Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken en adres in profiel zetten

25/04/2022 - 16:36
"Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld), de Federale Overheidsdienst Economie en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar vanaf nu in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. Ook moet wie op “regelmatige basis” reclame maakt voor bedrijven een ondernemingsnummer hebben en dat samen met het ondernemingadres delen in alle social mediaprofielen."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken (25/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers om te verduidelijken dat ze online reclame maken. Wie op sociale media een commerciële post doet, moet daar vanaf nu in vooraf vastgelegde termen over communiceren naar volgers. [naar artikel]


2. #Reclame, #advertentie, #publiciteit of #gesponsord: zo moeten influencers verduidelijken dat ze reclame maken (26/04/2022 - Het Belang van Limburg)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum komen met concrete richtlijnen voor influencers om te verduidelijken dat ze reclame maken. [naar artikel]


3. Influencers moeten vanaf nu verduidelijken dat ze reclame maken (27/04/2022 - Het Belang van Limburg)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum komen met concrete richtlijnen voor influencers om te verduidelijken dat ze reclame maken. [naar artikel]


4. Online influencers moeten expliciet melden of ze reclame maken voor iets (15/05/2018 - VRT NWS)

De FOD Economie gaat duidelijke richtlijnen uitvaardigen voor online influencers die reclame maken op sociale media. Online influencers zijn mensen die veel volgers hebben en vaak invloed hebben op specifieke doelgroepen. Bedrijven zetten hen in om reclame te maken voor hun producten, maar dat gebeurt niet altijd transparant. Daar wil de FOD Economie nu een einde aan maken.   [naar artikel]


5. Online influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - De Morgen)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte. [naar artikel]


6. Zo moeten influencers voortaan aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - Het Laatste Nieuws)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de... [naar artikel]


7. #reclame, #advertentie, #publiciteit en #gesponsord: zo moeten influencers online reclame duideljk maken (25/04/2022 - VRT NWS)

Influencers die zich laten betalen of sponsoren om bepaalde berichten te plaatsen op hun sociale media, moeten dat duidelijker vermelden. Daarover zijn nieuwe richtlijnen opgesteld. Die moeten niet alleen bescherming bieden aan de consument, maar ook aan de influencers zelf. [naar artikel]


8. Influencers moeten aangeven wanneer ze reclame maken (08/10/2018 - Het Nieuwsblad)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen die de Raad voor de Reclame maandag bekendmaakte. [naar artikel]


9. Online influencers moeten nu aangeven wanneer ze reclame maken, maar geen sancties bij overtreding (09/10/2018 - Gazet van Antwerpen)

Mogen online influencers bij hun Instagram-posts schrijven wat ze willen of moeten ze duidelijk vermeden dat het in sommige posts om reclame gaat? De Raad voor de Reclame zegt nu dat ze hun volgers duidelijk moeten maken wanneer ze betaald worden om een product te promoten. Ze kunnen dit doen door hashtags te gebruiken zoals #adv of #reclame. Toch volgen er geen sancties wanneer ze deze aanbevelingen niet naleven. [naar artikel]


10. Raad voor de Reclame: influencers moeten duidelijk aangeven wanneer ze #reclame maken (08/10/2018 - VRT NWS)

Online influencers moeten duidelijk aangeven als ze betaald worden om een product of dienst te promoten. Dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld de woorden reclame, advertentie of sponsoring of de hashtags #spon, #adv, #prom of #reclame te vermelden. Dat staat in een reeks aanbevelingen van de Raad voor de Reclame. [naar artikel]


11. Influencers moeten adres niet meer overal prijsgeven (02/01/2024 - De Tijd)

06:36 Influencers moeten hun adres dan toch niet vermelden op hun profiel op TikTok, Instagram of andere sociale media. Het mag ook via een omweg, meldt De Standaard. [naar artikel]


12. Strengere regels voor Belgische influencers (26/04/2022 - Express)

De Belgische staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) en het Communicatie Centrum kondigen concrete richtlijnen aan voor influencers die online reclame willen maken. Op sociale media moeten zij voortaan aangeven of het om betaalde bijdragen gaat via hastags ‘#reclame’, ‘#advertentie’ of ‘#publiciteit’. In bepaalde gevallen kan ook de hashtag ‘#gesponsord’ gebruikt worden. ‘Influencers maken soms […] [naar artikel]


13. Influencers hoeven adres niet meer overal prijs te geven (02/01/2024 - Het Laatste Nieuws)

Influencers moeten hun adres dan toch niet vermelden op hun profiel op TikTok, Instagram of andere sociale media. Het mag ook via een omweg, zo meldt ‘De Standaard’ vandaag. [naar artikel]


14. Influencers moeten adres niet meer prijsgeven (02/01/2024 - DataNews)

Influencers moeten hun adres dan toch niet vermelden op hun profiel op TikTok, Instagram of andere sociale media. The post Influencers moeten adres niet meer prijsgeven appeared first on Data News. [naar artikel]


15. Influencers over de nieuwe regels rond hun reclame: “Wat maakt het uit of ik dat potje gratis heb gekregen?” (11/05/2022 - Het Laatste Nieuws)

Omdat influencers zo’n beetje de nieuwe reclameborden zijn, worden ze sinds kort door FOD Economie beschouwd als onderneming. Ze moeten nu een aantal nieuwe regels volgen, en hun adres en ondernemingsnummer op hun profiel plaatsen. Influencers Sarah Puttemans (22), Freya Poppe (34) en Camille Schuermans (20) reageren op de regels en leggen uit hoe hun wereldje werkt. “Door de vaste samenwerkingen die ik aanneem, verdien ik zo’n 1.900 euro per maand.” [naar artikel]


16. Influencers moeten dan toch niet hun privéadres delen op sociale media (28/09/2022 - Het Laatste Nieuws)

Influencers, die regelmatig reclame maken voor bedrijven op sociale media, zullen dan toch niet hun privéadres moeten delen op hun profielen. Dat zegt het kabinet van staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) aan onze redactie. De tijdelijke oplossing die werd bedacht in samenwerking met de sector lost echter het fundamentele probleem niet op. [naar artikel]


17. Influencers vinden het nog altijd moeilijk om te zeggen dat ze reclame maken (15/02/2024 - De Standaard)

Reclame moet herkenbaar zijn als reclame. Veel influencers hebben dat nog altijd niet begrepen, leert een onderzoek. “Als je zegt dat iets reclame is, swipen de mensen sneller weg.” [naar artikel]


18. Influencers mogen adres voorlopig geheim houden (24/08/2022 - Het Nieuwsblad)

Influencers worden voorlopig dan toch niet verplicht om hun adres online te zetten. De verplichting leidde de voorbije weken tot onrust bij populaire figuren op sociale media, omdat het leidde tot fans die ongewenst aan de deur stonden. De regering geeft hen daarom uitstel. [naar artikel]


19. Influencers hoeven op hun profiel niet meer te melden waar ze wonen: omwegje in stilte doorgevoerd (02/01/2024 - Het Nieuwsblad)

Influencers kunnen het nieuwe jaar met meer privacy inzetten. Ze moeten hun adres niet meer publiceren op pakweg Tiktok of Instagram. Het mag ook via een omwegje. “Onder de influencers zijn er ook jonge, kwetsbare vrouwen.” [naar artikel]


20. Acid en tientallen andere influencers op vingers getikt omdat ze bedrijfsgegevens niet vermelden: "Ik ga dit niet doen" (05/08/2022 - VRT NWS)

Een 50-tal influencers hebben de afgelopen tijd een waarschuwing van de overheid in de bus gekregen. Daarin wijst de FOD Economie hen erop dat ze hun adres en een ondernemingsnummer moeten vermelden op hun profielen op sociale media. Sinds een aantal maanden is dat verplicht voor iedereen die online reclame maakt en daarvoor betaald krijgt. “Ik ga dit niet doen”, schrijft Acid, één van de bekendste influencers van Vlaanderen. [naar artikel]


21. Influencers hoeven op hun profiel niet meer te melden waar ze wonen (02/01/2024 - De Standaard)

Influencers kunnen het nieuwe jaar met meer privacy inzetten. Ze moeten hun adres niet meer publiceren op pakweg Tiktok of Instagram. Het mag ook via een omwegje. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!