VeloVeilig Vlaanderen 2023 heeft zijn eindmeet bereikt: maar liefst 18.846 onveilige fietspunten werden deze week op de kaart van Vlaanderen geprikt. Op kop, ook al is dat een bedenkelijke eer: het gevaarlijke kruispunt van de Elisabethlaan met de Mechelsebrug in Antwerpen. En ook de prijs voor meest fietsveilige gemeente van Vlaanderen werd uitgereikt. [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen 2023 kent zijn eindbalans: 18.846 gevaarlijke punten werden deze week op de kaart van Vlaanderen geprikt. De top tien van vaakst gesignaleerde punten? Alweer nagenoeg volledig bezet door gewestwegen. Werk aan de winkel dus voor minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Wij legden haar het VeloVeiligVlaanderen-rapport voor. “In 2025 zullen de mensen écht verandering in het straatbeeld zien.” [naar artikel]
VeloVeilig, het initiatief van HLN om Vlaanderen fietsveiliger te maken, is vandaag als een raket uit de startblokken geschoten. Intussen hebben jullie al meer dan 10.000 gevaarlijke fietspunten op de kaart gezet. Ook u kunt de kaart verder aanvullen, en zo maken we Vlaanderen samen VeloVeilig. [naar artikel]
Hoe VeloVeilig is jouw gemeente? Van 7 tot 15 mei hebben tienduizenden Vlamingen gevaarlijke fietspunten aangeduid op de VeloVeilig-kaart. Het resultaat is een zeer fijnmazige fietskaart van elke Vlaamse gemeente. Daarnaast hebben 37.516 lezers deelgenomen aan een grote bevraging over hoe VeloVeilig hun gemeente is. Het resultaat van het grootste fietsonderzoek ooit vind je in het VeloVeilig Rapport. Selecteer jouw gemeente en kijk hoeveel gevaarlijke fietspunten in jouw buurt op de kaart zijn gezet en wat inwoners vinden over hun gemeente als het gaat over fietsveiligheid. [naar artikel]
41.251 meldingen over slechte fietspaden in Vlaanderen. Dat is de waanzinnige eindbalans van VeloVeilig Vlaanderen. De top tien van meest gesignaleerde zwarte punten? Op eentje na stuk voor stuk gewestwegen. Een stapel werk op de plank voor minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Investeringen zijn nog niet in het straatbeeld te zien, geef dat twee jaar.” [naar artikel]
VeloVeilig, het initiatief van HLN om Vlaanderen fietsveiliger te maken, is vandaag als een raket uit de startblokken geschoten. Intussen hebben jullie al meer dan 18.000 gevaarlijke fietspunten op de kaart gezet. Ook u kunt de kaart verder aanvullen, en zo maken we Vlaanderen samen VeloVeilig. [naar artikel]
Afgelopen week zijn maar liefst 18.846 fietspunten gemeld voor VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek van Vlaanderen. Verschillende lezers stuurden ook foto’s in van plaatsen waar nog heel wat werk aan de winkel is op vlak van fietsveiligheid. Bekijk hieronder de meest opmerkelijke fietspunten in Vlaanderen. Wat is het meest onveilige fietspunt in jouw buurt? Ontdek hier het VeloVeilig Rapport van jouw gemeente. [naar artikel]
Morgen vind je bij je krant een poster van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek van het land. Wil jij ook meer fietsveiligheid in jouw straat? Hang de poster dan op aan de straatkant van je woning en maak kans op een fantastische e-bike. Spring op je fiets en meld (on)veilige fietspunten in de app van HLN. Zo kan de overheid zien waar er nog werk aan de winkel is en maken we samen Vlaanderen VeloVeilig. [naar artikel]
Vandaag vind je bij je krant een poster van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek van het land. Wil jij ook meer fietsveiligheid in jouw straat? Hang de poster dan op aan de straatkant van je woning en maak kans op een fantastische e-bike. Spring op je fiets en meld (on)veilige fietspunten in de app van HLN. Zo kan de overheid zien waar er nog werk aan de winkel is en maken we samen Vlaanderen VeloVeilig. [naar artikel]
Afgelopen week zijn maar liefst 18.846 fietspunten gemeld voor VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek van Vlaanderen. Verschillende lezers stuurden ook foto’s in van plaatsen waar nog heel wat werk aan de winkel is op vlak van fietsveiligheid. Bekijk hieronder de meest opmerkelijke fietspunten in Vlaanderen. [naar artikel]
Zijn kuiten zijn gesmeerd, de zonnecrème ligt klaar: Stijn Vlaeminck trapt maandag de VeloVeilig-Ronde op gang. Onze VTM-wielerjournalist trekt deze week al fietsend door elke provincie. Van Limburg tot West-Vlaanderen, als gezicht van VeloVeilig Vlaanderen gaat hij overal op zoek naar goede en minder goede voorbeelden voor onze fietsveiligheid. [naar artikel]
Vlaanderen fietsvriendelijk. Dat is waar we met VeloVeilig deze week voor gaan. In de HLN-app liepen ondertussen al 26.000 meldingen binnen om fietsonveilige punten aan te pakken. Er ligt een stapel werk op de plank, dat maakt dit grote fietsonderzoek wel duidelijk. Gelukkig is niet alles kommer en kwel. Stijn Vlaeminck trok gisteren op VeloVeilig-Ronde langs goéde voorbeelden. Maar de ultième fietsveilige gemeente? Die ziet er volgens experten zo uit. [naar artikel]
Het dodelijk ongeval in Wijtschate gebeurde op een plaats die bij de buren berucht is. Maar het staat niet in de lijst met gevaarlijke punten. Het gevaarlijkste punt van Vlaanderen werd in 2017 heraangelegd, maar er gebeurden sindsdien nog 42 ongevallen met gewonden. [naar artikel]
Eén op drie Vlamingen vindt fietsen onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, de actie rond fietsveiligheid van HLN. De helft van de fietsers stuurt zijn kinderen met een bang hart de straat op. “Fietsveiligheid is een vicieuze cirkel: hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.” [naar artikel]
“Dit, een fietspad? Levensgevaarlijk.” De eerste dag van de VeloVeilig-Ronde was er al meteen een die duidelijk maakte: er ligt nog werk op de plank. Gelukkig fietste onze VeloVeilig-man Stijn Vlaeminck vandaag ook over talloos veel onberispelijke fietspaden. We zetten ons in zijn wiel. [naar artikel]
Eén op drie Vlamingen vindt fietsen onveilig. Dat blijkt bij de aftrap van VeloVeilig Vlaanderen, de actie rond fietsveiligheid van HLN. De helft van de fietsers stuurt zijn kinderen met een bang hart de straat op. “Fietsveiligheid is een vicieuze cirkel: hoe meer fietsers, hoe minder auto’s, hoe veiliger.” [naar artikel]
Zes op de tien Vlamingen vinden dat er te weinig veilige fietspaden in zijn gemeente zijn. Dat blijkt bij de aftrap van de tweede editie van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek ooit van HLN. Wel zes op de tien Vlamingen sturen hun kinderen met een klein hart al fietsend de straat op. Gelukkig is er ook goed nieuws. “De weg is nog lang, maar er komt beweging in. Niet langer de wagen, maar de fiets is prioriteit.” [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen bolt in sneltempo verder. Na vijf dagen werden al 24.000 gevaarlijke fietspunten op de kaart gezet. Voorlopig op kop van het peloton, ook al is dat hier een bedenkelijke positie: het veel te smalle fietspad langs de Mechelsebrug in Antwerpen. [naar artikel]
Zes op tien Vlamingen vindt dat er te weinig veilige fietspaden in zijn gemeente zijn. Dat blijkt bij de aftrap van de tweede editie van VeloVeilig Vlaanderen, het grootste fietsonderzoek ooit van HLN. Liefst zes op tien Vlamingen stuurt zijn kinderen met een klein hart al fietsend de straat op. Gelukkig is er ook goed nieuws. “De weg is nog lang, maar er komt beweging in. Niet langer de wagen, maar de fiets is prioriteit.” [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen, dat is ook: VeloVeilig naar school. Steeds meer scholen schakelen vandaag een versnelling hoger als het over de fietsveiligheid van hun leerlingen gaat. Zo ook in het Lyceum van Ieper, waar fietstochten geen uitzondering zijn en leerlingen zelfs hun ketting en remmen leren onderhouden. “Ouders durven hun kinderen het verkeer niet meer insturen, het is onze taak geworden om hen dat bij te brengen”, zegt LO-lerares en ex-renster Ilse Geldhof. [naar artikel]
“Hoe maken we samen Vlaanderen VeloVeilig?”. Dat is de vraag die HLN samen met alle fietsers wil beantwoorden in het grootste fietsonderzoek ooit. Op bovenstaande kaart kan je gevaarlijke fietspunten melden. Op die manier tekenen we samen de meest gedetailleerde fietskaart van Vlaanderen die ons wegennet echt VeloVeiliger kan maken. Op de kaart kan je zowel kijken naar de gevaarlijke fietspunten in jouw buurt, alsook nieuwe fietspunten toevoegen en bestaande fietspunten bevestigen als belangrijk of als opgelost. [naar artikel]
De helft van de ouders is bang om hun kinderen met de fiets het verkeer in te sturen. HLN wil daar iets aan doen en lanceert VeloVeilig Vlaanderen om alle gevaarlijke fietspunten in kaart te brengen. Hoe pak jij het aan met jouw kinderen: vanaf welke leeftijd durf jij ze alleen op pad te sturen, hoe bereid je hen voor om zelf op weg te helpen en welke tips kunnen andere ouders helpen om toch veilig op pad te gaan? [naar artikel]
VeloVeilig Vlaanderen, dat is ook: VeloVeilig naar school. Steeds meer scholen schakelen vandaag een versnelling hoger als het over de fietsveiligheid van hun leerlingen gaat. Zo ook in het Lyceum van Ieper, waar fietstochten geen uitzondering zijn en leerlingen zelfs hun ketting en remmen leren onderhouden. “Ouders durven hun kinderen het verkeer niet meer insturen, het is onze taak geworden om hen dat bij te brengen”, zegt LO-lerares en ex-renster Ilse Geldhof. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.