Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Gazet van Antwerpen

Oppositie zet strijd tegen privatisering trajectcontroles in Bonheiden voort: “Gemeente had zich rijk gerekend”

17/01/2022 - 17:44
"Oppositiepartijen N-VA en Groen in Bonheiden rekenen erop dat het gemeentebestuur niet doorzet met de privatisering van trajectcontroles. Ze voelen zich gesterkt door de tussenkomst van Vlaams minister Bart Somers (Open Vld) om twee gemeenteraadsbeslissingen hierover te vernietigen. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Oppositie in Bonheiden roept extra gemeenteraad samen over controversiële trajectcontroles: “We zijn in snelheid gepakt” (08/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

Oppositiepartijen N-VA en Groen roepen op 17 november een extra gemeenteraad samen in Bonheiden. Ze willen dat de meerderheid het fel bediscussieerde dossier over de nieuwe trajectcontroles herbekijkt. In Bonheiden zouden vanaf volgend jaar 22 extra trajectcontroles komen. De gemeente werkt daarvoor samen met privébedrijven die het hele systeem installeren en doen werken. In ruil strijken ze een deel van de inkomsten op. Volgens de oppositie is dat niet toelaatbaar. “Alle raadsleden zijn in snelheid gepakt door het gemeentebestuur”, klinkt het. [naar artikel]


2. Gemeente Bonheiden wil 22 ‘private’ trajectcontroles uitrollen: kan dat zomaar? (28/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). Dergelijke samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]


3. Gemeente Bonheiden wil maar liefst 22 trajectcontroles uitrollen en betaalt hiervoor 0 (!) euro: “Anders zou ons dit ruim 4 miljoen euro kosten” (28/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]


4. Bonheiden installeert trajectcontroles in 22 straten en zone 30 in centrum (28/10/2021 - VRT NWS)

In 22 straten in Bonheiden zullen er trajectcontroles komen en in het centrum een zone 30. Dat staat allemaal in het nieuwe mobiliteitsplan dat woensdag door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Nieuw is dat de gemeente zal samenwerken met privébedrijven voor de installatie van de camera's en het controleren. De oppositie stelt zich vragen over de manier waarop boetes zullen geïnd worden. [naar artikel]


5. Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf: als er geen boetes zijn, moet gemeente zélf betalen (09/12/2021 - Gazet van Antwerpen)

Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


6. Uitbesteding van trajectcontroles aan privébedrijf roept vragen op: als er geen boetes zijn, moet gemeente zélf betalen (09/12/2021 - Het Nieuwsblad)

Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


7. Trajectcontroles door privébedrijf verdelen Vlaamse meerderheid (09/12/2021 - Het Belang van Limburg)

Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]


8. DEBAT. Trajectcontroles laten uitvoeren door een privéfirma, een goed idee? (26/01/2022 - Het Belang van Limburg)

Bilzen heeft de omstreden overeenkomst met de firma TaaS ondertekend voor de uitbating van trajectcontroles. “Trajectcontroles zijn een efficiënt middel voor de verkeersveiligheid”, zegt burgemeester Johan Sauwens. De oppositie vreest dan weer dat de privépartner het mobiliteitsbeleid van de gemeente zal bepalen. [naar artikel]


9. Alsnog extra trajectcontroles in Bonheiden: “We houden alles in eigen handen, er gaat geen geld naar een privébedrijf” (16/06/2022 - Gazet van Antwerpen)

Er komen alsnog tien trajectcontroles is Bonheiden en in deelgemeente Rijmenam. Het bestuur vindt dat nodig omdat de gemiddelde snelheid in tal van straten veel te hoog ligt. “Zeker op schoolroutes, in dorpscentra en langs smalle landelijke verbindingswegen zorgt overdreven snelheid vaak voor gevaarlijke situaties”, klinkt het bij schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). [naar artikel]


10. Trajectcontroles uitbesteden aan de privé, zoals in Bonheiden, kan dat wel? “Als je een bedrijf vergoedt per boete, steek je een grens over” (21/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

Bonheiden is de eerste gemeente in Vlaanderen die ermee uitpakt: snelheidscontroles via trajectcontrole uitbesteden aan privéfirma’s. Dat zorgt voor geween en tandengeknars in de gemeente, en experten in bestuursrecht vinden het niet koosjer. Strikt genomen kan het ook niet, dat een privéfirma camera’s naast de weg neerpoot en flitst. Maar de Vlaamse overheid gedoogt. Als de kat maar muizen vangt. [naar artikel]


11. Discussie over trajectcontroles zorgt voor nieuw dieptepunt tussen oppositie- en coalitiepartijen (18/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

Zowel de Groen- als de N-VA-fractie in Bonheiden riep een extra gemeenteraad bijeen om in te gaan tegen de beslissing van het gemeentebestuur om 22 trajectcontroles op het grondgebied bij te plaatsen. Door de storm aan protest zou in eerste instantie worden begonnen met tien trajecten, al was ook die beslissing woensdagavond laat nog voer voor discussie. [naar artikel]


12. Boetegeld nieuwe trajectcontroles Bonheiden gaat dan toch niet naar omstreden privébedrijf  (16/06/2022 - VRT NWS)

De gemeente Bonheiden plant 10 nieuwe trajectcontrole. Vooral straten rond scholen en met druk fietsverkeer worden aangepakt. Na heel wat ophef en bedenkingen vanuit de Vlaamse regering gaat de gemeente dan toch niet in zee met het privébedrijf TAAS, dat een deel van het boetegeld zou afromen. [naar artikel]


13. Protest tegen privatisering van woonzorgcentrum Heuvelheem: “Schrik voor job en zorgkwaliteit” (24/04/2023 - Het Belang van Limburg)

Vakbonden, bewoners en personeelsleden van Heuvelheem, het OCMW-woonzorgcentrum van Tessenderlo, hebben maandag actie gevoerd. Ze vrezen dat er een privatisering op til is en dat de gemeente die nog snel voor de verkiezingen wil doorvoeren. [naar artikel]


14. Volledige centrum van Bonheiden is nu zone 30 met extra trajectcontroles (05/10/2023 - VRT NWS)

Het volledige centrum van Bonheiden is vanaf donderdag een zone 30 en dat zal gecontroleerd worden met extra trajectcontroles. Het gemeentebestuur wil het dorpscentrum zo veiliger maken voor voetgangers en fietsers. Verschillende verkeerslichten die dicht bij elkaar staan, kunnen daardoor uitgeschakeld worden. [naar artikel]


15. DEBAT. Worden trajectcontroles beter uitgevoerd door privéfirma’s? (04/04/2023 - Het Belang van Limburg)

Doordat privéfirma Taas de trajectcontroles in Bilzen beheert, zou de privéfirma zich ontfermen over het onderhoud van de camera’s. De stad zou daardoor meer kunnen investeren in onder andere verkeersveiligheid. Wij vroegen ons af wat jij vindt van de privatisering van trajectcontroles. [naar artikel]


16. SP.A, PS en PVDA uitgesproken tegen privatisering NMBS (25/08/2017 - Knack)

Oppositiepartijen sp.a, PS en PVDA zijn gekant tegen een privatisering van de NMBS. Ze halen daarbij onder meer het voorbeeld aan van het Verenigd Koninkrijk, waar 'een privatisering leidt tot duurdere tickets en een veel grotere kost voor de overheid'. De PS verzet zich zelfs tegen elke vorm van privatisering van overheidsbedrijven. [naar artikel]


17. ‘Privatisering NMBS is gewoon dom' (25/08/2017 - De Standaard)

Oppositiepartijen SP.A, PS, Groen en PVDA zijn gekant tegen een privatisering van de NMBS. Ze halen daarbij onder meer het voorbeeld aan van het Verenigd Koninkrijk, waar 'een privatisering leidt tot duurdere tickets en een veel grotere kost voor de overheid'. De PS verzet zich zelfs tegen elke vorm van privatisering van overheidsbedrijven. [naar artikel]


18. Nieuwe trajectcontroles zonder aankondigend verkeersbord goed voor 2.000 boetes in één gemeente: “Dit zijn pesterijen” (22/02/2023 - Het Nieuwsblad)

Enkele maanden geleden installeerde de gemeente Boortmeerbeek op verschillende punten trajectcontroles, zonder aankondigend verkeersbord in elke zone. En de bestuurders hebben het geweten, want inmiddels werden al 2.000 (!) boetes uitgedeeld. “Dit zijn pesterijen”, zegt oppositieraadslid Bert Meulemans (CD&V), die hekelt dat er “geen duidelijke informatiecampagne aan voorafging”. [naar artikel]


19. Breed verzet tegen commercialisering trajectcontroles: “Ga voorlopig niet zo’n contract aan” (16/12/2021 - Het Belang van Limburg)

Minister Bart Somers vraagt gemeenten om lokale trajectcontroles nog niet uit te besteden aan het privébedrijf dat 24 euro per boete opeist. Bilzen is de enige Limburgse gemeente die tot nog toe met het bedrijf in zee ging. [naar artikel]


20. N-VA wil gemeentenaam wijzigen: “Bonheiden-Rijmenam houdt rekening met alle inwoners” (13/06/2018 - Gazet van Antwerpen)

N-VA Bonheiden stoomt zich klaar voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober en maakte de eerste programmapunten openbaar. Het opmerkelijkst programmapunt is zonder twijfel het onderzoek dat de partij plant om de gemeente voortaan te herdopen in Bonheiden-Rijmenam. [naar artikel]


21. Ook in deze gemeente komen negen trajectcontroles (18/04/2022 - Het Belang van Limburg)

Ook in Oudsbergen worden er camera’s geplaatst. Die zullen op doorgangswegen trajectcontroles uitvoeren. “Het gaat niet om inkomsten vergaren, wel om de snelheid af te remmen en de verkeersveiligheid te verhogen”, zegt burgemeester Marco Goossens. [naar artikel]


22. Ook Maasmechelen kiest privépartner voor trajectcontroles: “Hoop dat ze 0 euro opbrengen” (22/06/2022 - Het Belang van Limburg)

Vanaf 2023 voert de gemeente Maasmechelen zelf trajectcontroles in op lokale wegen, samen met een private partner. “Via het Agentschap Wegen en Verkeer komt het er niet van”, zegt burgemeester Raf Terwingen (cd&v). [naar artikel]


23. Trajectcontroles in maar liefst 22 (!) straten en dat bijna zonder kosten voor gemeente Bonheiden (28/10/2021 - Gazet van Antwerpen)

De Bonheidense gemeenteraad keurde woensdag het nieuwe mobiliteitsplan goed. Het introduceert meteen een unicum: via een privaat-publieke samenwerking (PPS) worden in een ruk 22 straten voorzien van een trajectcontrole. De gemeente staat alleen in voor de kost van een sanctionerend ambtenaar en de elektriciteitskosten. [naar artikel]


24. Al 2.000 boetes uitgedeeld nadat trajectcontroles “geruisloos” werden geïnstalleerd: “Dit zijn pesterijen” (22/02/2023 - Het Belang van Limburg)

Enkele maanden geleden installeerde de gemeente Boortmeerbeek op verschillende punten trajectcontroles, zonder aankondigend verkeersbord in elke zone. En de bestuurders hebben het geweten, want inmiddels werden al 2.000 (!) boetes uitgedeeld. “Dit zijn pesterijen”, zegt oppositieraadslid Bert Meulemans (cd&v), die hekelt dat er “geen duidelijke informatiecampagne aan voorafging”. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!