Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? Hoe kan het dat die zoveel goedkoper zijn dan A-merken? En hoe herken je dezelfde producten zodat je het goedkoopste exemplaar kiest? Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Sommige huismerken van verschillende winkels zijn ook hetzelfde.” [naar artikel]
Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? Hoe kan het dat die zoveel goedkoper zijn dan A-merken? En hoe herken je dezelfde producten zodat je het goedkoopste exemplaar kiest? Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Sommige huismerken van verschillende winkels zijn ook hetzelfde.” [naar artikel]
Van witte producten en huismerken wordt soms gezegd dat ze in dezelfde fabrieken worden gemaakt als A-merken. Nochtans betaal je voor die bekende productmerken een pak meer. “Tot wel vijftig procent”, bevestigt retailprofessor Gino Van Ossel in ‘Dag Allemaal’. Hij duidt de verschillen tussen A-, B- en C-merken - van prijs tot kwaliteit - en onthult hoe merkproducenten te werk gaan: “Ze maken hun eigen producten na.” [naar artikel]
Van luiers over mozarella tot vaatwastabletten: de kwaliteit van huismerken is gemiddeld iets beter dan die van A-merken, meldt Test-Aankoop. De consumentenorganisatie kwam tot die conclusie door de testresultaten van meer dan 1.500 producten naast elkaar te leggen. “Dankzij huismerken kunnen mensen naar schatting zo’n 51 procent besparen.” [naar artikel]
Smaakt een potje aardbeienyoghurt van Danone lekkerder dan eentje van Carrefour? Niet per se, bewijst een onderzoek van UGent: in blinde tests we vinden huismerken even lekker als A-merken. Meer nog: A-merken roepen soms negatieve emoties op, bijvoorbeeld wanneer ze de hoge verwachtingen niet kunnen inlossen. [naar artikel]
Bang dat u met huismerken inboet aan kwaliteit? Nergens voor nodig, zo blijkt uit onderzoek van Testaankoop. “De kwaliteit van huismerken is gemiddeld zelfs beter dan die van A-merken”, zegt woordvoerster Laura Clays. [naar artikel]
Huismerken hebben in de totale omzetten van de supermarkten inmiddels een gemiddeld aandeel van 35,5 procent opgebouwd. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Nielsen. Opgemerkt wordt dat de eigen huismerken voor de retailers steeds meer aan belangrijk winnen. In het midden van de jaren tachtig was het aandeel van de eigen producten […] The post Supermarkten bieden steeds meer eigen producten aan appeared first on Express [NL]. [naar artikel]
Liefst vier merken zijn qua smaak niet te onderscheiden van de echte Lotus speculoospasta. Dat blijkt uit deze test door Dominique Persoone. Opmerkelijk: zeker drie van die huismerken rollen uit de fabriek van lotus Bakeries. [naar artikel]
Het A-merk te duur voor je portefeuille? Wij gaan op zoek naar Plan B. Sofie Delbeke van Pizzeria Sofia in Kortrijk is niet alleen weg van pizza’s, maar ook van chips. Zij trok zeven zakken paprikachips open van huismerken. En daarna grabbelde ze ook nog in een zak Croky en Lay’s. Niet om die ook punten te geven, wel om te weten of die het dubbel van de prijs waard zijn. “Drie van de zeven huismerken zijn zeker een waardig alternatief.” [naar artikel]
HASSELT - A-merken zijn tot 90 procent duurder dan huismerken van supermarkten. Ofwel: als een product van een huismerk 1 euro kost, dan kost het A-merk maar liefst 1,90 euro. Dat is bijna het dubbel. Geen wonder dat de huismerken steeds populairder worden. Huismerken winnen in aandeel in alle categorieën, behalve alcohol. [naar artikel]
De Belgische consument toont bij de aankopen in de supermarkt een toenemende interesse in de huismerken van de ketens. Dat blijkt uit een rapport van het vakblad RetailDetail en het onderzoeksbureau Nielsen, waarin wordt aangegeven dat 86 procent van de klanten in de Belgische supermarkten evenveel of meer huismerken kopen dan één jaar geleden. Slechts […] The post Belgische consument koopt vaker huismerken appeared first on Express [NL]. [naar artikel]
Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? En hoe kan het dat die altijd zoveel goedkoper zijn dan A-merken? Onze journalist ging op onderzoek uit bij producenten en supermarkten. Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Sommige huismerken van verschillende winkels zijn ook hetzelfde.” [naar artikel]
Het A-merk te duur voor je portefeuille? Wij gaan op zoek naar Plan B. Kurt Caen van ’t Brochetje in Izegem – tweevoudig beste frituur van Vlaanderen in de wedstrijd van Het Nieuwsblad – bakte tien porties diepvriesfriet van de huismerken én gooide daarna nog eens die van McCain en BelViva in het vet. Dé vraag: zijn die A-merken het extra geld waard of zitten er net zo lekkere én goedkopere alternatieven tussen de huismerken? Het antwoord: “Schuif die A-merken maar aan de kant. Ik vond hier betere, maar jammer genoeg ook nog veel slechtere.” [naar artikel]
Het A-merk te duur voor je portefeuille? Wij gaan op zoek naar Plan B. Chocolatier Julius Persoone nam een hap van dertien American cookies: elf van de huismerken en nog eentje van Milka en Delacre. Hij ging op zoek naar het antwoord op de vraag of die A-merken het extra geld waard zijn. “Een groot deel van die koekjes rolt volgens mij gewoon van dezelfde band, maar er is één huismerk dat toch zeer straf is hoor.” [naar artikel]
Je hebt het misschien al gemerkt wanneer je je favoriete winkel bezoekt: er liggen minder witte producten in de rekken. Veel ketens geven nu de voorkeur aan hun eigen huismerken. Waarom is dit belangrijk? Veel winkelketens bieden zogenaamde witte producten aan. Die zijn goedkoper dan de A- of huismerken. Ze voldoen aan aan de minimumeisen om een bepaalde productnaam op de verpakking te kunnen vermelden. Enkele voorbeelden: 365 van Delhaize of Everyday van Colruyt. In het nieuws: Er liggen minder witte producten in de winkelrekken. Volgens Retailexpert Pierre-Alexandre Billiet is het aanbod met gemiddeld 10 procent gedaald. De winkelketens geven nu de voorkeur aan hun eigen huismerken. Die zijn kwaliteitsvoller, maar iets duurder. Ze blijven wel goedkoper dan de A-merken. “Het prijsverschil tussen een huismerk en een A-merk kan groot zijn, maar het verschil in prijs tussen een wit product en een huismerk is vaak miniem. Soms is het niet groter dan tien of twintig eurocent”, aldus de retailexpert. Billiet merkt tegenover HLN.be op dat het voor grootwarenhuizen interessanter is om hun eigen huismerken aan de man te brengen. “Aan witte producten verdienen de supermarkten niets. Het aanbod van witte producten is het voorbije jaar dus met gemiddeld 10 procent gedaald”, klinkt het. “Het aanbod van huismerken daarentegen is gestegen: enerzijds omdat supermarkten hiermee de concurrentie kunnen aangaan met merkproducten, anderzijds om zich te kunnen onderscheiden van hun concurrentie.” Die producten krijgen ook een prominentere plaats in winkel. “Steeds vaker staan de huismerken op ooghoogte in de winkelrekken, een plek die tot voor de koopkrachtcrisis voorbehouden was voor merkproducten”, merkt Billiet op. “De plaats is nu eenmaal beperkt en een kwaliteitsvol huismerk draagt bij tot het imago van de retailer.” The post Minder witte producten in de rekken: wat is er aan de hand? appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]
Het A-merk te duur voor je portefeuille? Wij gaan op zoek naar Plan B. Sterrenchef Maurice de Jaeger van het Gentse restaurant Sensum opende tien blikjes tonijn van de huismerken. Daarna ging hij met zijn vork ook nog eens door die van de A-merken Rio Mare en Saupiquet. Doel van de proeverij? Testen of die A-merken écht dat extra geld waard zijn. Of vind je net zo lekkere - of zelfs betere - tonijn bij de goedkopere huismerken? “Er is er een die me écht gelukkig maakt én fors minder kost.” [naar artikel]
Colruyt blijft de goedkoopste supermarktketen, maar wat de prijzen van de huismerken betreft, heeft consumentenorganisatie Test Aankoop grote verschillen, tot 60 procent, vastgesteld tussen de verschillende supermarktketens. [naar artikel]
De reeks Plan B – of de zoektocht naar goedkope huismerken die net zo lekker zijn als de A-merken – is terug. En hoe. Met een bommetje in de wereld van de speculoospasta. Liefst vier huismerken zijn qua smaak niet te onderscheiden van dé echte Lotus. Na enig zoekwerk blijkt dat zeker drie ervan uit een fabriek van de Lotus Bakeries Group rollen. “Bij Lotus zullen ze vloeken wanneer ze dit artikel lezen”, zegt retailexpert Gino Van Ossel. [naar artikel]
Het zal je vast niet ontgaan zijn: de prijs van een gevulde winkelkar is op één jaar tijd enorm gestegen. Afhankelijk van waar je je boodschappen doet en welke merken je in je winkelkar legt, betaal je een beetje tot veel meer in vergelijking met vorig jaar. “Huismerken zijn relatief gezien duurder geworden dan A-merken”, aldus Els Breugelmans, professor marketing en retailexpert KU Leuven. [naar artikel]
Elke supermarkt heeft tegenwoordig een zeer uitgebreid gamma van producten onder haar eigen huismerk in de rekken liggen. Deze producten duiken doorgaans ver onder de prijs van bekende merken. Maar zijn al die huismerkalternatieven wel even goed als de A-merken? We vroegen het aan retailexpert Stefan Van Rompaey van RetailDetail én maakten een prijsvergelijking. [naar artikel]
Een kar vol huismerken als alternatief voor mijn gebruikelijke winkelkar is vandaag bijna 40% goedkoper. Kies ik voor huismerken aangevuld met de goedkoopste vergelijkbare producten in het schap, betaal ik zelfs de helft minder dan voor mijn originele korf. Van het gewoontepad afwijken, loont dus financieel zeker de moeite. Maar ga ik nu niet geneigd zijn om meer te kopen en dus ongezond veel te consumeren? Wie bewust wil eten, vergelijkt naast de prijs van A- en huismerken het best ook hun ingrediëntenlijst, zeggen kenners. Maar nu nog duurdere melk of rijst kiezen, lijkt eigenlijk wel van de gekke. [naar artikel]
Nog dik twee jaar en Charleroi zal niet langer bekendstaan om zijn grauwe grijsheid, maar als een pareltje van technologisch vernuft. Aerospacelab, 100 procent Belgisch, zal er eind 2024 een megafactory in gebruik nemen waar een klein half jaar later satellieten van de lopende band zullen rollen. Nooit gezien, toch zeker niet in Europa. “Satellieten zijn booming business”, zegt CEO en oprichter Benoît Deper. [naar artikel]
Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? En hoe kan het dat die altijd zoveel goedkoper zijn dan A-merken? Onze journalist ging op onderzoek uit bij producenten en supermarkten. Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Het grootst bewaarde geheim is vanwaar Cara Pils nu écht komt.” [naar artikel]
Welke kattenbaas (nou ja, baas) kent het niet? Je ligt rustig in de zetel, boek in de hand en plots springt de kat op je schoot en gaat je aankijken. Of, als ze in de slaapkamer kan, ze springt op bed en blijft naar je kijken tot je het uiteindelijk opgeeft en maar opstaat. “Zoek er niet te veel achter, meestal is het gewoon de kat die iets van je gedaan wil krijgen en even vaak is het omdat ze eten wil”, zegt dierendokter Rob Lückerath. “Maar hoed je voor een starende kat, dan hangt er agressie in de lucht.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.