De elektrische fiets wordt in Vlaanderen hoe langer hoe meer gekocht voor woon-werkverkeer. Van de Vlamingen die vandaag een elektrische fiets bezitten, kocht 34 procent die aan om te gebruiken voor woon-werkverkeer. In 2015 was dat nog maar 21 procent. [naar artikel]
De elektrische fiets wordt in Vlaanderen hoe langer hoe meer gekocht voor woon-werkverkeer. Van de Vlamingen die vandaag een elektrische fiets... [naar artikel]
Via het Pendelfonds krijgen 36 Vlaamse bedrijven samengeteld 2,56 miljoen euro overheidssteun voor investeringen in duurzaam woon-werkverkeer. Dat meldt Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts. Met de steun kunnen de bedrijven mobiliteitsoplossingen op maat uitwerken en werknemers stimuleren om meer gebruik te maken van de fiets, carpooling, openbaar vervoer en randparkings. [naar artikel]
Zes werkgevers hebben een Business Mobility Award gekregen. Dat is een beloning voor hun initiatieven om een vlot, veilig en duurzaam woon-werkverkeer te organiseren. Uit 25 kandidaturen werden 6 winnaars gekozen. [naar artikel]
Vier op de tien werknemers in België vinden dat de elektrische fiets een volwaardig alternatief kan zijn voor de bedrijfswagen. Dat blijkt vandaag uit een onderzoek van Securex. De HR-dienstengroep denkt dan ook dat er een mentaliteitswijziging in het woon-werkverkeer gecreëerd kan worden, wanneer die mogelijkheid door meer bedrijven wordt aangeboden. “De verschillende fietssoorten zoals […] [naar artikel]
BRUSSEL l Leuven stelt duizend dienstfietsen ter beschikking, in de haven van Antwerpen organiseert de Kamer van Koophandel collectief vervoer voor zes bedrijven. Zo krijgen in totaal elf projecten een subsidie om het woon-werkverkeer duurzamer te maken. Vlaams mobiliteitsminister Kathleen Van Brempt maakt daarvoor 5,5 miljoen euro vrij. [naar artikel]
De federale regering is tot een akkoord gekomen over de vergroening van het woon-werkverkeer: vanaf 2026 moeten emissievrije bedrijfswagens de norm worden. Maar hoe haalbaar is dat? Kan ik ook een hybride kiezen? Zijn er wel voldoende laadpalen voor elektrische wagens in ons land? De belangrijkste vragen beantwoord [naar artikel]
De auto verliest terrein in het woon-werkverkeer. De wagen was vorig jaar goed voor 56 pct van de woon-werkverplaatsngen, terwijl dat in 2010 nog 71 pct was. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een grote enquête van het Vias Institute, het voormalige BIVV. Er werden 30.000 personen ondervraagd. [naar artikel]
Met een eigen mobiliteitsbudget zouden werknemers vanaf volgend jaar zelf kunnen kiezen welk transportmiddel ze verkiezen voor woon-werkverkeer, bijvoorbeeld een bedrijfswagen of openbaar vervoer. Open VLD wil daarbij een extra optie: meer nettoloon. [naar artikel]
Ligt je werkplek op 22,9 kilometer van je woning en doe je 41 minuten over die afstand? Proficiat, dan ben je volgens een studie van Jobat de gemiddelde Vlaming. Maar veel belangrijker dan de tijd en de afstand: krijg je stress van dat pendelen, of net niet? Als je alles in rekening brengt, geeft de Vlaming zijn woon-werkverkeer een gemiddelde score van 6,2 op 10. “Dat moet structureel omhoog, want het woon-werkverkeer is een factor bij burn-outs.” [naar artikel]
Werknemers die met een waterbus naar het werk gaan, hebben recht op een terugbetaling van hun woon-werkverkeer. Dat heeft de Nationale Arbeidsraad gisteren aan minister Kris Peeters geadviseerd. [naar artikel]
De auto verliest terrein in het woon-werkverkeer. De wagen was vorig jaar goed voor 56% van de woon-werkverplaatsingen, terwijl dat in 2010 nog [naar artikel]
Ben jij bereid je bedrijfswagen in te leveren in ruil voor het nieuwe mobiliteitsbudget, dat de komende maanden in werking treedt? je krijgt dan van de werkgever een jaarlijks budget om zelf het woon-werkverkeer milieuvriendelijker te regelen. Goed voor het klimaat, maar wat kan je er allemaal mee aanvangen? Wat levert het op, en wie komt ervoor in aanmerking? We zetten alle antwoorden op een rij. [naar artikel]
De Vlaamse overheid betaalde in 2018 in het kader van het woon-werkverkeer 2,92 miljoen euro aan fietsvergoedingen uit aan personeelsleden. Dat is... [naar artikel]
Opvallende nieuwkomer in het stedelijke straatbeeld: de e-step. Licht, opvouwbaar en snel. De elektrische trottinette is een perfect alternatief voor bus of tram in het woon-werkverkeer. [naar artikel]
De auto blijft met enorme voorsprong de heer en meester in het woon-werkverkeer in Vlaanderen. Bedrijven die buiten de steden gevestigd zijn, zagen... [naar artikel]
Ondanks de voornemens van topman Roger Kesteloot blijft woon-werkverkeer de blinde vlek in het aanbod van De Lijn. 'Pendelverkeer is meer dan extra bussen inleggen in de steden', stelt Voka. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met speedpedelecs ligt erg laag, zo blijkt uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Hoewel deze snelle elektrische fietsen hun reputatie tegen hebben, waren ze in 2021 betrokken bij amper 0,7 procent van alle ongevallen met letsel. Bij de slachtoffers blijkt de overgrote meerderheid mannen tijdens hun woon-werkverkeer te zijn. [naar artikel]
Nu het mobiliteitsbudget er aankomt en werknemers met een bedrijfswagen (mogelijk) de kans gaan krijgen om hun woon-werkverkeer op een andere manier in te vullen, rijst de vraag: is het niet juist de tankkaart die een werknemer aan zijn bedrijfswagen bindt? De Antwerpse ex-autohandelaar Karel Cardoen breekt een lans om de tankkaart te vervangen door een vast forfaitair bedrag. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts investeert 2,2 miljoen euro uit het Pendelfonds in projecten die pendelaars uit de auto moeten lokken. Door die steun kunnen 9.000 werknemers voortaan duurzamer gaan pendelen. Zowat 7.500 van hen maken de overstap naar de (elektrische) fiets. Dat heeft de N-VA-minister vandaag bekendgemaakt. De laatste oproep van het Pendelfonds, […] Het bericht 7.500 pendelende Vlamingen stappen over op de fiets verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De filezwaarte op de Vlaamse snelwegen was in maart, april of mei nooit hoger dan dit jaar. En dat ondanks de toegenomen populariteit van telewerk sinds de coronacrisis. “Het is een groot misverstand dat woon-werkverkeer de reden is waarom we in de file staan.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.