Oppositiepartijen N-VA en Groen roepen op 17 november een extra gemeenteraad samen in Bonheiden. Ze willen dat de meerderheid het fel bediscussieerde dossier over de nieuwe trajectcontroles herbekijkt. In Bonheiden zouden vanaf volgend jaar 22 extra trajectcontroles komen. De gemeente werkt daarvoor samen met privébedrijven die het hele systeem installeren en doen werken. In ruil strijken ze een deel van de inkomsten op. Volgens de oppositie is dat niet toelaatbaar. “Alle raadsleden zijn in snelheid gepakt door het gemeentebestuur”, klinkt het. [naar artikel]
De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). Dergelijke samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
De komende 2 jaar wil Bonheiden maar liefst 22 nieuwe trajectcontroles realiseren. De investering gebeurt volledig door een private partner van de gemeente, in ruil voor een vast percentage van de boete-inkomsten. “Voor ons als gemeente kost het dus amper iets”, zegt schepen van mobiliteit Bart Vanmarcke (Open VLD). Dergelijk samenwerking is nog nooit eerder opgezet en het uitrollen van zoveel trajectcontroles in een kleine gemeente zoals Bonheiden is ongezien. [naar artikel]
In 22 straten in Bonheiden zullen er trajectcontroles komen en in het centrum een zone 30. Dat staat allemaal in het nieuwe mobiliteitsplan dat woensdag door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Nieuw is dat de gemeente zal samenwerken met privébedrijven voor de installatie van de camera's en het controleren. De oppositie stelt zich vragen over de manier waarop boetes zullen geïnd worden. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Bilzen heeft de omstreden overeenkomst met de firma TaaS ondertekend voor de uitbating van trajectcontroles. “Trajectcontroles zijn een efficiënt middel voor de verkeersveiligheid”, zegt burgemeester Johan Sauwens. De oppositie vreest dan weer dat de privépartner het mobiliteitsbeleid van de gemeente zal bepalen. [naar artikel]
Er komen alsnog tien trajectcontroles is Bonheiden en in deelgemeente Rijmenam. Het bestuur vindt dat nodig omdat de gemiddelde snelheid in tal van straten veel te hoog ligt. “Zeker op schoolroutes, in dorpscentra en langs smalle landelijke verbindingswegen zorgt overdreven snelheid vaak voor gevaarlijke situaties”, klinkt het bij schepen van Mobiliteit Bart Vanmarcke (Open Vld). [naar artikel]
Bonheiden is de eerste gemeente in Vlaanderen die ermee uitpakt: snelheidscontroles via trajectcontrole uitbesteden aan privéfirma’s. Dat zorgt voor geween en tandengeknars in de gemeente, en experten in bestuursrecht vinden het niet koosjer. Strikt genomen kan het ook niet, dat een privéfirma camera’s naast de weg neerpoot en flitst. Maar de Vlaamse overheid gedoogt. Als de kat maar muizen vangt. [naar artikel]
Zowel de Groen- als de N-VA-fractie in Bonheiden riep een extra gemeenteraad bijeen om in te gaan tegen de beslissing van het gemeentebestuur om 22 trajectcontroles op het grondgebied bij te plaatsen. Door de storm aan protest zou in eerste instantie worden begonnen met tien trajecten, al was ook die beslissing woensdagavond laat nog voer voor discussie. [naar artikel]
De gemeente Bonheiden plant 10 nieuwe trajectcontrole. Vooral straten rond scholen en met druk fietsverkeer worden aangepakt. Na heel wat ophef en bedenkingen vanuit de Vlaamse regering gaat de gemeente dan toch niet in zee met het privébedrijf TAAS, dat een deel van het boetegeld zou afromen. [naar artikel]
Vakbonden, bewoners en personeelsleden van Heuvelheem, het OCMW-woonzorgcentrum van Tessenderlo, hebben maandag actie gevoerd. Ze vrezen dat er een privatisering op til is en dat de gemeente die nog snel voor de verkiezingen wil doorvoeren. [naar artikel]
Het volledige centrum van Bonheiden is vanaf donderdag een zone 30 en dat zal gecontroleerd worden met extra trajectcontroles. Het gemeentebestuur wil het dorpscentrum zo veiliger maken voor voetgangers en fietsers. Verschillende verkeerslichten die dicht bij elkaar staan, kunnen daardoor uitgeschakeld worden. [naar artikel]
Doordat privéfirma Taas de trajectcontroles in Bilzen beheert, zou de privéfirma zich ontfermen over het onderhoud van de camera’s. De stad zou daardoor meer kunnen investeren in onder andere verkeersveiligheid. Wij vroegen ons af wat jij vindt van de privatisering van trajectcontroles. [naar artikel]
Oppositiepartijen sp.a, PS en PVDA zijn gekant tegen een privatisering van de NMBS. Ze halen daarbij onder meer het voorbeeld aan van het Verenigd Koninkrijk, waar 'een privatisering leidt tot duurdere tickets en een veel grotere kost voor de overheid'. De PS verzet zich zelfs tegen elke vorm van privatisering van overheidsbedrijven. [naar artikel]
Oppositiepartijen SP.A, PS, Groen en PVDA zijn gekant tegen een privatisering van de NMBS. Ze halen daarbij onder meer het voorbeeld aan van het Verenigd Koninkrijk, waar 'een privatisering leidt tot duurdere tickets en een veel grotere kost voor de overheid'. De PS verzet zich zelfs tegen elke vorm van privatisering van overheidsbedrijven. [naar artikel]
Enkele maanden geleden installeerde de gemeente Boortmeerbeek op verschillende punten trajectcontroles, zonder aankondigend verkeersbord in elke zone. En de bestuurders hebben het geweten, want inmiddels werden al 2.000 (!) boetes uitgedeeld. “Dit zijn pesterijen”, zegt oppositieraadslid Bert Meulemans (CD&V), die hekelt dat er “geen duidelijke informatiecampagne aan voorafging”. [naar artikel]
Minister Bart Somers vraagt gemeenten om lokale trajectcontroles nog niet uit te besteden aan het privébedrijf dat 24 euro per boete opeist. Bilzen is de enige Limburgse gemeente die tot nog toe met het bedrijf in zee ging. [naar artikel]
N-VA Bonheiden stoomt zich klaar voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober en maakte de eerste programmapunten openbaar. Het opmerkelijkst programmapunt is zonder twijfel het onderzoek dat de partij plant om de gemeente voortaan te herdopen in Bonheiden-Rijmenam. [naar artikel]
Ook in Oudsbergen worden er camera’s geplaatst. Die zullen op doorgangswegen trajectcontroles uitvoeren. “Het gaat niet om inkomsten vergaren, wel om de snelheid af te remmen en de verkeersveiligheid te verhogen”, zegt burgemeester Marco Goossens. [naar artikel]
Vanaf 2023 voert de gemeente Maasmechelen zelf trajectcontroles in op lokale wegen, samen met een private partner. “Via het Agentschap Wegen en Verkeer komt het er niet van”, zegt burgemeester Raf Terwingen (cd&v). [naar artikel]
De Bonheidense gemeenteraad keurde woensdag het nieuwe mobiliteitsplan goed. Het introduceert meteen een unicum: via een privaat-publieke samenwerking (PPS) worden in een ruk 22 straten voorzien van een trajectcontrole. De gemeente staat alleen in voor de kost van een sanctionerend ambtenaar en de elektriciteitskosten. [naar artikel]
Enkele maanden geleden installeerde de gemeente Boortmeerbeek op verschillende punten trajectcontroles, zonder aankondigend verkeersbord in elke zone. En de bestuurders hebben het geweten, want inmiddels werden al 2.000 (!) boetes uitgedeeld. “Dit zijn pesterijen”, zegt oppositieraadslid Bert Meulemans (cd&v), die hekelt dat er “geen duidelijke informatiecampagne aan voorafging”. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.