Zeven wagens maken kans om op 26 februari tot Europese ‘Car of the Year’ verkozen te worden, waaronder de elektrische BMW i5 eDrive 40. HLN-autospecialist Joost Bolle - die ons land in de jury vertegenwoordigt - zet de troeven en minpunten van de finalist op een rij: “Naar goede BMW-gewoonte zit de nieuwe 5-Reeks volgestouwd met technologie.” [naar artikel]
Zeven wagens maken kans om op 26 februari tot Europese ‘Car of the Year’ verkozen te worden, waaronder de elektrische BMW i5 eDrive 40. HLN-autospecialist Joost Bolle - die ons land in de jury vertegenwoordigt - zet de troeven en minpunten van de finalist op een rij: “Met een blik in de spiegel kan de auto van rijstrook veranderen.” [naar artikel]
Bijna alle nieuwe elektrische auto’s op de markt schurken aan tegen de hogere prijsklasse. Alleen daarom al is de nieuwe Renault Mégane een verademing: eindelijk nog eens een elektrische middenklasser. Dit is het soort auto dat we over drie à vijf jaar kopen. Onze auto-expert Joost Bolle reed er als eerste mee en geeft zijn ongezouten commentaar. Hij bespreekt ook de huidige markt voor elektrische wagens en de effecten van de nieuwe regels. “De auto neemt in de toekomst een veel grotere hap uit het gezinsbudget.” [naar artikel]
Als journalist mag onze auto-expert Joost Bolle de meest uiteenlopende wagens uittesten, van eenvoudige stadsautootjes tot echte luxebakken. Maar als je hem vraagt welke auto hij zélf zou kopen met een onbeperkt budget, dan krijg je een mogelijk wel verrassend antwoord. “Bovenaan mijn lijstje? Daar staat de Range Rover.” Of de test van het nieuwe model hem van gedacht heeft doen veranderen, lees je hier. [naar artikel]
De ene vindt het verschrikkelijk irritant, terwijl de andere er een vaste gewoonte van maakt. Constant wisselen van rijstrook heeft in de auto al tot veel discussies geleid. Maar zorgt het er ook effectief voor dat je sneller op je bestemming aankomt? En maakt het je niet extra kwetsbaar voor ongevallen? Wij vroegen raad aan verkeersinstituut VIAS. “Naar schatting gebeuren er gemiddeld zo’n 14.000 ongevallen door het veranderen van rijstrook.” [naar artikel]
Komt er in januari nog een 99ste editie van het Autosalon of niet? Vrijdag wordt de knoop doorgehakt, nu grote merkgroepen als D’Ieteren en Stellantis dreigen af te haken. Hoe dan ook zal de autoverkoop de komende jaren drastisch veranderen volgens auto-expert Tony Verhelle. Hij voorspelt minder showrooms en dealers, en meer online verkoopstappen. “Al zal toch één aspect waarschijnlijk offline blijven.” [naar artikel]
Omdat het grote feest op de Heizel geannuleerd is wegens COVID-19, vindt het Autosalon dit jaar bij de dealers plaats. Alleen zie je in de showroom lang niet alles wat je op het Autosalon had kunnen bewonderen, gewoon omdat ze er nog niet zijn. Daarom blikken we even vooruit: 10 auto’s waar onze auto-expert Joost Bolle dit jaar naar uitkijkt, en waarom. [naar artikel]
Oud-Kamervoorzitter Herman De Croo (Open Vld) gaat het extra pensioen dat hij de voorbije drie jaar heeft ontvangen, integraal aan Stichting Tegen Kanker schenken. Maar heeft hij wel het recht om dat te doen? En kan hij een fiscaal voordeel opstrijken nu hij dat geld aan een goed doel geeft? Onze fiscaal expert Michel Maus reageert kritisch: “Is gewoon terugstorten aan het parlement geen betere optie?” [naar artikel]
Onze auto-expert Joost Bolle kroop achter het stuur van de nieuwe Citroën C5 X. [naar artikel]
Minder dan één op de vijf mensen is gelukkig op z’n werk. Nu is het moment om daar iets aan te doen, zegt professor arbeidseconomie Stijn Baert. Er woedt een war for talent: bedrijven hebben het lastig om vacatures in te vullen. De werkexpert legt uit hoe jij er je voordeel mee doet, zoals een promotie in de wacht slepen, opslag vragen of een betere job vinden. “De macht aan de onderhandelingstafel ligt veel meer in handen van de werknemer.” [naar artikel]
Hun liefde voor de fans is diep, zo diep. Maar één blik in de spiegel verbreekt de aantrekking. “We zijn bijna 50, het jeugdige plaatje met de strakke choreo’s klopt niet meer”, zeggen Jimmy Samijn (49) en Koen Bruggemans (47). Get Ready! stopt na dertig jaar. “En definitief, want er komt géén comeback.” Hun platencontract bij PIAS is intussen al afgelopen, maar hun memoires blijven aandikken. “Ooit deelden we de loge met de Backstreet Boys, we hebben toen héél zwaar ruzie gemaakt.” [naar artikel]
“Een persoon kan de wereld veranderen.” Een stelling die klinkt als het betere werk van Bond Zonder Naam, maar die Apple TV+ toch inspireerde om er een serie rond te brouwen. Ieder aflevering van ‘Dear...’ draait rond één celebrity, die brieven krijgt te lezen van mensen die hun leven door de m/v/x in kwestie helemaal omgooiden. [naar artikel]
Onze auto-expert Joost Bolle kroop achter het stuur van de nieuwe Citroën C5 X. [naar artikel]
“Waarom staren we ons zo blind op de negatieve kanten van het ouder worden?”, vraagt professor ouderenpsychiatrie Mathieu Vandenbulcke zich af. Het is niet allemaal kommer en kwel, vindt hij. “Ik zie elke dag mensen met Alzheimer en dementie die zichzelf omschrijven als gelukkig.” De expert werpt een frisse blik op verouderen, dementie én de rol van rusthuizen. “Ouderen moeten ook beseffen dat het pensioen méér kan zijn dan een 30 jaar durende vakantie.” [naar artikel]
Je ziet ze steeds meer op onze wegen: de auto’s met fietsen erop, op het dak, de achterklep of de trekhaak. “Dat is niet verwonderlijk”, zegt mobiliteitsexpert Mike Defresne. “Mensen schaffen zich steeds vaker een e-bike aan waarmee ze onder meer uitstapjes doen. Ook met de auto willen ze dan hun fietsen veilig vervoeren.” De expert bespreekt verschillende fietsendragers, en één type springt er opvallend uit. [naar artikel]
De ene vindt het verschrikkelijk irritant, terwijl de andere er een vaste gewoonte van maakt. Constant wisselen van rijstrook heeft in de auto al tot veel discussies geleid. Maar zorgt het er ook effectief voor dat je sneller op je bestemming aankomt? En maakt het je niet extra kwetsbaar voor ongevallen? Wij vroegen raad aan verkeersinstituut VIAS. “Er gebeuren naar schatting zo’n 14.000 ongevallen door van rijstrook te veranderen.” [naar artikel]
Een verbouwgoeroe vindt hij zichzelf allerminst, en toch. Na ‘Blind gekocht’ waagt Jani Kazaltzis (44) zich met ‘Tussen 4 Buren’ aan een gloednieuw huizenprogramma. Een zomers tussendoortje op Play4, waarbij buren elkaars interieur onder handen nemen - en telkens één kamer in een nieuw jasje steken. “Ik zou dat aandurven”, aldus Jani. “Maar mijn vriend Jens zou het daar véél moeilijker mee hebben. (lacht)” [naar artikel]
Autonome wagens op onze wegen? Dat ziet federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) nog niet zitten. De reden? “We hebben nog te veel vragen over hun veiligheid.” Autofabrikant Mercedes-Benz is het totaal niet eens met die kritiek. “Onze autonome wagens zijn wél veilig”, zeggen ze. “Binnenkort rijden ze 90 en later zelfs 130 km per uur.” Wat kunnen zelfrijdende auto’s al en hoe veilig zijn ze écht? [naar artikel]
“We hebben voor rust één van onze betere helften van het seizoen gespeeld”, zo sprak Thorsten Fink na afloop. “Maar we maakten de 2-0 jammer genoeg niet. Dan weet je dat alles nog kan gebeuren. De ene week loopt dat in je voordeel af, de andere week niet.” [naar artikel]
“Waarom staren we ons zo blind op de negatieve kanten van het ouder worden?”, vraagt professor ouderenpsychiatrie Mathieu Vandenbulcke zich af. Het is niet allemaal kommer en kwel, vindt hij. “Ik zie elke dag mensen met Alzheimer en dementie die zichzelf omschrijven als gelukkig.” De expert werpt een frisse blik op verouderen, dementie én de rol van rusthuizen. “Een rusthuis zou geen ‘ziekenhuis’ voor bejaarden mogen zijn. Die mensen wónen daar.” [naar artikel]
Wijn in blik is handig om mee te nemen naar de festivals of wanneer het mooi weer is. Maar is die wijn ook lekker en kwaliteitsvol? Onze huissommelier Sepideh Sedaghatnia proeft 10 blikjes binnen 3 categorieën: rosé, wit en bubbels. “Dit is een zeer verrassend wijntje.” [naar artikel]
Bij een ongeval op de E34 in de richting van Knokke is vrijdag omstreeks 13.45 uur een persoon om het leven gekomen. Eén rijstrook is er intussen vrijgegeven, maar het blijft er erg druk. [naar artikel]
Achterin de kledingkast van haar overleden grootmoeder vindt lerares Ann De Wit (62) een blikken koekendoos met daarin 280 oorlogsbrieven van haar opa aan haar oma. “Hù? Was opa een krijgsgevangene? Ónze opa?” Ann bijt zich vast in de verborgen familiegeschiedenis waar ze thuis niet één woord over hoorde. “Bij het lezen, vielen onze monden één voor één open.” [naar artikel]
In ‘De Blik van Rodiers’ neemt onze wielerwatcher geregeld één onderwerp onder de loep opdat het niet in de krochten van de Tourgeschiedenis terechtkomt. Al dan niet met een knipoog. [naar artikel]
Een blijspel sloeg om in een tragedie. En wat voor één. Hoe Antwerp FC ná rust een 2-0 bonus uit handen gaf door geblunder, is véél pijnlijker dan die pandoering in Barcelona. Op dít niveau volstaat één goede helft niet... Iemand een aspirientje? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.