Op donderdag 1 februari is het precies een jaar geleden dat de stad Antwerpen als eerste in ons land op haar grondgebied een lage-emissiezone (LEZ) invoerde. De meest vervuilende voertuigen mogen sindsdien de binnenstad – het gebied binnen de Antwerpse ring en de wijk Linkeroever – niet meer in, op straffe van een boete. Of […] [naar artikel]
Op donderdag 1 februari is het precies een jaar geleden dat de stad Antwerpen als eerste in ons land op haar grondgebied een lage-emissiezone (LEZ) invoerde. De meest vervuilende voertuigen mogen sindsdien de binnenstad - het gebied binnen de Antwerpse ring en de wijk Linkeroever - niet meer in, op straffe van een boete. Of de luchtkwaliteit er tijdens dat eerste jaar al op vooruitgegaan is, is niet duidelijk, maar volgens het stadsbestuur is het aantal vervuilende wagens die de stad binnenrijden, wel al fors afgenomen. [naar artikel]
Vervuilende dieselwagens met buitenlandse nummerplaten rijden nog steeds onbeboet door de lage-emissiezone in Antwerpen. Federaal Mobiliteitsminister François Bellot heeft Vlaanderen afgelopen week een brief gestuurd waarin een aantal oplossingen worden gesuggereerd. De klok tikt, want de beelden van de buitenlandse nummerplaten worden slechts een jaar lang opgeslagen. [naar artikel]
Het centrum van de Britse hoofdstad Londen is vanaf vandaag een ultralage-emissiezone. Oude, vervuilende voertuigen mogen het gebied niet meer in. In 2021 wordt de zone nog uitgebreid. [naar artikel]
Dieselauto’s die in Brussel rijden stoten onevenredig veel luchtvervuilende stoffen uit. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van de emissie van 130.000 voertuigen in de hoofdstad in het najaar van 2020. De studie bevestigt dat het hoog tijd is om de meest vervuilende voertuigen geleidelijk aan uit het stadsverkeer te halen, zeggen de onderzoekers. [naar artikel]
Waals minister van Omgeving Céline Tellier (Ecolo) wil het verbod op de meest vervuilende wagens in Wallonië uitstellen tot 2025. Dat heeft ze dinsdag aangekondigd op LN24. De betrokken gezinnen hebben in volle crisis niet de middelen om een nieuwe wagen te kopen, zei ze. [naar artikel]
In Brussel hebben leden van de groep STOP SUV: Tyre Extinguishers de banden van zo’n 150 SUV’s laten leeglopen. “Het is gevaarlijk om zo’n grote, energieverslindende, vervuilende en gevaarlijke voertuigen te gebruiken terwijl er veel alternatieve oplossingen zijn.” [naar artikel]
De afgelopen 15 jaar heeft de industrie in Vlaanderen steeds minder vervuilende stoffen de lucht in gepompt. Dat blijkt uit een rapport van de Vlaamse Milieumaatschappij. De gewone consument stoot echter steeds meer verontreinigende stoffen uit. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.