De lokale politie kan, indien dat nodig is, vragen om de trajectcontroles aan te passen om motorrijders te kunnen flitsen. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) gezegd in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement. Recent nog bleek dat het merendeel van de trajectcontroles op onze Vlaamse wegen motorrijders niet kunnen beboeten omdat ze enkel vooraan de nummerplaat registreren, terwijl die bij motorrijtuigen achteraan zitten. [naar artikel]
Slechts 16 procent van de trajectcontroles langs Vlaamse wegen kunnen laagvliegende motorrijders flitsen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Rita Moors (N-VA) bij minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) opvroeg. [naar artikel]
Motorrijders worden haast nooit geflitst bij trajectcontroles blijkt uit onderzoek. Bij trajectcontroles wordt er gewerkt met nummerplaatherkenning, maar dan wel enkel herkenning van de voorste nummerplaat. Omdat motors meestal enkel achteraan een nummerplaat hebben, ontspringen ze de dans. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het kabinet van federaal minister Annelies Verlinden van Binnenlandse Zaken bevestigden dit aan de VRT. [naar artikel]
Motorrijders krijgen geen boete als ze te snel rijden op de Genkse trajectcontroles. Dat bevestigt mobiliteitsschepen Karel Kriekemans. “Ze hebben geen voorste nummerplaat.” [naar artikel]
Rijd je te snel met je motor door een trajectcontrole? Dan is de kans erg groot dat je niet beboet wordt. Dat komt omdat trajectcontroles met zogenoemde nummerplaatherkenningscamera’s werken en die fotograferen alleen de voorste nummerplaat. Motorrijders hebben alleen een nummerplaat achteraan en ontspringen zo de dans. Dat bevestigen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het kabinet van federaal minister Annelies Verlinden van Binnenlandse Zaken aan VRT NWS. [naar artikel]
Bij 90 procent van de trajectcontroles in Vlaanderen ontsnappen motorrijders aan flitsboetes. Dat zegt verkeersinstituut VIAS aan VTM NIEUWS. Zo... [naar artikel]
Er zijn sinds eind vorig jaar 95 trajectcontroles bijgekomen in ons land die effectief hardrijders flitsen. In heel België zijn er nu 281 werkende trajectcontroles, de provincie Oost-Vlaanderen is koploper. [naar artikel]
Binnenkort zullen er ook onbemande flitscamera's en trajectcontroles mogen komen in fietszones om snelheidsovertreders te flitsen. Dat heeft de Vlaamse regering beslist, schrijft Het Nieuwsblad. In zo'n fietszone mag je als automobilist niet sneller dan 30 kilometer per uur en mag je ook geen fietsers voorbijsteken. Ook speedpedelecs kunnen geflitst worden wanneer ze sneller dan 30 kilometer per uur door een fietszone rijden. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil het aantal trajectcontroles verder opkrikken. Vlaanderen telt nu 238 trajectcontroles, verspreid over 135 locaties. Daar komen er nog 161 bij. “Trajectcontroles zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen”, vindt Peeters. [naar artikel]
Wat een romantisch weekendje in Gouda had moeten worden, draaide uit op een serieuze teleurstelling voor boer Kevin 28) en z’n uitverkorene Jana (27). De spanning tussen hen was te snijden, waardoor Kevin plots begon te twijfelen aan z’n keuze. In TV Familie legt hij uit wat er aan de hand was. En had hij achteraf gezien niet beter voor een andere kandidate gekozen? “Ik moest de finale keuze maken. Niemand anders.” [naar artikel]
Komend weekend kunnen motorrijders op heel wat plaatsen in Vlaanderen opfrissingscursussen volgen. Die zijn ook nodig, bewijzen de cijfers. Vooral oudere motorrijders volgen die cursussen niet, terwijl de gemiddelde leeftijd van omgekomen motorrijders op tien jaar tijd met zeven jaar gestegen is. “Het is belangrijk dat motards zich goed voorbereiden voor ze weer de weg op gaan”, zegt verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil het aantal trajectcontroles in Vlaanderen opkrikken. Vlaanderen telt nu 238 trajectcontroles, verspreid over 135 locaties. Daar komen er nog 161 bij. “Trajectcontroles zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen”, vindt Peeters. [naar artikel]
Trajectcontroles.: “In de Bleumerstraat, Neermolenstraat, Verloren Kost en de Weg naar As voeren we vanaf dit najaar trajectcontroles in”, aldus schepen van Verkeer Marc Vereecken (N-VA). “Uit snelheidsmetingen en de vragen van buurtbewoners blijkt dat dit een noodzakelijke ingreep is.” Petronella Zelissen (CD&V): “De Bleumerstraat is nu een woonerf met zone 20: het is toch niet logisch dat je daar nu 30 km per uur mag gaan rijden?” Vereecken: “Trajectcontrole is enkel mogelijk in zones vanaf 30 km per uur. Alle verkeersremmende maatregelen die we al namen in de Bleumerstraat boden geen soelaas. Dit is het ultieme middel.” Volgens Pieters was het geen goede zaak om een privéfirma voor de installatie en exploitatie in te schakelen. “Hoe hoger de boete, hoe meer ze opstrijken”, aldus Pieters. “Klopt niet”, antwoordde Vereecken, “er is een vast bedrag per boete afgesproken.” [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil het aantal trajectcontroles in Vlaanderen opkrikken. Vlaanderen telt nu 238 trajectcontroles, verspreid over 135 locaties. Daar komen er nog 161 bij. “Trajectcontroles zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen”, vindt Peeters. [naar artikel]
De Vlaamse plannen om bij grote wegenwerken mobiele trajectcontroles in te zetten, mogen naar de prullenmand. De mobiele trajectcontroles kunnen namelijk niet aangesloten worden op het AMS-systeem of ANPR Management System van de federale politie. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) moeten toegeven in het Vlaams Parlement. CD&V-parlementslid Lode Ceyssens reageert “onthutst”. “Ik stel hier al jaren vragen over en telkens worden die mobiele trajectcontroles genoemd als oplossing. Nu blijkt dat er niet eens gecontroleerd is of het systeem wel kan werken”. [naar artikel]
De komende maanden worden er vier trajectcontroles geïnstalleerd in Maaseik. “Met deze ultieme ingreep willen we de verkeersveiligheid en leefbaarheid in bepaalde wijken en straten verhogen”, zegt schepen van Verkeer Marc Vereecken (N-VA). [naar artikel]
Alle 11 trajectcontroles in Genk worden al zeker tot het einde van dit jaar uitgerust met waarschuwingsborden die aangeven hoe snel je rijdt. Ze maken deel uit van een campagne waarmee de opstart van de trajectcontroles eind dit jaar wordt aangekondigd. [naar artikel]
De snelheidsovertredingen die tussen 3 en 12 januari vastgesteld zijn met trajectcontroles op de Hoogstraat-Kolderbosstraat-Camerlo en op een deel van de Weg naar As in Genk worden geseponeerd omdat er verkeersborden ontbreken of fout zijn. [naar artikel]
Er zijn vandaag alles opgeteld 281 trajectcontroles in ons land die effectief hardrijders flitsen. Dat blijkt uit cijfers die Open Vld-Kamerlid Marianne Verhaert bij minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) opvroeg. Dat zijn er 95 meer dan eind vorig jaar. [naar artikel]
Geen provincie die roder kleurt dan West-Vlaanderen op de kaart van werkende trajectcontroles in Vlaanderen. De lokale burgemeesters staan bovendien niet te springen om er te installeren. Gouverneur Carl Decaluwé, nooit om een straffe uitspraak verlegen, zucht: “Uit analyse van de dodelijke ongevallen in onze provincie blijkt nochtans dat we er levens mee kunnen redden. En dat wil iedereen, toch?” [naar artikel]
Enkele maanden geleden installeerde de gemeente Boortmeerbeek op verschillende punten trajectcontroles, zonder aankondigend verkeersbord in elke zone. En de bestuurders hebben het geweten, want inmiddels werden al 2.000 (!) boetes uitgedeeld. “Dit zijn pesterijen”, zegt oppositieraadslid Bert Meulemans (cd&v), die hekelt dat er “geen duidelijke informatiecampagne aan voorafging”. [naar artikel]
Er zijn vandaag alles opgeteld 281 trajectcontroles in ons land die effectief hardrijders flitsen. Dat blijkt uit cijfers die Open Vld-Kamerlid Marianne Verhaert bij minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) opvroeg. Dat zijn er 95 meer dan eind vorig jaar. [naar artikel]
Ook in Oudsbergen worden er camera’s geplaatst. Die zullen op doorgangswegen trajectcontroles uitvoeren. “Het gaat niet om inkomsten vergaren, wel om de snelheid af te remmen en de verkeersveiligheid te verhogen”, zegt burgemeester Marco Goossens. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.