Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Ombudsdienst spoor kreeg minder klachten vorig jaar, vertragingen blijven grootste ergernis

23/06/2017 - 10:49
"Vorig jaar liepen er 3.790 klachten binnen. Dat zijn er een stuk minder dan vorig jaar, toen er nog een record van 6.260 klachten binnenliep."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Aantal klachten in telecom met 10 procent gestegen: nu ook veel klachten over roaming (29/03/2018 - VRT NWS)

De Ombudsdienst voor telecommunicatie kreeg vorig jaar de meeste klachten over facturen, overstappen naar een andere operator, en roaming. Dat laatste – duurder bellen en surfen in het buitenland – is sinds midden vorig jaar afgeschaft in de landen van de Europese Unie, maar dus niet in alle Europese landen, maar dat weet duidelijk nog niet iedereen. In totaal kreeg de ombudsdienst 16.249 klachten. Dat is 9,21 procent meer dan in 2016. 96 procent van de klachten kreeg een oplossing. [naar artikel]


2. Ombudsdienst voor Energie kreeg vorig jaar het hoogste aantal klachten ooit: vooral vragen over gas- en elektriciteitsfactuur (17/01/2023 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsdienst voor Energie heeft vorig jaar maar liefst 26.920 klachten ontvangen. Dat zijn er bijna drie keer meer dan in 2021. Klanten die nooit eerder hun gas- of elektriciteitsfactuur bekeken hadden, bleken dat nu plots wel te doen. Wat waren hun klachten? En wat kan de ombudsdienst precies doen? Ombudsman Eric Houtman legt uit. [naar artikel]


3. Ombudsdienst Post kreeg vorig jaar kwart meer klachten (27/06/2017 - Het Laatste Nieuws)

In 2016 ontving de ombudsdienst voor de Postsector 15.856 nieuwe klachten. Dit is een sterke stijging van 25 procent tegenover 2015. Zowel het [naar artikel]


4. Treinen rijden minder stipt, maar reizigers klagen minder: “Ze zijn het wellicht beu om klacht in te dienen” (07/06/2018 - Het Belang van Limburg)

De ombudsdienst voor de treinreizigers ontving vorig jaar 3.194 klachten, of 12,5 procent minder dan de 3.709 klachten van 2016, en dat was al het laagste peil in vijf jaar. Ombudsrail spreekt over een “opmerkelijke” vaststelling: bij een slechtere algemene stiptheid van de treinen dienen toch minder reizigers een klacht in. De ombudsdienst vraagt zich af of treinreizigers het klagen niet moe zijn. “De problematiek van de vertragingen is zo structureel dat de individuele reiziger er moedeloos van wordt om telkens opnieuw klacht in te dienen”, luidt het in een mogelijke verklaring. [naar artikel]


5. Een op de drie klachten bij ombudsdienst Energie gaat over twee leveranciers (05/05/2021 - Het Nieuwsblad)

De energieleveranciers Essent en Mega waren vorig jaar de zorgenkindjes van de federale Ombudsdienst voor Energie. Hoewel ze samen een marktaandeel hebben van net 9 procent, gingen wel 33 procent van de klachten die de ombudsdienst kreeg, over hun dienstverlening. Dat blijkt uit het jaarverslag van de dienst. [naar artikel]


6. Vierde jaar op rij minder klachten bij ombudsdienst voor telecommunicatie (30/03/2017 - Het Laatste Nieuws)

De ombudsdienst voor telecommunicatie heeft vorig jaar 14.879 schriftelijke klachten ontvangen. Meer dan drie kwart van de klachten liep binnen [naar artikel]


7. Een op de drie klachten bij ombudsdienst Energie gaat over Essent of Mega (05/05/2021 - Het Laatste Nieuws)

De energieleveranciers Essent en Mega waren vorig jaar de zorgenkindjes van de federale Ombudsdienst voor Energie. Hoewel ze samen een marktaandeel hebben van net 9 procent, gingen wel 33 procent van de klachten die de ombudsdienst kreeg, over hun dienstverlening. Dat blijkt uit het jaarverslag van de dienst. [naar artikel]


8. Federale Ombudsdienst Energie kreeg vorig jaar bijna 27.000 klachten: "Stijging met 300 procent, we werden overspoeld" (17/01/2023 - VRT NWS)

De federale ombudsdienst voor energie heeft vorig jaar 26.920 klachten binnengekregen. Dat is bijna 300 procent meer dan in 2021, dat al een recordjaar was. De klachten gaan vooral over hoge voorschotfacturen en over problemen met de meterstand of eindafrekening. Het aantal meldingen over de klantendiensten van energieleveranciers blijkt sinds november te dalen. [naar artikel]


9. Treinreiziger klaagt steeds minder over NMBS, maar kan het klagen ook gewoon moe zijn (07/06/2018 - Het Laatste Nieuws)

De ombudsdienst voor de treinreizigers ontving vorig jaar 3.194 klachten, of 12,5 procent minder dan de 3.709 klachten van 2016, en dat was al het... [naar artikel]


10. Met deze klachten kloppen Antwerpenaars het meest aan bij de ombudsdienst (22/03/2021 - Gazet van Antwerpen)

De stad Antwerpen begon dertig jaar geleden als eerste gemeente met een ombudsdienst. Al twintig jaar is Karla Blomme het gezicht van de dienst, waar burgers terecht kunnen met hun klachten. Wie beter om de balans op te maken van de Antwerpse ombudsdienst. “We blijven nog steeds de luis in de pels van het stadsbestuur”, zegt ombudsvrouw Blomme. [naar artikel]


11. EXCLUSIEF. Het regent klachten over NMBS. Ombudsdienst ziet stijging van 34 procent: “Dit is nog maar het topje van de ijsberg” (27/11/2023 - Het Laatste Nieuws)

Ombudsrail, de ombudsdienst voor het spoor, wordt dit jaar bedolven over klachten van misnoegde pendelaars. Zo steeg het aantal klachten over vertraagde en afgeschafte treinen met 34 procent. De NMBS is zich bewust van het probleem: “Dit moet absoluut beter.” Maar hoe erg is het écht gesteld met ons spoor? En hoe gaat NMBS de problemen aanpakken? [naar artikel]


12. Bijna 2 op de 3 klachten bij ombudsdienst spoor ging in 2022 over internationaal verkeer (26/04/2023 - Het Belang van Limburg)

De ombudsdienst voor de treinreizigers behandelde vorig jaar voor het eerst in haar bestaan meer klachten over het internationale treinverkeer dan over het binnenlands verkeer. Dat blijkt woensdag uit het jaarverslag 2022 van Ombudsrail. Bijna twee op de drie klachten - of 63 procent - hadden betrekking op het internationaal passagiersvervoer, tegenover 37 procent op het binnenlands verkeer. Het jaar voordien ging het respectievelijk nog om 26,9 en 73,1 procent. [naar artikel]


13. Aantal klachten bij Ombudsfin in drie jaar tijd verdubbeld (28/03/2022 - Express)

De ombudsdienst van de financiële sector, ook wel Ombudsfin genoemd, heeft vorig jaar meer dan 2.000 dossiers behandeld. Dat is record en een verdubbeling tegenover 2018. Ombudsfin krijgt almaar meer klachten te verwerken. In totaal heeft de dienst vorig jaar 7.000 klachten ontvangen. In 2020 stond de teller op 6.082. De ombudsdienst heeft daarvan ruim […] [naar artikel]


14. Ombudsdienst Pensioenen kreeg vorig jaar ruim 1.000 klachten binnen: 5 tips om problemen met je pensioen te vermijden (21/04/2023 - VRT NWS)

In 2022 trokken 1.087 mensen er aan de bel bij de Ombudsdienst Pensioenen met vragen, klachten of problemen. Maar kunnen we die problemen ook zelf vermijden? Ombudsman Tony Van der Steen lijst deze 5 tips voor je op. [naar artikel]


15. Fors meer klachten over pensioen, maar minder dan helft is gegrond (17/04/2024 - De Tijd)

14:59 De Ombudsdienst Pensioenen ontving vorig jaar 1.533 klachten en verzoeken, een stijging met 41 procent in vergelijking met 2022. Wel waren slechts vier op tien klachten gegrond, een laagterecord. [naar artikel]


16. Veel klachten over openbaar vervoer en huurprijs sociale woningen, maar Vlaamse ombudsdienst lost ook meer klachten op (03/03/2020 - VRT NWS)

De Vlaamse ombudsman meldt een opvallende stijging van het aantal klachten over afgeschafte ritten bij De Lijn. Dat staat in zijn jaarrapport van vorig jaar. Hij stelt ook opvallend veel klachten vast over de soms forse stijging van de huurprijs voor een sociale woning. Daartegenover staat dat de Vlaamse ombudsdienst vorig jaar veel meer klachten heeft kunnen oplossen. [naar artikel]


17. Ruim 7.000 klachten bij ombudsdienst voor consumenten, garantieregels blijven pijnpunt (21/09/2017 - VRT NWS)

De Consumentenombudsdienst van de FOD Economie heeft in 2016 7.105 klachten ontvangen van consumenten. In de helft van de afgesloten dossiers kon de ombudsdienst een minnelijke schikking bereiken tussen koper en verkoper. De meeste klachten gaan over de garantieregeling. [naar artikel]


18. Drie keer meer klachten bij Ombudsdienst voor Energie: vooral vragen over gas- en elektriciteitsfactuur (17/01/2023 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsdienst voor Energie heeft vorig jaar maar liefst 26.920 klachten ontvangen. Dat zijn er bijna drie keer meer dan in 2021. Klanten die nooit eerder hun gas- of elektriciteitsfactuur bekeken hadden, bleken dat nu plots wel te doen. Wat waren hun klachten? En wat kan de ombudsdienst precies doen? Ombudsman Eric Houtman legt uit. [naar artikel]


19. Forse stijging klachten bij Ombudsdienst telecom met annus horribilis voor Telenet (21/03/2024 - Het Laatste Nieuws)

Het aantal klachten bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie is vorig jaar met 65 procent gestegen tegenover 2022. Deze stijging betreft alle operatoren, maar was meer uitgesproken voor Telenet. Het aantal klachten over dat bedrijf verdrievoudigde. De Ombudsdienst noemt het een ‘annus horribilis’ voor Telenet. De telecomoperator maakt zich in reactie sterk dat het ergste achter de rug is. [naar artikel]


20. Forse stijging aantal klachten over verloren postpakketten (20/04/2018 - Metro)

Bij de ombudsdienst voor de postdiensten zijn vorig jaar 887 klachten binnengelopen over zoekgeraakte postpakketten. Dat is een stijging met 66 procent ten opzichte van het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Veli Yüksel (CD&V) opvroeg bij de bevoegde minister Alexander De Croo (Open Vld). In 2014 waren er nog 404 klachten bij […] Het bericht Forse stijging aantal klachten over verloren postpakketten verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!