06:40 Vier op de tien directeurs uit het middelbaar moeten examens schrappen of aanpassen. Grote boosdoener? Het stilaan onbeheersbare lerarentekort. Dat schrijft Het Nieuwsblad maandag. [naar artikel]
Juni is traditioneel examenmaand, maar sommige middelbare scholen moeten deze keer enkele examens schrappen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Ook hier speelt het al veelgenoemde lerarentekort een rol: leerlingen hebben te weinig les gekregen om het vak goed te kunnen evalueren. "Al twee, drie jaar slagen we er niet in om voldoende leerkrachten te vinden", zegt Steven De Brandt van WeTech in Sint-Niklaas. [naar artikel]
In juni staan de examens voor de deur, maar niet voor iedereen. Sommige middelbare scholen schrappen enkele examens. Door het lerarentekort hebben leerlingen te weinig les gekregen om de leerstof te evalueren. Heeft jouw kind ook geen examens? Of krijgt hij of zij een vervangende test? Laat het ons dan zeker weten: [naar artikel]
Het lerarentekort heeft ook invloed op de examens die eraan komen. Sommige middelbare scholen moeten die schrappen omdat hun leerlingen te weinig les hebben gekregen om de leerstof te kunnen evalueren. Andere scholen rekenen de punten voor een vak niet mee in het jaartotaal of passen het examen noodgedwongen aan. Deze schooldirecteurs getuigen over het eindeloze puzzelwerk. [naar artikel]
Het gemeenschapsonderwijs (GO!) adviseert scholen om geen examens meer te organiseren. Veel leerlingen kunnen wellicht toch niet meer naar school. Dat betekent ook dat er geen B- of C-attesten worden uitgedeeld, is bevestigd aan VTM NIEUWS. Katholiek Onderwijs Vlaanderen laat de scholen zelf beslissen over examens. [naar artikel]
Vier op de tien directeurs uit het middelbaar moeten examens schrappen of aanpassen. Grote boosdoener? Het stilaan onbeheersbare lerarentekort. [naar artikel]
De leerlingen van de scholengroep Stroom van het GO-onderwijs hebben in juni geen examens. Zij zitten verspreid over 16 basisscholen en 11 secundaire scholen in Oostende, Oudenburg en Bredene. De directie wil duidelijkheid voor de leerlingen, leerkrachten en ouders. [naar artikel]
Het lerarentekort heeft ook invloed op de examens die eraan komen. Sommige middelbare scholen moeten die schrappen omdat hun leerlingen te weinig les hebben gekregen om de leerstof te kunnen evalueren. “Ik wil de werkdruk voor andere collega’s niet nog opdrijven door hen bijkomende proefwerken te laten plannen en verbeteren”, zegt de directeur van een technische school in Sint-Niklaas. De school schrapt zo de examens Nederlands en Engels in enkele klassen, want er was al die tijd geen leerkracht te vinden. [naar artikel]
Door het lerarentekort zien scholen in Limburg zich genoodzaakt examens te schrappen, of er een andere invulling aan te geven. Zo krijgen zesdejaars van het Spectrumcollege in Lummen enkel een “richtinggevende test” voor fysica. “Maar dat heeft geen invloed op hun diploma.” [naar artikel]
De meeste scholen plannen geen examens op de aangekondigde stakingsdag van 15 december, zo leert een rondvraag bij 128 middelbare scholen in Vlaanderen en Brussel. 82 directies hebben nu al beslist om het examenrooster die dag blank te laten. [naar artikel]
Het lerarentekort leidt tot ongeziene situaties in het onderwijs. In sommige scholen worden examens geschrapt omdat leerlingen de afgelopen maanden in één of soms zelfs meerdere vakken geen les hebben gehad. “Leerlingen mogen niet het slachtoffer worden van deze situatie.” [naar artikel]
In de middelbare scholen van het GO!-onderwijs moeten enkel nog de laatstejaars naar school. Er worden ook geen examens meer afgenomen. “Het afstandsleren verloopt goed, laat ons daar op inzetten.” [naar artikel]
Het lerarentekort heeft ook invloed op de examens die eraan komen. Sommige middelbare scholen moeten die schrappen omdat hun leerlingen te weinig les hebben gekregen om de leerstof te kunnen evalueren. Andere scholen rekenen de punten voor een vak niet mee in het jaartotaal of passen het examen noodgedwongen aan. Deze schooldirecteurs getuigen over het eindeloze puzzelwerk. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs (GO) heeft haar scholen het geadviseerd om geen examens te organiseren. “Niet fair”, vinden ze. De klassenraden en leerkrachten zouden op basis van permanenten evaluatie een leerling al dan niet laten overgaan naar het volgende schooljaar. “Erg demotiverend”, vindt onderwijsexpert bij de OESO Dirk Van Damme. Sterker nog: hij is van overtuiging dat klassenraden subjectief kunnen zijn, ze meer inspraak geven in het evaluatieproces van leerlingen geeft “vrije baan aan vooroordelen”. [naar artikel]
Drie Halse scholen houden geen examens in juni. Dat is opvallend omdat de koepel van het Katholiek Onderwijs nog geen beslissing heeft genomen. De Halse leerlingen worden beoordeeld op toetsen en taken. [naar artikel]
Het onderwijs in Vlaanderen heeft nood aan centrale examens. Dat vindt Dirk Van Damme, onderwijsspecialist van de Oeso. Volgens Van Damme is het niveauverschil tussen de examens en dus ook de waarde van de diploma's in de verschillende scholen nu te groot, omdat examens enkel en alleen door de leerkrachten zelf gemaakt worden. Een centraal examen kan die niveauverschillen helpen wegwerken, maar de verschillende onderwijsnetten en minister Crevits staan sceptisch tegenover het voorstel. [naar artikel]
Het gemeenschapsonderwijs (GO!) adviseert scholen om geen examens meer te organiseren. Veel leerlingen kunnen wellicht toch niet meer naar school.... [naar artikel]
GO! (het gemeenschapsonderwijs) raadt zijn scholen aan om dit schooljaar geen eindexamens meer te houden in geen enkel leerjaar. Dat zegt topvrouw Raymonda Verdyck. Daarmee gaat ze in tegen Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) die wél examens wil. [naar artikel]
Ben Weyts (N-VA) wil dat er aan het einde van het schooljaar examens plaatsvinden. Dat zei de minister van Onderwijs in Terzake. Dat in tegenstelling tot Waalse en Franstalige scholen in Brussel, waar geen examens zullen plaatsvinden. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs adviseert zijn scholen om dit schooljaar geen examens meer te organiseren. In de plaats daarvan kiezen ze liever voor permanente evaluatie. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs (GO) heeft haar scholen het geadviseerd om geen examens te organiseren. “Niet fair”, vinden ze. De klassenraden en leerkrachten zouden op basis van permanenten evaluatie een leerling al dan niet laten overgaan naar het volgende schooljaar. “Erg demotiverend”, vindt onderwijsexpert bij de OESO Dirk Van Damme. Sterker nog: hij is van overtuiging dat klassenraden subjectief kunnen zijn, ze meer inspraak geven in het evaluatieproces van leerlingen geeft “vrije baan aan vooroordelen”. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.