Slechts een op de zes (16 procent) pendelaars met een bedrijfswagen toont interesse in de mobiliteitsvergoeding ("cash for car") zoals die... [naar artikel]
Vakbonden en werkgevers vragen de regering naast een mobiliteitsvergoeding ook een mobiliteitsbudget in het leven te roepen. Dat zou immers een grotere stimulans bevatten om duurzame mobiliteitskeuzes te maken tot meer duurzame verplaatsingen leiden. Dat blijkt uit een unaniem advies dat de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad uitbrachten over het wetsontwerp […] [naar artikel]
Volgens een studie van hr-dienstverlener SD Worx hoeven Belgische werkgevers zich geen zorgen te maken over een massaal vertrek van talent. Hun werkgevers zijn immers opvallend trouw. In het nieuws: 72 procent van de Belgische werknemers wil niet van baan veranderen. Uitgezoomd: Dit is wat we op Europees niveau vinden: “Belgen houden van baanzekerheid. Daarom […] [naar artikel]
Onderhandelingen over een koopkrachtpremie in de voedingshandel zitten in het slop. De vakbonden plannen twee stakingsdagen, op 15 en 22 november. In een pamflet waarschuwen ze de werkgevers ook voor de eindejaarsfeesten. [naar artikel]
Lees dit artikel: Toezicht op telewerk: een nachtmerrie voor werknemers, maar realiteit voor steeds meer werkgevers Toetsenborden en toetsaanslagen volgen, schermopnames, gezichtsherkenning en webcamobservatie: er is geen tekort aan systemen om telewerkers te volgen, vooral niet in de VS. Door de pandemie werden ze wijdverspreid, om ervoor te zorgen dat werknemers hun dossiers afwerkten, in plaats van te loungen op een streaming TV-platform. Na de pandemie zal werken op afstand waarschijnlijk […] Lees dit artikel: Toezicht op telewerk: een nachtmerrie voor werknemers, maar realiteit voor steeds meer werkgevers [naar artikel]
Als werkgevers en werknemers niet tot een loonakkoord komen, volgt totale vrijheid. Daar kunnen werknemers van zwakkere sectoren of kleinere... [naar artikel]
Het rekeningrijden is klinisch dood. De reden? 'Geen draagvlak', aldus N-VA. Een beproefde methode voor risicoschuwe politici om een (non-)beslissing te verdedigen. Het draagvlak is immers even anoniem als plooibaar. [naar artikel]
De auto blijft cruciaal in het woon-werkverkeer. Zowat 86 procent van de werkgevers hanteert een systeem met salariswagens. Daarbij geeft 42 procent aan enkel dat systeem aan te bieden en biedt 51 procent (ook) alternatieve systemen aan. Zo hanteert 24 procent van de werkgevers het mobiliteitsbudget, 13 procent biedt een mobiliteitsvergoeding aan. Dat meldt het […] Het bericht Auto blijft cruciaal in woon-werkverkeer, helft van werkgevers biedt alternatieven aan verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De nationale staking toont aan dat er een breed draagvlak is voor de eisen van de vakbonden. Dat zei ACV-voorzitter Marc Leemans in een reactie aan... [naar artikel]
Het welbevinden van je werknemers is belangrijk. Maar volgens Elke Geraerts, doctor in de psychologie en CEO bij Better Minds at Work, luisteren werkgevers te weinig naar het brein van hun werknemers. Aan Business AM gaf ze een aantal tips. Beluister hier het volledige interview met Elke Geraerts: De essentie: Volgens Geraerts halen werknemers veel […] [naar artikel]
Werknemers delen om de krapte op de arbeidsmarkt op te vangen? Uit een bevraging van hr-dienstenbedrijf Acerta blijkt dat bijna twee op de drie werkgevers (62,4%) openstaan voor dergelijk initiatief. Toch zijn er heel wat praktische bezwaren. [naar artikel]
Bij ruim 6 op de 10 werknemers is er geen sprake meer van het traditionele werkrooster van ‘nine to five’. Rond de arbeidstijdgrenzen geven bedrijven hun personeel heel wat flexibiliteit. Dat blijkt uit een bevraging van hr-dienstenbedrijf Acerta. Werkgevers houden niet meer per se vast aan vaste arbeidstijden. 63% van de respondenten uit de werkgeversbevraging […] Het bericht Zes op de tien werknemers hebben geen 9-to-5-job verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Een kwart van de werkgevers voorziet niet in een opleidingsbudget voor zijn werkgevers. Dat zegt HR-dienstverlener Acerta, die een bevraging hield bij 469 CEO’s en directieleden van kmo’s en grote bedrijven uit verschillende sectoren en regio’s. Acerta merkt wel op dat dit niet betekent dat de werknemers helemaal geen opleiding krijgen. [naar artikel]
België blijft een van de duurste landen voor werkgevers om werknemers te ontslaan. Dat zegt consultancybureau Deloitte in een nieuw rapport. Aan de andere kant laat de Belgische wet werkgevers wel vrij. [naar artikel]
De plenaire Kamer heeft gisteren het wetsontwerp goedgekeurd dat de mobiliteitsvergoeding invoert, ook wel bekend als "cash for cars". De maatregel... [naar artikel]
Meer en meer werkgevers geven de voorkeur aan een tak23-verzekering wanneer ze een pensioenplan kiezen voor hun werknemers. Daar zijn volgens Franky Stevens, pensioenexpert bij de hr-expert Mercer, verschillende redenen voor. Context: Een tak21-verzekering was lange tijd een zeer populair product voor bedrijven om een pensioenspaarpotje voor hun werknemers op te bouwen. Maar: Die gewaarborgde […] [naar artikel]
Veel werkgevers willen het ziektebriefje behouden uit argwaan dat werknemers misbruik zullen maken, maar die vrees is onterecht. Dat zegt professor arbeidsgeneeskunde Lode Godderis. Volgens hem zijn mensen net minder lang ziek als ze geen ziektebriefje hoeven in te dienen. [naar artikel]
Met gemiddeld 25 vakantiedagen zit België in de top 12 van de landen met de meeste verlofdagen. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-expert Mercer bij 2.191 werkgevers in 47 landen. Werknemers in de Verenigde Arabische Emiraten hebben gemiddeld de meeste vakantiedagen: 33. Maar het kan ook een pak minder. Werknemers in Mexico en China […] Het bericht Belgen bij werknemers met meeste vakantiedagen ter wereld verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De werkgevers waren bereid om te praten over een uitzonderlijke coronapremie voor werknemers in bedrijven die tijdens de crisis goed hebben geboerd, maar de vakbonden hebben op geen enkel moment over de inhoud willen spreken. Dat hebben de werkgevers uit de Groep van Tien dinsdag gezegd, nadat de bonden hadden aangekondigd dat het loonoverleg mislukt is. [naar artikel]
Het ‘cash for car’-systeem, waarmee Belgen hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een vergoeding tot 700 euro netto per maand, is geen succes. Anderhalf jaar na de invoering hebben amper 14 op de 10.000 werknemers hun bedrijfswagen ingeruild voor een geldsom. Dat meldt hr-dienstenbedrijf Acerta dinsdag, naar aanleiding van de week van de mobiliteit, op basis van loongegevens van de werknemers bij meer dan 40.000 werkgevers. [naar artikel]
De emotionele gezondheid van de medewerkers verontrust één op drie ondernemers. Veertig procent van de Limburgse werkgevers ligt wakker over het behoud van de bedrijfscultuur en de samenhang tussen de werknemers. Dat blijkt uit een rondvraag van werkgeverskoepel VKW over de gevolgen van de coronacrisis op het Limburgse bedrijfsleven. Uiteraard verontrusten omzet en financiële gezondheid de werkgevers nog meer. Maar het is erg opvallend dat het welzijn van en de samenwerking tussen de werknemers op de derde plaats komt. [naar artikel]
Werkgevers kiezen er meer voor om goed presterende werknemers te belonen met een individuele bonus, zeg maar een financieel extraatje. Werkgevers opteren minder voor een collectieve bonus voor grotere groepen werknemers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het personeelsdienstenbedrijf Acerta. [naar artikel]
De Groep van 10 heeft maandagnamiddag geen vooruitgang gemaakt in de loononderhandelingen. Zowel werkgevers als werknemers hebben vastgesteld dat het water tussen de twee kampen te diep is. Daarom werd de voorzitter van de groep van tien, Bart De Smet (VBO), gevraagd om de premier en de minister van Werk in te lichten. Dat zegt ABVV-voorzitter Miranda Ulens maandagavond. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.