Het Europees Parlement heeft het licht op groen gezet om te onderhandelen met de lidstaten over strengere regels voor de transportsector. Zo wil het de tachograaf, het toestel dat de ritten van vrachtwagens registreert, ook verplichten voor bestelwagens die worden ingezet in internationaal transport. 'Zo dichten we de mazen in het net', zegt Cindy Franssen (CD&V). [naar artikel]
08:50 Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil vermijden dat transportbedrijven door het gebruik van lichte voertuigen niet moeten voldoen aan de regels rond rij- en rusttijden en denkt aan een verp... [naar artikel]
Brandstofhandelaars krijgen de laatste tijd tot 3 keer meer oproepen dan normaal. Door de grote vraag moeten klanten soms dagen wachten op een levering. De rush naar stookolie is nu zo groot dat de sector een tijdelijke uitzondering vraagt op de rij- en rusttijden van hun chauffeurs. [naar artikel]
Brafco, de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars, vraagt een uitzondering op de rij- en rusttijden voor de chauffeurs die aan huis mazout leveren. “Omdat het winter is en veel mensen hun voorraad niet tijdig aanvulden”, luidt het. De Belgische Transportbond BTB-ABVV vindt dat echter geen goed idee. “Hierdoor komt de veiligheid van alle weggebruikers in gevaar. [naar artikel]
De vrachtwagenchauffeurs van de brandstoffenhandelaars worden niet verondersteld te rijden als ze vermoeid zijn. De werkgevers blijven... [naar artikel]
Volgens de Belgische transportarbeidersbond BTB is er een stijgend probleem met lichte vrachtwagens op onze wegen. Die vrachtwagens van minder dan 3,5 ton hebben tal van voordelen, waardoor ze -al dan niet legaal- allerlei wetgevingen rond transport omzeilen. [naar artikel]
Verkeersveiligheidsinstituut Vias roept chauffeurs van bestelwagens op om ook een veiligheidsgordel te dragen. De oproep volgt na een nieuwe meting van de gordeldracht in ons land. “95 procent van de personen vooraan, en 86 procent achteraan draagt die, de hoogste cijfers ooit. Maar dat percentage is veel lager bij chauffeurs van bestelwagens, en dat moét beter.” [naar artikel]
Volgens een nieuwe gedragsmeting van Vias institute is het percentage personen die in de wagen hun veiligheidsgordel dragen, nog nooit zo hoog geweest in België. Van de personen vooraan draagt 95,2 procent hem en van de inzittenden achteraan 86,3 procent. De gordel heeft opvallend minder succes bij de bestuurders van bestelwagens: slechts 85,5 procent van hen is vastgeklikt. Vias institute maakt de cijfers vandaag bekend op de internationale herdenkingsdag voor verkeersslachtoffers. [naar artikel]
In verschillende vrachtwagens van Vlaamse transportbedrijven is sjoemelsoftware geïnstalleerd, om fraude te plegen met de verplichte rijen rusttijden van chauffeurs. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.