Alexander D’Hooghe, professor architectuur en urbanisatie aan het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) in de VS, en bekend van zijn rol als intendant in het Oosterweeldossier, stelt voor om van de Antwerpse stations Schijnpoort (waar nu enkel goederentreinen passeren) en Luchtbal ‘multimodale’ knooppunten te maken. Hij ziet die ‘hubs’ onder meer ingevuld met parkeerplaatsen, opstapplaatsen voor openbaar vervoer en taxi’s, stallingen voor deelfietsen en -steps, en vooral private shuttlediensten die met een app zijn op te roepen. De vastgoedsector ziet brood in de exploitatie van die hubs, waar bijvoorbeeld ook supermarkten, crèches, pakjesdiensten en appartementen interessant kunnen zijn. [naar artikel]
De Gentse zuidrand zal nog enkele jaren zwaar verkeer moeten verduren vóór er oplossingen komen, bleek op een debat van het Overlegplatform Zwijnaarde. Telkens opnieuw blijkt het moeilijk om bedrijven en de Vlaamse administraties samen aan oplossingen te doen werken. Opvallend: na de kabelbaan ligt alweer een nieuw voorstel op tafel om het te doen vooruitgaan. [naar artikel]
In Gent starten de werken aan de bouw van de Verapazbrug. Dat is een nieuwe brug aan Dok Noord die er de binnenring zal verbinden met de Afrikalaan. De verbinding moet het drukke verkeersknooppunt Dampoort tegen de zomer van 2024 ontlasten en de wijk sparen van onnodig doorgaand verkeer. "De werken zullen de eerste weken voor weinig hinder zorgen", zegt het Agentschap Wegen en Verkeer. [naar artikel]
Wanneer de bouw van de Oosterweelverbinding van start gaat, zal de verkeersellende rond Antwerpen nog verergeren. Uit berekeningen van de Vlaamse [naar artikel]
“Ik ben een optimist. Ik ga ervan uit dat het tracé van Oosterweel in 2024 klaar én overkapt zal zijn.” Dat zegt professor Alexander D’Hooghe, de Vlaamse intendant voor de overkapping van de Antwerpse Ring. [naar artikel]
In het nieuwe voorstel zou het stedelijk verkeer het Oosterweeltracé gebruiken en doorgaand verkeer een noordelijker tracé. De actiegroepen willen de verschillende scenario's laten doorrekenen en noemen een compromis "voorbarig". [naar artikel]
Uit de eerste analyses blijkt dat het compromis over de Oosterweelverbinding in Antwerpen erin slaagt het doorgaand verkeer om te leiden, mits de nodige sturende maatregelen. [naar artikel]
Een historische dag gisteren in Antwerpen: na 21 jaar (!) discussie is er eindelijk een akkoord over de Oosterweelverbinding. De grote man achter [naar artikel]
De Bond Beter Leefmilieu (BBL) sluit zich aan bij het voorstel van burgeractivist Manu Claeys om een intendant aan te stellen voor het klimaat. “We kunnen een voorbeeld nemen aan de klimaattafels in Nederland. Daar zoeken innovatieve bedrijven samen met werkgeversorganisaties, vakbonden, ngo’s en ambtenaren naar concrete maatregelen om de uitstoot van CO2 fors te verminderen”, zegt Mathias Bienstman, woordvoerder van BBL. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.