Vier op de tien directeurs uit het middelbaar moeten examens schrappen of aanpassen. Grote boosdoener? Het stilaan onbeheersbare lerarentekort. Dat schrijft ‘Het Nieuwsblad’ vandaag. [naar artikel]
Het lerarentekort heeft ook invloed op de examens die eraan komen. Sommige middelbare scholen moeten die schrappen omdat hun leerlingen te weinig les hebben gekregen om de leerstof te kunnen evalueren. Andere scholen rekenen de punten voor een vak niet mee in het jaartotaal of passen het examen noodgedwongen aan. Deze schooldirecteurs getuigen over het eindeloze puzzelwerk. [naar artikel]
Vier op de tien directeurs uit het middelbaar moeten examens schrappen of aanpassen. Grote boosdoener? Het stilaan onbeheersbare lerarentekort. [naar artikel]
Het lerarentekort heeft ook invloed op de examens die eraan komen. Sommige middelbare scholen moeten die schrappen omdat hun leerlingen te weinig les hebben gekregen om de leerstof te kunnen evalueren. Andere scholen rekenen de punten voor een vak niet mee in het jaartotaal of passen het examen noodgedwongen aan. Deze schooldirecteurs getuigen over het eindeloze puzzelwerk. [naar artikel]
Door het lerarentekort zien scholen in Limburg zich genoodzaakt examens te schrappen, of er een andere invulling aan te geven. Zo krijgen zesdejaars van het Spectrumcollege in Lummen enkel een “richtinggevende test” voor fysica. “Maar dat heeft geen invloed op hun diploma.” [naar artikel]
In juni staan de examens voor de deur, maar niet voor iedereen. Sommige middelbare scholen schrappen enkele examens. Door het lerarentekort hebben leerlingen te weinig les gekregen om de leerstof te evalueren. Heeft jouw kind ook geen examens? Of krijgt hij of zij een vervangende test? Laat het ons dan zeker weten: [naar artikel]
Juni is traditioneel examenmaand, maar sommige middelbare scholen moeten deze keer enkele examens schrappen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Ook hier speelt het al veelgenoemde lerarentekort een rol: leerlingen hebben te weinig les gekregen om het vak goed te kunnen evalueren. "Al twee, drie jaar slagen we er niet in om voldoende leerkrachten te vinden", zegt Steven De Brandt van WeTech in Sint-Niklaas. [naar artikel]
Het lerarentekort leidt tot ongeziene situaties in het onderwijs. In sommige scholen zullen de examenroosters van leerlingen en de klassenraden er anders uitzien. “Leerstof die we niet hebben gegeven, kunnen we niet testen.” [naar artikel]
Het lerarentekort leidt tot ongeziene situaties in het onderwijs. In sommige scholen worden examens geschrapt omdat leerlingen de afgelopen maanden in één of soms zelfs meerdere vakken geen les hebben gehad. “Leerlingen mogen niet het slachtoffer worden van deze situatie.” [naar artikel]
Schooldirecties kampen tegenwoordig met meer examenstress dan hun leerlingen: door het nijpende lerarentekort is het zelfs vaak onmogelijk om voor bepaalde vakken examens af te nemen. “En dan zijn ze verbaasd dat de kennis achteruitgaat”, zucht een ouder. [naar artikel]
Door het lerarentekort moeten sommige scholen examens afslanken of afschaffen. Het Nieuwsblad zoekt leerlingen of ouders die daarover willen getuigen. [naar artikel]
Het lerarentekort heeft ook invloed op de examens die eraan komen. Sommige middelbare scholen moeten die schrappen omdat hun leerlingen te weinig les hebben gekregen om de leerstof te kunnen evalueren. “Ik wil de werkdruk voor andere collega’s niet nog opdrijven door hen bijkomende proefwerken te laten plannen en verbeteren”, zegt de directeur van een technische school in Sint-Niklaas. De school schrapt zo de examens Nederlands en Engels in enkele klassen, want er was al die tijd geen leerkracht te vinden. [naar artikel]
01:00 Door het grote lerarentekort missen leerlingen niet alleen lessen, sommige scholen schrappen ook examens. Het vreet verder aan de al tanende kwaliteit van het Vlaams onderwijs. Mensen uit de privé lok... [naar artikel]
In de hoop het lerarentekort in de Vlaamse scholen weg te werken, geeft minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) scholen de vrijheid om eigen ideeën in de praktijk te brengen. [naar artikel]
Limburgse scholen schrappen massaal hun paasexamens om zo de stress bij de leerlingen te verminderen en om ze wat meer ademruimte te geven. Het Sint-Jan Berchmansinstituut in Zonhoven halveert het aantal examens bij Pasen voor de tweede graad. Het accent ligt op de richting- en hoofdvakken. De andere vakken worden getoetst in juni, maar zullen niet zwaarder worden door het wegvallen bij Pasen [naar artikel]
“Tegen 2020 zijn er zowat 18.000 bijkomende leraars nodig.” Toenmalig onderwijsminister Pascal Smet wist het al in 2013. Het tekort aan leerkrachten zou op een dag niet langer houdbaar zijn. Nu scholen zelfs examens schrappen, lijkt die dag aangebroken. De kroniek van een aankondigde chaos in vijf quotes. [naar artikel]
De middelbare school Prizma Campus VTI in Izegem heeft komende examens geschrapt. De oorzaak is het nijpend lerarentekort in het onderwijs. "We hebben al langer moeite om vervanging te vinden voor praktijkvakken. Maar dit jaar is het ook lastig voor algemene vakken." [naar artikel]
Mensen met een lerarendiploma die niet voor de klas staan? De Gentse scholen van het Gemeenschapsonderwijs gaan er samen met de VDAB naar op zoek. Zo proberen ze het lerarentekort op te vangen. [naar artikel]
Cumuleren om te overleven. Zo gaat het er in veel Vlaamse scholen aan toe. Leerkrachten worden door het lerarentekort gevraagd extra uren op te... [naar artikel]
Het gemeenschapsonderwijs (GO!) adviseert scholen om geen examens meer te organiseren. Veel leerlingen kunnen wellicht toch niet meer naar school. Dat betekent ook dat er geen B- of C-attesten worden uitgedeeld, is bevestigd aan VTM NIEUWS. Katholiek Onderwijs Vlaanderen laat de scholen zelf beslissen over examens. [naar artikel]
Een nieuw nooddecreet over het onderwijs laat scholen toe hun reglement aan te passen zonder rechtszaken te vrezen. Zo kunnen examens geschrapt... [naar artikel]
Vorig schooljaar moesten al examens worden geschrapt wegens te weinig les, maar op 1 september dreigt het lerarentekort zich nog nijpender te manifesteren. Uit de cijfers van de VDAB blijkt dat er momenteel net geen 3.200 niet-ingevulde vacatures zijn in het onderwijs, dat is 20% meer dan vorig jaar. In tien jaar tijd was het tekort nooit zo groot. “Maar de VDAB-cijfers zeggen nog niet alles, want scholen melden niet alle openstaande jobs aan bij de VDAB”. [naar artikel]
Wouter Duyck is professor cognitieve psychologie aan de UGent. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.