20:12 Binnenkort mogen steden en gemeenten GAS-boetes uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen op plaatsen waar maar 30 of 50 kilometer per uur gereden mag worden. De Vlaamse regering keurde daarvoor... [naar artikel]
Gemeenten mogen zelf GAS-boetes uitschrijven én innen voor lichte snelheidsovertredingen. Dat staat het in het Vlaamse regeerakkoord. Maar staan de gemeentebesturen daar wel voor open? Een meerderheid van de burgemeesters in de provincie Antwerpen gaat het doen of wil het doen, zo blijkt uit een rondvraag van onze redactie bij 72 gemeenten. Al maken ze zich toch ook zorgen over de investeringskosten. [naar artikel]
16:24 Steden en gemeenten mogen vanaf 1 februari GAS-boetes uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen op plaatsen waar maar 30 of 50 kilometer per uur gereden mag worden. Dat heeft de Vlaamse regering... [naar artikel]
De Vlaamse decreetgever heeft steden en gemeenten het recht gegeven om vanaf februari zelf GAS-boetes uit te schrijven voor snelheidsovertredingen. Mechelen gaat dat doen vanaf zondag 4 april. Voordeel is dat het geld van de GAS-boete terechtkomt in de stadskas en niet naar de Vlaamse overheid gaat. De stad kan dat geïnde geld dan prioritair uitgeven aan projecten die zij belangrijk vindt zoals verkeersveiligheid bijvoorbeeld. [naar artikel]
De inkomsten uit GAS-boetes zijn in nauwelijks zes jaar tijd vertienvoudigd. Die spectaculaire stijging hebben de Vlaamse gemeenten te danken aan slimme camera’s die verkeersinbreuken vastleggen. De komende jaren zullen de inkomsten nog stijgen. Dat schrijven De Standaard, Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen vandaag. Sinds juli 2014 kunnen gemeenten niet alleen overlast (sluikstorten, nachtlawaai) […] Het bericht Inkomsten uit GAS-boetes exploderen door slimme camera’s verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Wat het luik mobiliteit betreft, wil de nieuwe Vlaamse regering Jambon I onder andere fors inzetten op combimobiliteit, de investeringen in fietsinfrastructuur verdubbelen en het vrachtverkeer naar de nachturen sturen. Daarnaast zullen steden en gemeenten zelf GAS-boetes kunnen uitvaardigen voor beperkte snelheidsovertredingen. [naar artikel]
De 8 Limburgse gemeenten die deel uitmaken van de politiezone CARMA gaan voortaan uniform alle snelheidsovertredingen met het GAS 5 reglement afhandelen. GAS 5 betekent dat beperkte snelheidsovertredingen binnen een zone 30 of 50 door de steden en gemeenten zelf beboet kunnen worden. Dat met een gemeentelijke administratie sanctie, oftewel een GAS-boete. De opbrengsten van de boetes vloeien zo terug naar de lokale besturen, die zo meer budget krijgen om onder andere verder te investeren in verkeersveiligheid. [naar artikel]
Vanaf 1 februari hebben veel meer gezinnen recht op het laagste tarief voor elektriciteit en gas. De Lijn en de NMBS verhogen enkele ticketprijzen. Ook kunnen Vlaamse steden en gemeenten vanaf dan GAS-boetes uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50. Een overzicht. [naar artikel]
Steden en gemeenten zullen binnenkort GAS-boetes mogen uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen op plaatsen waar maar 30 of 50 kilometer per uur gereden mag worden. Die maatregel heeft het Vlaams Parlement goedgekeurd. [naar artikel]
Binnenkort mogen steden en gemeenten GAS-boetes uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen op plaatsen waar maar 30 of 50 kilometer per uur gereden mag worden. [naar artikel]
Vanaf 1 februari hebben veel meer gezinnen recht op het laagste tarief voor elektriciteit en gas. De Lijn en de NMBS verhogen enkele ticketprijzen. Ook kunnen Vlaamse steden en gemeenten vanaf dan GAS-boetes uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50. Een overzicht. [naar artikel]
Het parket van Brussel, dat met een personeelstekort kampt, wil het bestraffen van bijkomende inbreuken overlaten aan de gemeenten. Naast winkeldiefstallen tot een waarde van 250 euro, zou het nu ook om diefstallen met een buit boven die drempel gaan. Idem voor slagen en verwondingen zonder werkonbekwaamheid en zonder verzwarende omstandigheden, met uitzondering van intrafamiliaal geweld. Dat stelt de procureur des konings voor in een nieuw protocol gericht aan de lokale besturen, schrijft L’Echo. [naar artikel]
De vijf gemeenten van de politiezone Hekla willen nog dit jaar de lichtere snelheidsovertredingen gaan beboeten via een GAS-boete. Een Vlaams decreet dat in het najaar van 2020 werd gestemd laat dat toe sinds 1 februari. Maar er zijn nog veel vraagtekens die het decreet voorlopig wel op losse schroeven zetten. Als het systeem zou ingevoerd worden, zullen de tarieven ongeveer gelijk zijn met het huidige niveau van boetes. Die starten aan 53 euro. [naar artikel]
Sinds de invoering van de 11 trajectcontroles in Genk, is het percentage van snelheidsovertredingen in de stad met 40 procent gedaald. Een jaar geleden reed nog 1,28 procent te snel op de 11 trajecten, nu is dat nog 0,25 procent. Aan de andere kant hebben de controles ook 4,26 miljoen euro aan boetes opgeleverd. [naar artikel]
Als u straks te snel rijdt in een zone 30 of 50 krijgt u mogelijk geen pv of voorstel tot minnelijke schikking meer, maar een GAS-boete. “Er is amper handhaving”, zeggen Vlaams ministers Lydia Peeters en Bart Somers (beiden Open VLD), dus willen ze dat lokale besturen zélf kunnen flitsen. De Vlaamse regering keurde het ontwerpdecreet al goed. “De focus is het verhogen van de verkeersveiligheid, maar het gaat heel wat extra inkomsten genereren voor de lokale besturen.” [naar artikel]
Steden en gemeenten zullen binnenkort GAS-boetes mogen uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen op plaatsen waar maar 30 of 50 kilometer per uur gereden mag worden. [naar artikel]
Steeds meer Limburgse gemeenten zijn het beu dat boetes voor snelheidsovertredingen op hun grondgebied naar de Vlaamse overheid vloeien. Genk investeerde al fors in eigen trajectcontroles en via het recente GAS 5-reglement kan het een deel van de snelheidsboetes zelf innen. Opbrengst: in drie maanden 1,8 miljoen euro. Andere gemeenten willen nu ook aansluiten bij het systeem van Genk. [naar artikel]
De Vlaamse overheid wil dat steden en gemeenten meer inzetten op snelheidscontroles in de zones 30 en 50. Om hen te stimuleren extra flitscamera’s... [naar artikel]
In Wallonië zullen technische inbreuken en lichte snelheidsovertredingen in de toekomst met administratieve boetes worden bekeurd. 'Tot voor kort werden meer dan 45 procent van de snelheidsovertredingen die bij de parketten toekwamen niet behandeld of zonder vervolg geklasseerd bij gebrek aan voldoende personeel en informatica', aldus Waals minister van Verkeersveiligheid Carlo Di Antonio (CDH). [naar artikel]
Het rijbewijs met punten wordt ondergraven doordat gemeenten vandaag op eigen houtje kleine snelheidsovertredingen afhandelen. “Het maakt dat Justitie blind rijdt”, waarschuwt advocaat-generaal Gilles Dupuis. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.