De ‘preteaching’ van nieuwe leerstof na de paasvakantie moet doenbaar en haalbaar zijn voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Leerlingen zijn per... [naar artikel]
De ‘preteaching’ van nieuwe leerstof na de paasvakantie moet doenbaar en haalbaar zijn voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Leerlingen zijn per... [naar artikel]
De Gentse school Arkades, een basisschool voor hoogbegaafde kinderen, heeft besloten om hun leerlingen toch nieuwe leerstof aan te bieden tijdens de coronacrisis. Bij het sluiten van de scholen werd leerkrachten op het hart gedrukt om geen nieuwe leerstof aan te bieden. “Maar zoiets is niet mogelijk bij onze leerlingen”, klinkt het. [naar artikel]
Als de scholen verder gesloten blijven na de paasvakantie, zullen leerlingen maximaal 4 uur per dag nieuwe leerstof en taken krijgen via afstandsonderwijs. De begeleiding door de ouders blijft best beperkt tot 2 uur per week. Dat staat in een nieuwe richtlijn van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) die daarmee het werk voor leerlingen, ouders en leerkrachten haalbaar wil houden. [naar artikel]
Als de schoolpoort dicht blijft na de paasvakantie, dan moeten scholen van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) nieuwe leerstof geven. Tot nu toe was de richtlijn enkel leerstof te herhalen. Ook denkt de minister samen met sociale partners al na over een scenario waarin de scholen niet meer zouden opengaan dit schooljaar. [naar artikel]
Begin deze week maakte minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) bekend dat er na de paasvakantie nieuwe leerstof onderwezen zal worden aan de leerlingen van het basis- en secundair onderwijs. Ook als ze nog niet terug naar school kunnen komen. Ielke De Prycker maakt zich zorgen om het welzijn van de leerlingen en hun ouders, en schreef een brief naar Ben Weyts. [naar artikel]
De leerlingen van 7BIH van Don Bosco Helchteren plaatsten op het einde van hun schoolcarrière een prachtig afgewerkte dressing. Het is een praktische en nuttige ervaring waar ze ongetwijfeld veel van hebben kunnen leren. Het monteren en plaatsen van meubels vereist vaardigheden op het gebied van meten, gebruik van gereedschap, het volgen van instructies en teamwork. Daarnaast hebben ze inzicht gekregen in het belang van planning, organisatie en nauwkeurigheid. [naar artikel]
Nog voor de examens van juni zal AI in staat zijn om bijles te geven aan Vlaamse leerlingen. “De app houdt zich strikt aan de leerstof en zal niet beginnen te hallucineren.” [naar artikel]
Nog voor de examens van juni zal artificiële intelligentie in staat zijn om bijles te geven aan Vlaamse leerlingen. Het Kortrijkse bedrijf Signpost bouwde een app rond zijn handboeken. “Hij houdt zich strikt aan de leerstof.” [naar artikel]
Leerlingen die een grote leerachterstand hebben opgelopen door de coronamaatregelen mogen niet ontmoedigd raken door te veel leerstof. Dat zegt onderwijsexpert bij de OESO Dirk Van Damme. In alle ons omringende landen worstelen scholieren met leerachterstand door de coronapandemie. Experten komen met verschillende oplossingen voor de dag. Maar het lijkt onvermijdelijk dat er keuzes gemaakt moeten worden. [naar artikel]
Als de scholen niet meteen na de paasvakantie kunnen heropenen, dan zullen de leerkrachten overgaan tot de ‘preteaching’ van nieuwe leerstof. Dat zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) maandagavond na overleg met het onderwijsveld. De Koepel van Ouderverenigingen van het Officieel Gesubsidieerd Onderwijs (KOOGO) maakt zich zorgen over het plan om scholen na de paasvakantie nieuwe leerstof te laten geven als kinderen dan nog thuis moeten blijven. [naar artikel]
Ruim 83 procent van de leerkrachten maakt zich zorgen over één of meerdere leerlingen nu de kerstvakantie voor de deur staat. Sommige van die leerlingen worstelen met een leerachterstand, anderen zijn ongelukkig en worstelen met zichzelf. Het Laatste Nieuws is op zoek naar leerkrachten die hierover willen getuigen: welke problemen detecteer je in in jouw klas, hoe probeer je leerlingen bij de les te houden, hoe houd je de spirit erin? Geef je opdrachten mee tijdens de kerstvakantie? Hoe moeilijk is het om het zelf vol te houden? We zoeken getuigenissen uit zowel kleuter-, lager- als middelbaar onderwijs. Graag een mailtje naar [email protected]. Vergeet je telefoonnummer niet te vermelden. [naar artikel]
“Zolang de leerlingen niet naar school gaan, wordt er geen nieuwe leerstof gegeven.” Dat is de stelregel die de Franstalige minister van Onderwijs Caroline Désir (PS) hanteert. Een heel ander geluid dan bij haar Vlaamse collega Ben Weyts (N-VA), want in Vlaanderen wordt vanaf vandaag nieuwe leerstof gegeven via “preteaching”. Waarom verschilt de Franstalige aanpak, en gaat dat botsen als er een beslissing moet komen over de opening van de scholen? [naar artikel]
Na overleg tussen minister, vakbonden en koepels is er nog steeds weinig duidelijkheid voor scholen. “Hoe dan ook wordt ‘19-’20 geen verloren schooljaar”, verzekert de overheid. Maar de grote knopen zijn nog niet doorgehakt. Als de scholen niet direct openen na de Paasvakantie, volgt er zeker nieuwe leerstof. [naar artikel]
Vanaf vandaag starten de middelbare scholen met pre-teaching. De leerlingen krijgen thuis nieuwe leerstof te verwerken via opdrachten en online lessen. Dezelfde leerstof zal nog eens herhaald worden als de lessen in de school terug beginnen. "Het een andere manier van werken, maar vanaf vandaag gaan we de uitdaging aan", klinkt het bij het Atlas College in Genk. [naar artikel]
De onderwijsvakbonden vinden het ook heel belangrijk dat dit schooljaar geen verloren jaar wordt voor de leerlingen. Daarom staan ze achter het idee van Vlaamse minister van Onderwijs Ben Weyts om de leerlingen na de paasvakantie nieuwe leerstof aan te bieden, ook al gaan de scholen nog niet open. Ze vragen wel heldere afspraken over hoe onderwijsteams dit op een haalbare manier kunnen doen. Ouderverenigingen reageren bezorgd. Ze vragen zich af of ouders het wel allemaal gaan kunnen bolwerken. [naar artikel]
In Vlaanderen heeft 8,7 procent van de leerlingen het basisniveau van financiële geletterdheid niet. Deze leerlingen kunnen bijvoorbeeld niet de [naar artikel]
In Vlaanderen heeft 8,7 procent van de leerlingen het basisniveau van financiële geletterdheid niet. Deze leerlingen kunnen bijvoorbeeld niet de [naar artikel]
Alle leerlingen van het derde jaar voeding-verzorging van de school Regina Mundi uit Genk namen zopas deel aan een soepproject. Daarvoor werkten de leerlingen vakoverschrijdend en konden ze tal van vaardigheden verder ontwikkelen. [naar artikel]
In twintig Vlaamse scholen beginnen de leerlingen vandaag aan het schooljaar zonder schoolboeken. De middelbare scholen gebruiken een digitaal leerpakket waarbij de leerlingen de leerstof op een laptop kunnen terugvinden. Onder andere ZAVO in Zaventem doet al jaren mee met het project. [naar artikel]
01:01 Alle leerlingen zullen een basis economische en financiële vaardigheden aanleren op school. Dat blijkt uit de voorlopige tekst over de nieuwe eindtermen die De Tijd kon inkijken. Ook ondernemingszin m... [naar artikel]
Technisch inzicht, handigheid en sociale vaardigheden moeten even belangrijk worden als intellectuele capaciteiten [naar artikel]
Om de leerachterstand bij onze leerlingen weg te werken, trekt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) 10 miljoen euro uit. Met dat geld wil hij gepensioneerde en deeltijdse leerkrachten een handje laten toesteken in scholen die dat nodig hebben. Maar wat denken leerkrachten op rust daar zelf over? “Ik leg mijn leerstof nú beter uit dan toen.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.