Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]
Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]
12:34 Terwijl het politieke debat over rekeningrijden weer oplaait, stellen twee Vlaamse professoren een ‘superslimme kilometerheffing’ voor, waarbij de prijs ook binnen de spitsuren varieert. [naar artikel]
Transporteconomen Stef Proost (KU Leuven) en Bruno De Borger (Universiteit Antwerpen) hebben een systeem ontwikkeld waarmee volgens hen de files kunnen oplossen. Zonder dat er wagens hoeven te verdwijnen. “Er is bewijs dat het werkt.” Het systeem gaat een stapje verder dan het klassieke rekeningrijden, want veel fijnmaziger. Grosso modo werkt het zo: wie op […] Het bericht Transporteconomen pleiten voor “superslimme kilometerheffing” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Terwijl CD&V de kilometerheffing opnieuw op tafel legt, pleiten wetenschappers voor een nog radicalere variant. Een heffing die om de vijf minuten verandert, zou de files kunnen oplossen zonder dat de automobilist zich blauw betaalt of de wagen moet afzweren. [naar artikel]
In volle onderhandelingen voor een nieuw Vlaams regeerakkoord, is autofiscaliteit weer helemaal actueel. Daarbij komt ook een kilometerheffing opnieuw ter sprake. Zo'n kilometerheffing zal zeker werken, schrijft professor Michel Maus, aangezien mensen altijd naar de "minst belaste weg" zoeken. Maar, vraagt Maus zich af, zal naast de bestuurder ook de maatschappij zich aanpassen aan het rekeningrijden? Want wat heeft een alleenstaande moeder die om uiterlijk 18 uur bij de crèche moet zijn aan verminderde kilometertarieven vanaf 19.30 uur? [naar artikel]
Jean-Marie Dedecker en mobiliteitsexpert van de KU Leuven Stef Proost zijn in "Terzake" in debat gegaan over de slimme kilometerheffing. Dedecker zegt dat hij zich zal blijven verzetten tegen wat hij het "uitmelken van de automobilist" noemt. Proost is een "believer" in het systeem: "hiermee kan je eindelijk de files aanpakken". [naar artikel]
Touring ziet een ‘superslimme kilometerheffing’ als een van de mogelijke maatregelen voor de oplossing van het fileprobleem, maar vindt wel dat de totale factuur van de automobilist niet verder mag oplopen door die heffing. De mobiliteitsorganisatie pleit ook voor sociale correcties en roept de politici op om werk te maken van een groter draagvlak voor de kilometerheffing. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka in een reactie op de... [naar artikel]
Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en de Gazet van Antwerpen vandaag. "Maatschappelijk gezien zijn er alleen positieve effecten." [naar artikel]
De politiek heeft de kilometerheffing begraven, maar we blijven met zijn allen vaststaan in het verkeer. Meer dan ooit zelfs, want ook vorig jaar namen de files toe. Met vier procent in Antwerpen, met drie procent in Brussel, in Kortrijk zelfs met acht procent. Die files moeten verminderen, en nog liever verdwijnen. Dat vindt iedereen. Maar als het niet met rekeningrijden kan gebeuren, hoe dan wel? [naar artikel]
15:15 De verschillende politieke partijen trekken hun handen af van de invoering van een kilometerheffing voor personenwagens. Wat zijn de alternatieven om de files te bestrijden? [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. [naar artikel]
Een slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing is de beste oplossing als de Vlaamse overheid een wegenheffing wil invoeren die tegelijk de files... [naar artikel]
De helft van de ondernemers is voor een kilometerheffing voor personenwagens, maar enkel als dat de files en zo ook de economische schade [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. [naar artikel]
Een kilometerheffing voor personenwagens en stipter en sneller openbaar vervoer moeten de files op onze snelwegen wegwerken. Dat staat in het ontwerp van mobiliteitsplan dat dit voorjaar aan de Vlaamse regering wordt voorgelegd. [naar artikel]
Het klimaatplan van de Vlaamse regering wordt niet overal laaiend enthousiast onthaald. De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka vindt dat het plan "de juiste klemtonen legt", maar is wel teleurgesteld dat de kilometerheffing andermaal niet wordt ingevoerd. Milieuorganisatie Greenpeace zegt dat de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 40 procent "absoluut onvoldoende" is. [naar artikel]
13 Europese media zijn gestart met de publicatie van de "Malta Files", meer dan 150.000 vertrouwelijke documenten uit de "coulissen van het miskende fiscaal paradijs", Malta. [naar artikel]
Uit de eerste resultaten van het onderzoek naar sluipverkeer als gevolg van de kilometerheffing blijkt dat het systeem best wordt uitgebreid met [naar artikel]
Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren. Dat blijkt uit een nieuwe studie. “Maatschappelijk gezien zijn er alleen positieve effecten.” [naar artikel]
Nederlandse vrachtwagenchauffeurs blijven grote problemen hebben met de Belgische kilometerheffing. Dat zegt sectorfederatie Logistiek en Transport Nederland (TLN) aan het NOS Radio 1 Journaal. "Het systeem werkt niet optimaal en daardoor krijgen Nederlandse transporteurs onterecht honderden boetes". [naar artikel]
Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH) verzet zich tegen de Vlaamse plannen voor een kilometerheffing op alle wegen, waarbij ook het Brussels Gewest zich heeft aangesloten. Twee verschillende systemen voor kilometerheffing in één land vindt hij "moeilijk te vatten". Volgens VRT-verkeersanker Hajo Beeckman is zo'n dubbel systeem technisch en politiek mogelijk, maar zeker niet wenselijk. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.