang tot glasvezelnetwerken. Ons land hinkt flink achterop, zo zegt de telecomregulator BIPT in een rapport. [naar artikel]
Vias heeft naar aanleiding van de verkiezingen van volgend jaar een memorandum met twaalf concrete maatregelen klaar. Daarin pleit het instituut voor de verkeersveiligheid onder meer voor een helmplicht bij gebruik van de e-step, de invoering van een rijbewijs met punten of het verlagen van de technische tolerantiemarge bij snelheidscontroles. [naar artikel]
België is het afgelopen jaar weggezakt in de jaarlijkse Europese index van de digitale economie en samenleving DESI. Ons land staat nu op een 16de plaats, en presteert onder het Europese gemiddelde. Vooral op het vlak van infrastructuur hinkt België achterop. [naar artikel]
Het verkeersveiligheidsinstituut Vias pleit ervoor om snel een rijbewijs met punten in te voeren waar tot op een bepaald niveau automatisch maatregelen aan gekoppeld zijn. Dat staat in een studie op vraag van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Wie verschillende inbreuken begaat, zou na een reeks sancties dan voor de rechter moeten verschijnen. [naar artikel]
De prijsverhouding tussen verwarmen met stroom versus met fossiele brandstof blijft hoog in ons land. Dat bemoeilijkt de energietransitie, omdat duurzame verwarmingsmethodes, zoals warmtepompen, zo economisch minder rendabel blijven. “België hinkt achterop ten opzichte van de rest van Europa”, vertelt Jozefien Vanbecelaere, Head of EU Affairs bij de European Heat Pump Association (EHPA) aan bouwsite Livios. [naar artikel]
Het verkeersveiligheidsinstituut Vias pleit ervoor om snel een rijbewijs op punten in te voeren waar tot op een bepaald niveau automatisch maatregelen aan gekoppeld zijn. Dat staat in een studie op vraag van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) pleit voor de snelle invoering van het rijbewijs met punten. Ze sluit zich met haar pleidooi aan bij het instituut voor verkeersveiligheid Vias, dat dinsdag een lans brak voor datzelfde rijbewijs met punten. [naar artikel]
De NAVO steekt volgende week de koppen bijeen in de Litouwse hoofdstad Vilnius. De beruchte 2 procent-norm voor defensie-uitgaven wordt daar een ondergrens. En België zal die de komende tien jaar niet halen. [naar artikel]
Georges-Louis Bouchez, de voorzitter van de Franstalige liberale partij MR en sinds twee maanden vader, denkt eraan om te verhuizen naar een land buiten Europa als er na de verkiezingen geen regeerakkoord uit de bus komt dat België sociaal-economisch grondig hervormt. “Ik wil mijn kind niet laten opgroeien in een land dat achterop blijft hinken,” zegt hij in een interview met HLN. “Het is geen vijf voor twaalf, maar één voor twaalf.” [naar artikel]
Na jaren weigerachtig te staan tegenover het rijbewijs met punten, wint het idee nu aan populariteit. Verkeersveiligheidsinstituut VIAS pleit in haar nieuwe studie dan ook voor een onmiddellijke invoering ervan: mensen die vaker de verkeersregels overtreden, zijn ook vaker betrokken bij ongevallen. Hoe denk jij erover? Ben je voor- of tegenstander van het rijbewijs met punten? [naar artikel]
‘In De Standaard verschenen op respectievelijk 8 en 10 oktober 2022, de volgende artikels “Vias zet subsidies in voor commerciële activiteiten”, en “De innige band tussen Vias en de autowereld.” Vias is het niet eens met de inhoud van deze artikels en wenst dan ook gebruik te maken van haar recht op antwoord.’ [naar artikel]
Of ze nu een kruisbandletsel hebben of moeten trainen voor het kampioenschap estafetterace: sporthonden kunnen voortaan terecht bij AniCura Fysio-Fit Anthemis, het eerste fysio- en revalidatiecentrum in ons land voor honden met een job. “Sporthonden zijn na gemiddeld vier jaar op pensioen, terwijl er véél meer uit hun carrière kan gehaald worden”, vertelt oprichter Pieter Vanacker. [naar artikel]
De politie betrapte vorig jaar elke dag gemiddeld 46 bestuurders die zonder geldig rijbewijs rondreden, bijvoorbeeld omdat het was ingetrokken na een zwaar ongeval in dronken toestand. “En da’s nog maar het topje van de ijsberg”, waarschuwt veiligheidsinstituut Vias, dat voor nog strengere controles pleit. [naar artikel]
Tegenstanders grepen de recente controverse rond de kostprijs aan om de verdere uitrol van de digitale meter in vraag te stellen. Maar hoe ver staat ons land ten opzichte van de andere Europese landen? “België hinkt achterop en heeft nog een serieuze inhaalbeweging te maken”, leest Mijnenergie.be op de gespecialiseerde website Smart Energy International. Al dient die achterstand genuanceerd te worden. [naar artikel]
Bij het Vlaams verkeersveiligheidscentrum VIAS benadrukken ze dat goed nagedacht moet worden over de plaats van de speedpedelecs op onze wegen. “Ze zijn niet razend gevaarlijk. In het woon-werkverkeer zijn ze een alternatief voor de auto en dit is belangrijk voor onze mobiliteit”, zegt VIAS-woordvoerder Stef Willems. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.