De Gentse zuidrand zal nog enkele jaren zwaar verkeer moeten verduren vóór er oplossingen komen, bleek op een debat van het Overlegplatform Zwijnaarde. Telkens opnieuw blijkt het moeilijk om bedrijven en de Vlaamse administraties samen aan oplossingen te doen werken. Opvallend: na de kabelbaan ligt alweer een nieuw voorstel op tafel om het te doen vooruitgaan. [naar artikel]
Alexander D’Hooghe, professor architectuur en urbanisatie aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de VS, en bekend van zijn rol als intendant in het Oosterweeldossier, stelt voor om van de Antwerpse stations Schijnpoort (waar nu enkel goederentreinen passeren) en Luchtbal ‘multimodale’ knooppunten te maken. Hij ziet die ‘hubs’ onder meer ingevuld met parkeerplaatsen, opstapplaatsen voor openbaar vervoer en taxi’s, stallingen voor deelfietsen en -steps, en vooral private shuttlediensten die met een app zijn op te roepen. De vastgoedsector ziet brood in de exploitatie van die hubs, waar bijvoorbeeld ook supermarkten, crèches, pakjesdiensten en appartementen interessant kunnen zijn. [naar artikel]
In Gent starten de werken aan de bouw van de Verapazbrug. Dat is een nieuwe brug aan Dok Noord die er de binnenring zal verbinden met de Afrikalaan. De verbinding moet het drukke verkeersknooppunt Dampoort tegen de zomer van 2024 ontlasten en de wijk sparen van onnodig doorgaand verkeer. "De werken zullen de eerste weken voor weinig hinder zorgen", zegt het Agentschap Wegen en Verkeer. [naar artikel]
Een kabelbaan van station Gent-Sint-Pieters naar Flanders Expo en van daaruit naar het wetenschapspark in Zwijnaarde en de Ghelamco Arena: als het aan Gents schepen voor Financiën en Innovatie Christophe Peeters (Open VLD) ligt, is dat een valabele optie om de mobiliteitsproblemen in Gent op te lossen. [naar artikel]
De verkeersknoop is al langer een heikel punt in Kuringen-Heide. Het jongste mobiliteitsoverleg heeft nu vijf scenario’s opgeleverd om het verkeer in deze Hasseltse wijk vlot te trekken. De voorstellen kwamen van de werkgroep Leefbaar Kuringen-Heide en volgden uit het overleg met vertegenwoordigers van de stad en UHasselt. “We laten de universitairen nu uitzoeken hoe we deze scenario’s in de wijk kunnen uittesten”, zegt mobiliteitsschepen Marc Schepers. “We hopen tegen eind 2019 tot gedragen en definitieve oplossingen te komen.” [naar artikel]
Wanneer de bouw van de Oosterweelverbinding van start gaat, zal de verkeersellende rond Antwerpen nog verergeren. Uit berekeningen van de Vlaamse [naar artikel]
Op de vooravond van de invoering van het Circulatieplan in zijn stad, waarschuwt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) voor de gevolgen van de Oosterweelverbinding. [naar artikel]
Ook Gent is niet erg opgetogen met het akkoord over de Antwerpse mobiliteit, dat bestaat uit een Oosterweel Light en een zogenaamd radicaal haventracé. Omdat dat laatste tracé vrachtverkeer door de Liefkenshoektunnel naar de E34 duwt, zal dat in Gent opnieuw aansluiting zoeken op de verbinding E17-E40 en zo extra drukte veroorzaken. “Antwerpen heeft zijn verkeersknoop naar ons doorgeschoven”, zegt schepen Filip Watteeuw (Groen). [naar artikel]
De drukte op de Antwerpse wegen weegt ook op het vervoer van loodsen van en naar de scheepvaart. Sinds augustus loopt een proef om een deel van hen vanuit Lillo (Antwerpen) per boot naar een schip te vervoeren. De loodsen worden nu ook buiten Antwerpen opgehaald. De aanpak moet ook de stiptheid van de scheepvaart mee ten goede komen. [naar artikel]
13:04 Antwerpen en Brussel scoren ondermaats op gebied van duurzaamheid in vergelijking met andere Europese steden. Op het vlak van mobiliteit is het gewoon een ramp, blijkt uit een doorlichting van werelds... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.