Het verkeersveiligheidsinstituut Vias pleit ervoor om snel een rijbewijs op punten in te voeren waar tot op een bepaald niveau automatisch maatregelen aan gekoppeld zijn. Dat staat in een studie op vraag van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
België blijft het uitstekend doen op de UEFA-coëfficiëntenranking. Nadat Club Brugge en Union eerder erg belangrijk waren om wat plaatsen op te schuiven, deden nu ook AA Gent en Anderlecht hun duit in het zakje. België staat steviger op de achtste plek én stevent met nu al 10.600 punten af op een recordjaar. Voor 2024-2025 heeft ons land al zeker een rechtstreeks Champions League-ticket beet. [naar artikel]
“Vooruit is onze zusterpartij. Maar de uitlatingen van Joris Vandenbroucke (Vooruit) zijn onaanvaardbaar. Iedereen is het erover eens dat we de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Maar een rijbewijs met punten, is niet de oplossing. Wij vragen de proportionaliteit van boetes, meer efficiënt, en meer rechtvaardig.” Het was zowaar de grote PS-baas Paul Magnette zelf, die Vooruit-Kamerlid Vandenbroucke in de hoek […] [naar artikel]
De partij Vooruit is ontstemd omdat het rijbewijs met punten er niet lijkt te komen. Parlementslid Joris Vandenbroucke haalde in De Ochtend op Radio 1 uit naar PS en MR. “Er sterven mensen op de weg omdat PS en MR weigeren om maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren”, zegt Vandenbroucke. [naar artikel]
Binnen de regering kunnen PS en MR normaal amper door dezelfde deur, maar nu vinden zij elkaar ineens om het rijbewijs met punten tegen te houden. Tot verontwaardiging van Vooruit. “Verkeersveiligheid interesseert hen niet”, zegt Kamerlid Joris Vandenbroucke. [naar artikel]
De partij Vooruit is ontstemd omdat het rijbewijs met punten er niet lijkt te komen. Kamerlid Joris Vandenbroucke haalde deze ochtend uit naar MR, maar ook naar zusterpartij PS. “Er sterven mensen op de weg omdat PS en MR weigeren om maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren”, zegt Vandenbroucke. PS-voorzitter Paul Magnette noemt de kritiek "onaanvaardbaar”. [naar artikel]
“België moet tegen 2030 een absolute klimaatpionier worden, in plaats van opnieuw verstrikt te raken in de zoveelste communautaire twisten. Onze federale staat werkt beter dan we denken.” [naar artikel]
Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) pleit voor de snelle invoering van het rijbewijs met punten. Ze sluit zich met haar pleidooi aan bij het instituut voor verkeersveiligheid Vias, dat dinsdag een lans brak voor datzelfde rijbewijs met punten. [naar artikel]
Het verkeersveiligheidsinstituut Vias pleit ervoor om snel een rijbewijs op punten in te voeren waar tot op een bepaald niveau automatisch maatregelen aan gekoppeld zijn. Dat staat in een studie op vraag van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
De gemeentelijke trajectcontroles die sinds dit voorjaar in een vijftal straten in Lanaken actief zijn, missen hun effect niet: heel wat bestuurders gaan op de rem staan. “We wilden de verkeersveiligheid verhogen, en dat lijkt te lukken”, zegt schepen van Mobiliteit Jolein Martens. [naar artikel]
Minister van Mobiliteit Ben Weyts voert alweer een hervorming van het rijbewijs in. Wie vanaf 1 juli zijn rijbewijs haalt, moet na zes maanden verplicht opnieuw naar de rijles om een rijvaardigheidscursus te volgen en deel te nemen aan een groepsgesprek met andere beginners. Die extra les kost 100 euro. Het is gemakkelijk om kritiek te leveren op de maatregel: denkt de minister nu echt dat hij met een groepsgesprek de verkeersveiligheid zal verhogen? Waarom worden alleen jonge bestuurders teruggeroepen? Is een rijbewijs niet al duur genoeg? [naar artikel]
Vias heeft naar aanleiding van de verkiezingen van volgend jaar een memorandum met twaalf concrete maatregelen klaar. Daarin pleit het instituut voor de verkeersveiligheid onder meer voor een helmplicht bij gebruik van de e-step, de invoering van een rijbewijs met punten of het verlagen van de technische tolerantiemarge bij snelheidscontroles. [naar artikel]
Tot groot ongenoegen van Vooruit, willen MR en PS het rijbewijs met punten niet invoeren. “Zonder argumenten”, reageert Kamerlid Joris Vandenbroucke (Vooruit) boos. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobliteit Ben Weyts (N-VA) betreurt dat zijn federale collega François Bellot (MR) het rijbewijs met punten niet invoert. Bellot baseert zich op een studie van het instituut voor verkeersveiligheid VIAS, maar Weyts vindt dat het Bellot ontbreekt aan politieke moed. [naar artikel]
Volgende week buigt het kernkabinet zich over de invoering van het rijbewijs met punten. Het voorstel dat momenteel op tafel ligt, schrijft voor dat chauffeurs hun rijbewijs verliezen wanneer ze 12 strafpunten hebben verzameld. Om het terug te krijgen, moet je eerst een cursus volgen. Alleen is er binnen de regering helemaal nog geen akkoord over. MR en PS blijven een zeer koele minnaar van het systeem. [naar artikel]
België staat op de achtste plaats van landen waar het halen van je rijbewijs het moeilijkst is. Heel wat anders dan bijvoorbeeld Egypte, waar je al op je 15de je rijbewijs krijgt, zonder dat je een praktijkexamen hoeft af te leggen. [naar artikel]
Komt het rijbewijs met punten er dan toch? Op politiek vlak was er nog nooit zoveel draagvlak en ook verkeersveiligheidsinstituut VIAS pleit in een nieuwe studie voor de onmiddellijke invoering. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.